بیزنس اینسایدر گزارش داد؛

جنگ‌هایی که توازن قدرت در خاورمیانه را تغییر می‌دهند

دو جنگ اصلی علیه گروه تروریستی داعش قابلیت تغییر توازن قدرت در خاورمیانه را دارد.

 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بیزنس اینسایدر، دو جنگ اصلی علیه داعش (جنگ حلب و موصل) قابلیت تغییر توازن قدرت در خاورمیانه را دارد. حلب -بزرگترین شهر سوریه- و موصل -دومین شهر بزرگ عراق- در خطر جدی هستند. در این میان، ترکیه از آب گل آلود ماهی می‌گیرد و با به خطر انداختن ائتلاف آمریکایی ضد داعش، تنش‌های بیشتری را میان غرب و روسیه ایجاد می‌کند.

این نمایشِ در حال تغییر، پیامدهای زیادی برای آمریکا و غرب دارد. شکست داعش از جهت سیاسی و نظامی تعهدی پر هزینه است. اما درصورتیکه متحدان آمریکا ایمان خود به ائتلاف را از دست دهند، گروه تروریستی داعش چیزی بیش از قلمرو به دست می‌آورند. اهمیت و ارزش داعش بالا می‌رود و در نتیجه تعداد بیشتری به خدمت این گروه تروریستی درمی‌آیند.

جنگ حلب: 

از بهار سال 2013 بزرگترین شهر سوریه بین دولت این کشور و معارضان سوری تقسیم شده است. بخش‌های شرقی به دست معارضان افتاده و بخش‌های غربی در اختیار دولت است. البته دولت سوریه به پشتیبانی روسیه سعی در بازپس‌گیری این شهر دارد. در این راستا، دولت سوریه تصمیم گرفته به حلب حمله و آن را از دست معارضان آزاد کند. 

ترکیه کُردهای سوری را که علیه داعش و القاعده می‌جنگند، خطری جدی برای امنیت ملی خود می‌داند. ترکیه که کُردها را تهدیدی بزرگ می‌داند، برای جلوگیری از قدرت یافتنشان، آنها را بمباران می‌کند. آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل این اقدام ترکیه را محکوم کرده‌اند؛ اما این کشور به بمباران کُردهای سوری ادامه می‌دهد. ترکیه از معارضان سوری برای مقابله با کُردها بهره می‌گیرد.
کُردهای سوری مهم‌ترین متحدان آمریکا در میدان جنگ علیه داعش هستند. اگر کُردها از روسیه و دولت سوریه درخواست پشتیبانی کنند؛ ائتلاف بین المللی ضد داعش به سرکردگی آمریکا به خطر خواهد افتاد. 

جنگ موصل:

گروه تروریستی داعش دومین شهر بزرگ عراق را در ژوئن 2014 تحت کنترل خود درآورد. البته پس از مدتی نیروهای دولتی عراق به پیروزی‌هایی دست یافتند و شهرهایی مانند رمادی را آزاد کردند. این در حالیست که بازپس‌گیری موصل در گرو آزادسازی چندین شهر دیگر است. یک مقام عراقی اعلام کرد عملیات آزادسازی این شهر در چند روز آینده آغاز می‌شود. نیروهای آمریکایی مستقر در عراق اعلام کردند این عملیات آغاز شده است.

در این میان، جاه طلبی ترکیه در سوریه و عراق -آنگونه که از فعالیت نظامی‌اش در دو کشور پیداست- خاطرات چهار قرن اشغال امپراطوری عثمانی را زنده می‌کند. این مسئله که رئیس‌جمهور ترکیه برای رسیدن به اهداف جاه طلبانه‌اش حاضر به همکاری با داعش است بسیار ناراحت کننده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار