تبدیل ایده پژوهشی به محصول نیازمند سرمایه گذاری بخش دولتی است/راه اندازی صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر در بخش سلامت

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تبدیل ایده پژوهشی به محصول نیازمند سرمایه گذاری بخش دولتی است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در شانزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص وضعیت پژوهشی در کشور گفت: ما باید پژوهش را بیشتر سودمند کنیم خوشبختانه توانسته‌ایم با یک رشد معقول تولیدات علمی داشته باشیم ما در شرایطی که بودجه خوبی نیز نداشته‌ایم؛ توانسته‌ایم به این مراتب در تولیدات علمی برسیم حال باید این تولیدات به محصول تبدیل شوند و چرخه تجاری سازی و بازار یابی را برای آن داشته باشیم. باید در کنار دانش و فناوری یک نظام اقتصادی و مالی و تجاری داشته باشیم که بتواند از این ایده‌ها حمایت کند و به محصول تبدیل شود. 

وی افزود: به دلیل تحریم‌ها نتوانسته‌ بودیم ارتباطات علمی را آنگونه که باید بر قرار کنیم در انزوا نمی‌توان خلاقیت‌های بزرگ داشت باید زیر ساختهای خوبی داشته باشیم که نمونه آن اتاق تمیز است که در دانشگاه شهید بهشتی داشته‌ایم. مطالعات مبتنی بر جمعیت که می‌تواند عوامل خطر را پیدا کند و بستری برای ارتقاء سلامت باشد بسیار حائز اهمیت است. 

ملک‌زاده در خصوص میزان حمایت دولت از پژوهش‌ها در کشور بیان کرد: احتیاج به سرمایه گذاری دولت برای موفقیت پژوهشی احساس می‌شود تحقیقات علوم پایه نیاز به حمایت دولت دارد و بخش خصوصی زمانی که از تبدیل شدن یک ایده به محصول اطمینان یابد قدم پیش می‌گذارد ما برای توسعه علم و فناوری سرمایه گذاری ملی نکردیم برای رسیدن به قدرت واقعی باید در علم سرمایه گذاری کنیم. 

وی در پایان گفت: سرمایه‌ای که به صورت مشارکتی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان گذاشته می‌شود بهترین روش برای حمایت از این شرکت‌ها است تلاش داریم صندوق ویژه‌ای در بخش سلامت در وزارت بهداشت تشکیل شود تا بتوانیم ما نیز سرمایه گذاری مشارکتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم. سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. 

در ادامه دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات فناوری دانشگاه شهید بهشتی در خصوص هدف‌های معاونت تحقیقات و فناوری گفت: از اهداف معاونت تحقیقات و فناوری ارتقاء کیفی تحقیقات و جهت‌گیری پژوهش که برای رسیدن به این اهداف نقشه راهی طراحی شده است. اگر ایده‌ای امکان تبدیل شدن به محصول را داشته باشد مسیر فناورانه‌ای برای آن ایجاد می‌کنیم. تجاری سازی به جای خروجی ایده که همان مقاله است مد نظر ماست. اتاق فکر از 5 نفر تشکیل شده است که چهار پنجم آن معاونین سابق دانشگاه هستند در اتاق فکر روی موضوعات فکر و پژوهش می‌شود. 

وی در خصوص 4 محور اصلی این برنامه عنوان کرد: در 4 محور اصلی تولید علم‌، تخصیص بودجه دانشگاه به پژوهش، زیر ساخت پژوهشی و توسعه ظرفیت نیروی انسانی‌، 3 هزار و 500 مقاله ارائه شده است که از این تعداد هزار و نهصد و 66 مقاله ISI است؛ دانشگاه شهید بهشتی 6.2 درصد از مقاله‌های کل کشور را ارائه داده است. 

بر اساس گزارش سایمگو در سال 2014 رتبه 10 را در بین کل دانشگاه‌ها به دست آورد. ما تقریبا هر روز یک برنامه پژوهشی در دانشگاه داریم‌، 400 میلیون تومان هزینه توانمند سازی پژوهشی شده است در کنار توانمند سازی اگر تسهیلات در نظر گرفته نشود هیچ فایده‌ای ندارد.

وی افزود: تمام نشریات با توجه به رتبه آنها هر سه ماه یکبار بودجه دریافت می‌کنند. معاونت باید از لحاظ اجرا لاغر و از لحاظ برون سپاری چاق شود. در سال 93 ،‌15 میلیارد و 300 میلیون تومان به پژوهش‌ها بودجه اختصاص داده شد. 1.78 درصد بودجه دانشگاه که بالغ بر 900 میلیارد تومان است به بخش پژوهشی اختصاص داده می‌شود. متوسط زمان رسیدگی به طرح‌ها 45 روز است که باید کاهش یابد. ثروت دانشگاه به دانشجویان و اساتید آن است ما بیشترین دانشجویان تحصیلات تکمیلی را داریم. 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در خصوص بودجه‌های جداگانه‌ای که برای طرح‌ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اختصاص داده شده است، بیان کرد: یک بودجه جداگانه که برای مقطع کارشناسی ارشد 4 میلیون تومان و برای مقطع PHD شش میلیون تومان است که برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشجویان اختصاص داده شده است. 

برای تمام طرح‌ها بودجه اختصاص داده شده است 
در ادامه دکتر علی‌اصغر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص دستاوردهای پژوهشی دانشگاه گفت: امیدواریم با برند سازی چنین مراسمی به گسترش دانش و علم دامن بزنیم که این وظیفه دانشگاه بویژه دانشگاه شهید بهشتی است؛ اقتدار علمی باعث می‌شود که ما به اقتدار سیاسی و اجتماعی نیز دست یابیم که این از طریق پژوهش و سرمایه گذاری حاصل می‌شود رشد کمی تولیدات علمی در سالهای اخیر بسیار زیاد بوده است که حاصل زحمات همه پژوهشگران است.

وی افزود: 1.7 درصد تولیدات علمی در جهان سهم دانشکده علوم پزشکی شهید بهشتی است که سهم قابل توجهی در جهان است. رتبه ما در رشد کیفیت مقالات هم‌سطح با رشد کمی آن نیست ضعف نظام نوآوری در حوزه پژوهش قابل توجه است که نتوانستیم در این زمینه خوب عمل کنیم‌. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هزار و 300 عضو هیئت علمی و 5 هزار و 500 دانشجو دارد که در زمینه پژوهشی ایفای نقش می‌کند. 

وی در خصوص ارتباط دانشگاه با صنعت توضیح داد: ارتباط دانشگاه با صنعت بسیار ضعیف است و ما هنوز نتوانسته‌ایم یک ارتباط دو طرفه را فراهم کنیم امیدواریم با سیاست‌های داخلی دانشگاه و همگرایی در کارهای تحقیقاتی بر اهداف خاص پژوهشی به صورت پژوهش محورانه کارهای بزرگی انجام دهیم در حال حاضر هیچ طرحی بدون تامین بودجه نمانده است. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار