برنی سندرز، نامزدی یهودی که خواستار بهبود روابط با ایران است + تصاویر

به باور برخی کارشناسان سندرز 74 ساله می‌تواند رویای کلینتون را برای ورود به کاخ سفید بر باد دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، برنی سندرز متولد 8 سپتامبر 1941 ( 17 شهریور 1320)، سیاستمدار آمریکایی و سناتور ایالت ورمونت است. وی در محله بروکلین نیویورک متولد شد. پدر وی، اِلی سندرز از یهودیان لهستان بود و در سال 1921 به آمریکا مهاجرت کرد. مادر وی نیز از خانواده‌ای یهودی دو رگه روسی – لهستانی بود. ان پی آر در گزارشی مدعی است بیشتر بستگان وی که در لهستان مانده بودند در هلوکاست کشته شدند. رومک، عموی سندرز رهبر جامعه یهودیان در جنوب لهستان اولین فردی بود که در هجوم نازی‌ها به لهستان کشته شد. 


برنی سندرز، نامزدی یهودی که خواستار بهبود روابط با ایران است + تصاویر

سندرز مدعی است: من از کودکی به سیاست علاقمند بودم. فردی به نام آدولف هیتلر در انتخابات سال 1932 آلمان پیروز شد. او انتخابات را برد و 50 میلیون انسان شامل 6 میلیون یهودی در نتیجه انتخاب او در جنگ جهانی دوم کشته شدند. از همین رو، من از کودکی به اهمیت سیاست پی بردم. 

سندرز در کودکی به دبستانی در بروکلین ‌رفت و بعد از ظهر در مدرسه عبری شرکت می‌کرد. وی در بزرگسالی به دانشگاه شیکاگو رفت و به انجمن سوسیالیستی جوانان ملحق شد و عضو فعالی در جنبش حقوق مدنی بود. 

انتخاب به عنوان شهردار برلینگتون

سندرز در سال 1980 به پیشنهاد ریچارد سوگارمن، استاد دین دانشگاه ورمونت و دوست نزدیک خود در انتخابات شهرداری برلینگتون شرکت کرد. سندرز 39 ساله توانست گوردون پاکوایت، شهردار 5 دوره پیشین برلینگتون را در این انتخابات شکست دهد. 

ورود به مجلس نمایندگان و سنای آمریکا

سندرز در انتخابات سال 1990 از حوزه انتخابی ورمونت به مجلس نمایندگان آمریکا وارد شد. پس از پیروزی وی در ایالت ورمونت، واشینگتن پست انتخاب وی را اولین پیروزی یک سوسیالیست در انتخابات مجلس آمریکا دانست. سندرز تا سال 2007 که به عنوان نماینده سنا انتخاب شد، نماینده مردم ورمونت در مجلس نمایندگان بود. وی در سال 2007 با حمایت دموکرات‌ها در انتخابات سنا پیروز شد. 



برنی سندرز، نامزدی یهودی که خواستار بهبود روابط با ایران است + تصاویر


انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

برنی سندرز در 10 اردیبهشت 1394 به صورت رسمی از آمادگی خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان نامزد حزب دموکرات‌ خبر داد. کمپین انتخاباتی سندرز در پنجم خرداد ماه به صورت رسمی تبلیغات خود را آغاز کرد. در 24 ساعت نخستی که کمپین انتخاباتی سندرز تقاضای کمک مردمی کرد، یک و نیم میلیون دلار کمک دریافت کرد. در پایان سال 2015، این رقم به 73 میلیون دلار رسید که به وسیله 2.5 میلیون نفر به این کمپین اهدا شده بود. در دسامبر سال 2015، سندرز برنده چهره سال نشریه تایم از دیدگاه مخاطبان شد. 

در انتخابات بیستم بهمن‌ماه، سندرز توانست در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت نیوهمپشایر پیروز شود. سندرز با پیروزی در نیوهمپشایر تبدیل به اولین دموکرات سوسیالیست، آمریکایی یهودی‌تباری و غیر مسیحی شد که در انتخابات مقدماتی آمریکا از طرف یکی از دو حزب اصلی (دموکرات و جمهوریخواه) به پیروزی دست می‌یابد.

سندرز در مناظره‌های انتخاباتی آمریکا جنگ عراق را اشتباه خواند و خواستار همکاری با ایران شد. وی در آخرین مناظره انتخاباتی خود با هیلاری کلینتون گفت: وظیفه اصلی رئیس جمهور محافظت از شهروندان و مردم است. ما باید با همکاری متحدانمان در سراسر دنیا از ارزش های دموکراتیک خود محافظت و دنیایی مملو از صلح و بالندگی بسازیم. من به جنگ عراق رای منفی دادم زیرا به دقت به صحبت های بوش و چنی گوش کردم و حرفشان را باور نکردم. بی ثباتی که من از آن می ترسیدم، بعد از جنگ به وجود آمد. درست است که ما به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی با همراهی متحدانمان قادریم دیکتاتورها را در سراسر جهان سرنگون کنیم. صدام حسین را سرنگون کردیم، از شر قذافی رها شدیم. اگر بخواهیم می توانیم بشار اسد را سرنگون کنیم.

وی افزود: اما نکته‌ای که در سیاست خارجی باید به آن توجه کرد، این است که بدانیم بعد از سرنگونی این حکام چه اتفاقی می‌افتد. به عنوان مثال در لیبی دیدیم که آمریکا و متحدانش قذافی را سرنگون کردند اما خلأ سیاسی به وجود آمد و داعش آن را پر کرد. اما این چیز جدیدی نیست و به پنجاه سال قبل برمی گردد. آمریکا و انگلیس با سرنگون کردن دولت مصدق باعث شدند شاه دیکتاتور وحشتناک در این کشور به قدرت بازگردد، که نتیجه آن انقلاب اسلامی بود و حالا نیز شاهد پیامدهای ناخواسته آن هستیم. من اگر رئیس جمهور شوم هرگز نخواهم گذاشت مردان و زنان ارتش در جنگ های خاورمیانه گرفتار شوند.



برنی سندرز، نامزدی یهودی که خواستار بهبود روابط با ایران است + تصاویر


سندرز دارای تفکرات ضد جنگی است و به همین دلیل نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد وی در صورت پیروزی درون حزبی، اقبال زیادی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در مقابل جمهوریخواهان دارد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
همشون دروغ میگن . انتخاب شدند یادشون میره چه شکری خوردند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۳ ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
قبر پدر شون فکر ابادی ایران باشین سیاست اونا با رییس جمهورشون زیاد تغییر نمی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
هرچند در اهداف دراز مدت با سایر روئسای جمهور آمریکا تفاوت آنچنانی در ایشان دیده نمی شود اما ایشان روش معقول تر و دمکراتیک تری را مد نظر دارد و اگر در مرحله عمل نیز بتواند همین سیاست را دنبال کند هم برای آمریکا و هم سایر کشور های جهان بهتر است به شرطی که از دیکتاتور ها حمایت نکند و اگر واقعا" دنبال سرنگونی حکومت های دیکتاتور هستند باید دنبال راهکار ها و اهرم های قانونی باشد و دنبال ایجاد راهکارها و سازکارهای قانونی و با ملاحظه حقوق واقعی بشر باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
همشون سر و ته یک کرباسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
ان شا الله که واقعا آدم خوبی باشه..و سعی کنه حداقل نسبت به باقی رئیس جمهور های اسبق آمریکا فرد بهتری باشه و با صلح و احترام با مردم جهان برخورد کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
اگه رئیس جمهور بشه..خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
مطمئنم رأی می آورد.
آخرین اخبار