فایننشال تایمز گزارش داد:

شیوه جدید خطرناک‌ترین گروه تروریستی جهان برای معامله نفت

علی‌رغم اقدامات داعش برای فروش نفت، این گروه تروریستی به واسطه حملات ائتلاف بین‌المللی از مناطق نفتی فاصله گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «فایننشال تایمز» در گزارشی نوشت: گروه تروریستی داعش در هفته های گذشته پیشنهاد فروش بیش از یک هزار بشکه نفت میدان نفتی العمر سوریه را به سوداگران طلای سیاه داده است. معامله ای که تا پیش از حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا علیه مواضع داعش در اواخر سال گذشته، خبری از آن منتشر نشده بود.

ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در ماه های گذشته، ضربات سنگینی را به منابع مالی داعش وارد کرده است. این حملات نتایجی جز کاهش حقوق کارمندان و فشار اقتصادی بیشتر به مردم جنگ زده نداشت. داعش با افزایش هزینه‌های دریافتی از مردم، بخشی از ضرر خود را جبران کرد؛ ولی زمانی که سخن از نفت و فروش آن به میان می آید، داعش به تجارت طلای سیاه مصمم تر می شود. اهالی محلی حوزه نفتی العمر می گویند: داعش بدنام‌ترین گروه تروریستی در جهان است. از وسوسه سوداگران نفت گرفته تا سهمیه بندی سوخت مورد نیاز مردم، آنها از هر روشی برای فروش قطره قطره نفت این میدان استفاده می کنند که حاصل آن سود 1.5 میلیون دلاری در روز است.

به گفته رانندگان کامیون‌های نفت‌کش سوری و کارکنان پالایشگاه نفتی العمر، علی رغم حملات هوایی مکرر و توقف چند ساعته فعالیت این پالایشگاه، بدنه اصلی تولید نفت در این حوزه همچنان فعال و ادامه دار است.

یکی از اهالی دیرالزور که همانند بقیه نخواست نامی از او ذکر شود، درباره تولید و فروش نفت پالایشگاه العمر می گوید: "با وجود حملات هوایی، تولید نفت با قیمتی که آنها انتخاب می کنند، همچنان ادامه دارد. زمانی که حملات هوایی اوج می گیرد، فروش نفت متوقف می شود ولی پس از فروکش کردن حملات مردم به سرکار خود رد پالایشگاه باز می گردند."

العمر و التنک دو میدان نفتی اصلی دیرالزور هستند که هر بشکه نفت آنها به ترتیب 45 و 40 دلار فروخته می شود که بالاتر از بهای جهانی نفت است. رونق بازار برده فروشی داعش در شمال و شرق سوریه علت اصلی بالا بودن بهای هربشکه نفت این گروه تروریستی است.

نیروهای ائتلاف از آغاز سال 2014، حملات خود را به بمباران پالایشگاه های نفت در مواضع داعش متمرکز کرده اند ولی داعش به سادگی این مواضع را ترک کرد. از نوامبر 2015 داعش با اردو زدن در حوالی میدانهای نفتی و به خدت گرفتن صدها کامیون، به فروش نفت روی آورد و با وجود حملات هوایی ائتلاف بین المللی ضد داعش به فروش نفت ادامه داد. با تداوم حملات ائتلاف، روند فروش نفت داعش و سود سرشاری که از فروش طلای سیاه بدست می آورد تا حد زیادی کاهش یافت. به همین منظور داعش به معامله دو سر سودی روی آورده است که اهالی محلی آن را "سرمایه گذاری کوتاه" نامیده اند.

"سرمایه گذاری کوتاه مدت" داعش به این صورت است که پیش پرداخت فروش 1000 بشکه نفت را دریافت می کند. پیش از این حملات هوایی ائتلاف مانع از دریافت مبلغ نفت فروخته شده می شد. محموله نفت به شکل فله خرید و فروش می شود و درصورتی که حملات هوایی مانع نشوند، در کمتر از یک ساعت در اختیار خریدار قرار می گیرد.

علی‌رغم اقدامات داعش برای فروش نفت، این گروه تروریستی به واسطه حملات ائتلاف بین المللی از مناطق نفتی فاصله گرفته است و به سوی مناطقی همچون سنجار عراق و شدادی سوریه پس‌روی کرده است. این روند می تواند به مشکلات مالی داعش دامن بزند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار