باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مدیریت محتوای اطلاعات سازمان‌ها با راه اندازی بانک‌های اطلاعاتی

راه اندازی بانک‌‌های اطلاعاتی موجب مدیریت محتوا و ساماندهی داده‌ها و اطلاعات ضروری سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی می شود.

مدیریت محتوای اطلاعات سازمان‌ها با راه اندازی بانک‌های اطلاعاتیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه با گسترش و رشد استفاده از فناوری‌‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی در بین کاربران شاهد وابستگی زندگی امروزی بشر به این وسایل ارتباطی هستیم.

این وابستگی به جایی رسیده که بشر امروزه برای ذخیره برخی اطلاعات و بازیابی راحت تر آن ها نیاز مبرمی به تشکیل بانک‌های اطلاعاتی و مجموعه‌هایی برای ذخیره و حفظ برخی اطلاعات و آمارهای ضروری خود دارد.

* لزوم مدیریت محتوا توسط پایگاه‌های داده

به موازات رشد علم و تکنولوژی، بانک‌ها و پایگاه‌هایی نیز برای مدیریت محتوا و ساماندهی برخی اطلاعات و آمارها شکل گرفت تا دسترسی به انبوه اطلاعات برای کاربران به راحتی صورت گیرد.

شاید واژه پایگاه داده‌ها و بانک اطلاعات به گوش شما ‌آشنا باشد، واژه‌ای که امروزه نقش مهمی را در زندگی بشر و کارهای روزمره آن‌ها ایفا می‌کند.

بانک‌های اطلاعاتی و پایگاه‌های داده، مجموعه‌ای از اطلاعات با ساختاری منظم است که در قالبی مشخص در رایانه‌‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی (قابل خواندن و قابل دسترسی است)، ذخیره می‌شوند.

امروزه با توجه به گسترش و طراحی سایت ها و وب سایت‌ها در شبکه‌های جهانی و اینترنتی نیاز به ایجاد پایگاه داده‌ها و بانک‌های اطلاعاتی بزرگ برای مدیریت محتوا امری ضروری است.

این بانک‌های اطلاعاتی به توصیف ساخت یافته‌ای از موجودیت‌های نگهداری شده در پایگاه داده می پردازند که به صورت یک الگو و یا مدل شناخته می‌شود.

در نتیجه بسیاری از سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی با توجه به انبوه فعالیت‌هایشان و نیز انبوه اطلاعات و آمارهایی که به منظور ذخیره شدن و حفظ و بازیابی در اختیار دارند، نیازمند سازماندهی هر چه بیشتر و بهتر هستند.

* شکل گیری بانک‌های اطلاعاتی بر حسب فعالیت سازمان‌ها

امروزه بانک‌های اطلاعاتی و پایگاه داده‌های مختلفی بنابر عملکرد و نوع فعالیت سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی در حال شکل گیری است که بانک اطلاعاتی اموال نیز جزئی از آن‌ها محسوب می‌شود.

با شکل گیری بانک اطلاعاتی اموال در بسیاری از مراکز و ارگان‌های دولتی، آن‌ها این امکان را می‌یابند تا به خوبی و به صورت دقیق تمامی اموال و دارایی‌هایشان را مشخص کرده و سازماندهی کنند.

پایگاه داده‌ها به کاربران و روسای بسیاری از ادارات این امکان را می‌دهد تا بسیاری از اطلاعات و آمارهای خود را چه در زمینه فعالیت‌هایشان و چه در زمینه دارایی‌ها و اموال مراکز مورد نظر به خوبی دسته بندی کرده و در جای مشخص که امکان دستیابی به این اطلاعات از طریق رایانه و نیز محیطی امن برای ذخیره‌‌ آن‌ها است جمع آوری کرده تا بتوانند آن‌ها را به خوبی کنترل کنند.

حال باید زیر ساخت‌های لازم جهت ایجاد بانک‌های اطلاعاتی در زمینه‌های مختلف و در سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی فراهم شود تا به راحتی امکان کنترل اطلاعات و اموال و دارایی‌های کشور ایجاد شود.

مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات در رابطه با راه اندازی پایگاه های داده گفت: پنج پروژه شامل پروژه‌های جویشگر بومی، اینترنت اشیاء، محاسبات ابری (کلود کامپوتینگ)، بیگ دیتا( داده‌های عظیم) و نسل پنجم ارتباطات سیار(G5)  در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور همگام با حرکت سایر کشورهای دنیا در دستیابی به این فناوری‌های نو ظهور آغاز به کار می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار