ایران بازیگر اصلی انرژی در منطقه می شود/ وابستگی 78 درصدی به سبد انرژی

معاون وزیر نفت با بیان این که ایران به یکی از بازیگران اصلی انرژی در منطقه بدل خواهد شد، گفت: توجه و رعایت حقوق بین نسلی در تولید و مصرف انرژی، ضرورت امروز کشور ماست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا مقدم معاونت بژوهش و فناوری وزارت نفت در پنجمین همایش بین المللی ایتک گفت: در حال حاضر مصرف انرژی در ایران بسیار بالاست و امکان صرفه جویی 40 تا 50 درصدی در بخش تقاضا وجود دارد و می بایست از روش های جدید ازدیاد برداشت استفاده کنیم که دانش بنیان هستند.


وی گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی راهکار مناسبی برای استفاده بهینه انرژی در کشور است و دوره بسا تحریم زمان بسیار مناسبی برای انتقال فناوری دیگر کشورهاست.


مقدم تصریح کرد: زمانی که قیمت نفت بشکه ای حدود 140 دلار بود کشورهای صادرکننده نفت بسیار خوشحال بودند وبذل و بخشش می شد آمریکا سیاست استقلال در بخش انرژی را دنبال کرده و تلاش کرد شیل های نفتی و منابع غیرمتعارف انرژی را دارای صرفه اقتصادی کند. این کشور با توسعه فناوری توانست این منابع را به تدریج وارد چرخه تولید کند.


وی به تاثیرپذیری عربستان از اجرایی شدن برجام و کاهش قیمت ها اشاره کرد و گفت : عربستان به شدت به درآمدهای نفتی و حمایت سیاسی آمریکا وابسته بود و تلاش کرد که حمایت کشورهای اروپایی را که به منابع نفتی وابسته هستند به دست آورد.
مقدم با بیان اینکه سهم نفت در سبد انرژی جهان همچنان بالا خواهد بود، گفت: بر اساس برخی بررسی ها ، در سال 2040 همچنان 78 درصد سبد انرژی جهان به نفت، گاز و زغال سنگ وابسته خواهد بود.

سربرست معاونت مهندسی وزارت نفت تصریح کرد: مطالعات نشان می دهد که تا سال 2040، 87 درصد سبد انرژی به نفت ، گاز و زغال سنگ وابسته است .

وی با اشاره به اینکه در زمینه ذخایر انرژی باید حقوق بین نسلی رعایت شود گفت: بررسی تاریخ به خوبی نشان می دهد که در این مورد به خوبی عمل نکرده ایم .

مقدم اظهار داشت: رویکرد شرکت های اکتشاف و تولید به گونه ای است که می توانند استراتژیک های دانش بنیان را برای استفاده بهینه از مخازن به کار بگیرند و ما نیز در حوزه هیدروکربن ها نیازبه تغییر سیاستی داریم که دانش بنیان باشد و به سمت حداکثر برداشت با تامین منابع از ظرفیت داخلی برود.

مقدم بیان کرد: در برداشت باید از اهرم های تخلیه طبیعی استفاده کرد یعنی به سمت ازدیاد برداشت برویم و این امر نیازمند یک ساختار دانش بنیان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار