برنامه کاهش 12درصدی مصرف انرژی در کشور

کارشناس استاندارد محیط زیست و انرژی از سازمان ملی استانداردگفت: قرار است 12درصد از انرژی مصرفی کشور را کاهش دهیم که راه حل آن استفاده از وسائل کم مصرف است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قزلباش کارشناس استاندارد محیط زیست و انرژی از سازمان ملی استاندارد در سمینار صنایع برودتی اظهار داشت:حدود 5 سال گذشته با توان تخصصی کارشناسان ایرانی ، توانسته ایم استانداردهای بخش انرژی را تا 28 محصول افزایش دهیم.

وی کشور ایران را یکی از بزرگترین مصرف کننده های انرژی در دنیا دانست و افزود:تا کنون به علت قیمت پایین و دسترسی آسان، ما مصرف چشمگیری از انرژی های طبیعی همچون نفت و ذغالسنگ داشته ایم به طوریکه این منابع رو به اتمام است.

قزلباش اظهار داشت: یکی از مسائل موثر بر محیط زیست و افزایش دمای کره زمین، استفاده بی رویه از انرژی هاست.

وی تاکید کرد: ایران قرار است 12درصد از انرژی مصرفی خود را کاهش دهد که بخش عمده آن مربوط به انرژی گازی و تنها راه حل آن استفاده از وسائل پربازده و کم مصرف است.

قزلباش تصریح کرد: در همین راستا برای 12 محصول استانداردهایی مشخص کردیم که اولین آن برچسب انرژی یخچال و آخرین برچسب مربوط به پنجره دو جداره است که سازمان استاندارد ، اجرای این قوانین برای سایر محصولات را به عهده دارد.

این کارشناس استاندارد اظهار داشت:برای اجرای این قوانین ، ما نیاز به آزمایشگاه های مجهز و بزرگ داریم تا بتوانیم این آزمایش ها را انجام دهیم و در عرصه های صنعتی بیشتری ورود پیدا کنیم.

وی ادامه داد:به طور مثال در مرغداری نیاز به بسترسازی دارد که ما آن را آغاز کرده ایم و مراحل اولیه را پشت سر گذاشته ایم.

قزلباش تصریح کرد:زمانی که قصد برچسب زدن انرژی بر روی یخچال ها را آغاز کردیم به علت وجود تحریم ها ، کار دشواری بود اما در این زمینه پیشرفت های چشمگیری داشتیم، به طوریکه در گذشته برچسب انرژی از A تا G بود اما در حال حاضر از +++A تا D است.

وی کمپرسور را یک کالای هایتک دانست و افزود:بسترسازی برای استانداردهای تولید آن ، آسان نیست و ما از کشورهای پیشرفته کمک گرفته ایم و امروز شرکت های خصوصی در حال ورود به این بخش هستند و قرار است بازوهای استاندارد شوند.

قزلباش خاطرنشان کرد:ما برخی خودروها را از نظر استاندارد تقسیم بندی کرده ایم و اطلاعات آن را روی سایت استاندارد قرار داده ایم که در این رتبه بندی 16 خودرو برچسب A و 62 خودرو برچسب G گرفته اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار