زنجان؛

گرمابه‌های قدیمی از جاذبه‌های گردشگری زنجان

کسانی که در شهر زنگان زیسته اند از گذشته تا به امروز گرمابه‌های سنتی زیبایی را در این دیار شاهد بو ده‌اند که این گرمابه‌ها از لحاظ معماری سبک و سیاق دوره قاجاریه را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛از آثار تاریخی که از نظر معماری دارای ارزش و اعتبار می‌باشد، حمام‌های قدیمی است که به خاطر نوع کاربری و ضرورت حفظ گرما همچنین سر ازیر شدن آب در زمانی که هنوز سیستم‌های پمپاز ایجاد نشده بود پایین‌تر از کف معابر ساخته می‌شدند

کسانی که در شهر زنگان زیسته اند از گذشته تا به امروز گرمابه‌های سنتی زیبایی را در این دیار شاهد بوده‌اند که این گرمابه‌ها از لحاظ معماری سبک و سیاق دوره قاجاریه را به نمایش می‌گذارد.

گرمابه حسینیه اعظم:یکی از بناهای آجری وقدیمی شهر زنجان است که به سبک معماری دوره قاجار ساخته شده است.

این بنا در محلّه سیّدلَر، در جنوب شهر زنجان واقع شده و به اساس کتیبه‌ای که به خط نستعلیق بر سر ورودی آن نصب شده در سال1292 هجری قمری برای نخستین بار بر روی آن مرمت صورت گرفته است.

گرمابه حاج داداش که هم اکنون به عنوان چایخانه سنتی از آن استفاده میشود و در بازار پایین شهر زنجان جای گرفته و در دوره قاچار ساخنه شده است.

فضای اصلی این گرمابه شامل: هشتی، بینه، میان در، گرم خانه و خلوتی است.

زیباترین قسمت این گرمابه فضای بینه آن است که در آن طاق اصلی بر روی چهارستون سنگی با سر ستون های مکعبی و بدنه مار پیچی قرار گرفته است.

گرمابه میربها: گرمابه میربها نیز از بناهای دوره قاجاریه است که در راستای بازار پایین،در بخش قدیمی شهر قرار دارد و از سبک معماری دوره قاجار بهره مند شده است.

گرمابه قیصریه:از بناهای دوره قاجار است در داخل شهر زنجان در بازار قیصریه قرار گرفته است و جلوه زیبایی به بازار بخشیده است.

حمام سالار:در محوطه ارگ سلطنتی قرار گرفته در دوره قاجار و توسط سیف علی خان کلانتر ساخته شده و دوره پهلوی به نام حمام سالار مشهور شده است و در حال حاضر این حمام درحال آماده سازی برای احداث سفره خانه سنتی در محوطه ارگ می‌باشد.

سید حسین رضوی پیرمرد 70 ساله زنجانی گرمابه‌های زنجان را جزو تاریخ و خاطرات این شهر می‌نامد و می‌گوید:گرمابه‌های دیگری نیز در زنجان وجود دارد که از جمله آنها می‌توان حمام رحمان در سرچشمه زنجان،حمام علی مردان خان واقع در چهار راه،حمام مستشیری در کوچه مستشیری و حمام مٌرسَل واقع در سعدی جنوبی زنجان اشاره کرد که از گرمابه‌های قدیمی این شهر هستند.


انتهای پیام/ ا

برچسب ها: گرمابه ، جاذبه ، گردشگر ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.