دستیابی به مرجعیت علمی نیازمند سرمایه گذاری ریسک پذیر است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت کمبود بودجه را از مشکلات پژوهشی دانست و وجود سرمایه گذاری ریسک پذیر را لازمه‌ی رسیدن به مرجعیت علمی خواند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در همایش روش‌های دستیابی به مرجعیت علمی که امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، توافق هسته‌ای را توافقی تاریخی دانست و گفت: توافق هسته‌ای توافقی تاریخی و با ارزش است که در دولت تدبیر و امید به عمل آمد. این امر نشان دهنده‌ی آن است زمانی که در جایگاه‌های مختلف از افراد نخبه کمک بگیریم، موفق هستیم، برخی ناسپاسی ها هم طبیعت کار است.

وی به سند چشم انداز 20 ساله اشاره کرد و افزود: سند چشم انداز 20 ساله در بخش سلامت و دانشگاه‌ها تاکید دارد کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه با هویتی انقلابی و اسلامی با تعامل سازنده و روابطی موثر در حوزه‌‌ی بین‌المللی داشته باشیم و در تولید علم و فناوری،‌ متکی بر سهم منابع انسانی، همانگونه که در برنامه‌ی چهارم و پنجم هم به آن تاکید شده بود، به جایگاه اول در سطح منطقه برسیم که این هدف را توجه به نخبگان امکان پذیر می‌کند. 

وی ادامه داد: فراهم آوردن تمام زیر‌ساخت‌ها و برقراری ارتباط‌ات بین‌المللی از وظایفی است که می‌بایست برای عملی کردن اولویت اصلی کشور به آن توجه شود.

ملک‌زاده افزود: کشور ما قبل از انقلاب در تولیدات علمی بسیار ضعیف عمل کرده و با حرکتی که از 15 سال پیش آغاز شده،‌به پیشرفت‌های عظیمی دست پیدا کرده‌ایم. در بهمن‌ماه برترین کشور در تولید علم در منطقه شدیم که بخش عمده‌ی این دستاورد به علت تلاش و کوشش نخبگان و فرهیختگان بوده است. 

وی تصریح کرد: در پایگاه استنادی اسکوپوس بهترین رتبه در منطقه از آن ماست و با بودجه‌های محدودی که داشتیم دانش را آغاز کردیم یکی از مشکلات ما نبود سرمایه‌گذاری ریسک پذیر است. 

بیش از 52 کشور مسلمان در جهان وجود دارد که 25 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و پولی که در تمام کشورها برای تحقیقات هزینه‌ می‌شود، 2.4 درصد تمام بودجه‌ی کشورهاست. در حالی که در ایران فقط 0.5 درصد از بودجه به تحقیقات اختصاص داده می‌شود. 

معاون تحقیقات وزارت بهداشت وضعیت اقتصادی و اجتماعی را از دیگر مشکل‌ها دانست و ادامه داد: اندازه‌ی بازار، نیروی انسانی و آموزش در کشور وضعیت مطلوبی دارد اما نظام اداری و مالی بسیار ضعیف است. رفتن به سمت کشف و نوآوری به معنای واقعی کلمه، کار سختی است اما می‌توان با سرمایه گذاری و زمان آن را عملی کنیم. 

وی خاطر نشان کرد: پیشرفت‌های اخیر چهره‌ی سلامت را در دنیا تغییر می‌دهد، ما از نظر نیروی انسانی مستعد و علاقمند غنی هستیم. به حدی که با 640 نفر پژوهشگر با H-index بالای 15، رتبه نخست تولید علم در منطقه را از آن خود کردیم. البته پیشرفت عملی در انزوا غیر ممکن است و همکاری‌های بین‌المللی می‌بایست گسترش یابند. 


انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار