ادعای موسسه استراتفور: روسیه به تدریج قدرت و نفوذ خود را از دست می دهد

یک موسسه بین المللی در آخرین گزارش خود مدعی شده روسیه در آینده نزدیک توان و قدرت خود در زمینه های بسیاری را از دست خواهد داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت "نیوز"؛ موسسه "استراتفور" مدعی شده است روسیه در آینده نزدیک نفوذ و دوستان خود را از دست خواهد داد و ناچار خواهد شد نقش خود در بسیاری از مناطق جهان را تغییر دهد. در این گزارش آمده روسیه تا 25 سال آینده با کاهش شدید جمعیت، اقتصاد و نفوذ مواجه خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده جهان در آینده نزدیک شاهد تغییرات بسیاری در روابط کشورهای اروپا خواهد بود و روسیه در میان این روابط جدید قرار نخواهد داشت. 

کاهش جمعیت
"استراتفور" بنابر داده های سازمان ملل پیش بینی کرده است جمعیت روسیه تا سال 2050 با کاهشی 10 درصدی، از 143 میلیون نفر به 129 میلیون نفر خواهد رسید. در مقام مقایسه جمعیت آمریکا با افزایشی 20 درصدی از 322 میلیون نفر به 389 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

کاهش توان نظامی و اقتصادی
این موسسه در ادامه مدعی شده روسیه به دلیل کاهش جمعیت، با ضعف در بخش های اقتصادی و نظامی مواجه خواهد شد. همچنین تاثیر این کشور هر سال بر کشورهای همسایه کاهش خواهد یافت و ارتباط اجتماعی و فرهنگی روسیه با اعضای شوروی سابق کم رنگ تر خواهد شد. 

اوکراین به غرب می پیوندد
موسسه استراتفور در ادامه گزارش خود آورده است: اوکراین در طول زمان، به دلیل وابستگی به منابع گاز، تحت نفوذ روسیه قرار داشته است. این کشور در طول سال ها محلی برای قدرت نمایی روسیه و غرب در مقابل یکدیگر بوده است؛ اما درگیری های اخیر آن باعث شده تا تغییرات بسیاری در نظام فعلی اوکراین ایجاد شود.

با تغییر سیاست های دولت اوکراین و کاهش وابستگی این کشور به روسیه، روابط این دو همسایه در سال های آینده هرچه بیشتر کاهش خواهد یافت و روسیه سهم بزرگی از نفوذ و قدرت خود را از دست خواهد داد. 

در حال حاضر اوکراین واردات گاز خود از روسیه را به میزان قابل توجهی کاهش داده است و در مقابل روسیه نیز تهدید کرده محصولات اوکراینی را تحریم خواهد کرد.

روسیه متحد قدیمی خود را از دست می دهد 
در ادامه این گزارش، استراتفور مدعی شده روسیه در آینده بلاروس را به عنوان متحد بی چون و چرای خود از دست خواهد داد. بلاروس در آینده می تواند از سایر کشورهای همسایه منابع انرژی مورد نیاز خود را دریافت کند و به همین دلیل وابستگی این کشور به روسیه کاهش خواهد یافت.
اتحادیه جدید

پیش بینی شده است در سال های آینده بسیاری از کشورهای منطقه با یکدیگر در زمینه های اقتصادی و حتی نظامی ارتباط نزدیک تری ایجاد خواهند کرد و از این راه موفق خواهند شد در برابر نفوذ روسیه مقاومت کنند. این کشورها با توجه به جمعیت کمشان در حال حاضر توانایی رقابت با همسایه قدرتمند خود را ندارند؛ اما اتحاد آن ها می تواند برتری قابل توجهی برایشان به همراه داشته باشد. 

رشد سایر قدرت های منطقه 
در بخش دیگری از این گزارش گفته شده آسیای مرکزی در 25 سال آینده با رشد شدید جمعیت مواجه خواهد شد. همین موضوع باعث می شود تا روسیه نفوذ خود در این منطقه را از دست بدهد؛ هرچند این اتفاق منحصر به این کشور نخواهد بود و آمریکا نیز با کاهش توان در آسیا مواجه می شود.

در پایان این گزارش ادعا شده است: با جمعیت پیش بینی شده 96 میلیونی برای سال 2025 و اقتصاد توانمند، پیش بینی شده ترکیه به عنوان یکی از مهم ترین کشورهای منطقه ظاهر شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
چه پیش بینی احمقانه ای
آخرین اخبار