هنرمندان درباره فیلمبردار سینمای ایران چه گفتند؟/کلاری:سینما محمل بازیگوشی است

سیزدهمین جشن تصویر سال در بخش تجلیل مراسمی را برای تقدیر از محمود کلاری برگزار کرد.

کلاری:سینما محمل بازیگوشی است/ پروژه جدید کلاری در جاده قم ادامه داردبه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مراسم تجلیل از  محمود کلاری تصویربردار، عکاس و کارگردان برجسته کشورمان، در  بخشی از جشن  تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در خانه هنرمندان با حضور افرادی چون اکبر عالمی ، محمد رحمانیان، نادر داوودی، عباس احمدی، شهرام مکری، کوهیار کلاری، و محمد فرنود برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیف الله صمدیان دبیر این جشنواره بیان کرد: ما از سال گذشته در نبود خیلی از کارها و توجهات بخش هایی را به جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر اضافه کردیم. یکی از آن‌ها بخشی به نام تجلیل از نام آوران این عرصه است تجلیلی که تکمیل کننده جشنواره خواهد بود و بخش دیگری تقدیر از رویدادهای شاخص هنرهای تجسمی است که در روز 10 اسفند برگزار می‌شود.

وی افزود: سال گذشته فکر کردیم که برای اولین بار چه کسی را برای این بخش روی سن بیاوریم و به این نتیجه رسیدیم که از کسی که کمک زیادی به عکاسی آنالوگ، برنامه‌های سینمایی، تلویزیونی و ... کرده است، این تقدیر را آغاز کنیم و اکبرعالمی اولین نفری بود که از وی تجلیل شد. امسال نیز این بخش برای تقدیر از محمود کلاری است و البته باید گفت که لازم است کارهای بزرگ‌تری برای او انجام شود اما این گونه برنامه‌ها برای یادآوری قدرتی که برخی‌ها به سینمای ایران داده اند، لازم است.

صمدیان تصریح کرد: کلاری علاوه بر تاثیر ویژه‌ای که روی مطبوعات و جمع آوری تاریخ عکس‌های جنگ کشور داشت در سینما نیز وارد شد و از همان روزی که با کارهای درخشانش وارد این عرصه شد تا به امروز 76 فیلم را فیلمبرداری کرده است.

وی افزود: حضور امثال محمود کلاری و به ویژه خود او در این عرصه جهت کیفیت دادن به تصویر ایران و جهانی کردن این امر لازم و ضروری است. همچنین الان کار به جایی رسیده که کلاری به AFC ( انجمن مدیران فیلم برداری جهان) دعوت شده و از وی تجلیل می کنند و ما نیز فکر کردیم توجه و بازنمایی این خبر برای ما و کشورمان ضروری است تا به این وسیله  هنرمندان خود را در عرصه تصویر جدی بگیریم.

پس از این اکبر عالمی به روی سن آمد و با صدای حزن انگیزی گفت: کلاری در این 13 سال چه رنج‌هایی کشید تا تصویر سال به این جا برسد. کلاری از آن انسان‌هایی است که ظاهر و باطنش یکی است و او  یک نقاش واقعی است چرا که با نور نقاشی می‌کند و عکاسی که عکس‌هایش جادوی عجیبی دارد.

عالمی اضافه کرد: وی با چشمان تیزبین به آثار سینمایی خیره شد و کشف و شهود کرد. اتفاقی که لازمه سینمای ایران بود. من باید بگویم که یک معلم هستم و کلمات را حراج نمی‌کنم اما به محمود کلاری از ته دل می‌بالم. همچنین لازم به ذکر است که او به این مراسم‌‎ها نیازی ندارد چون نامش ثبت شده است زیرا وی برای سینمای ایران آبرو را به ارمغان آورد.

در ادامه این برنامه پیامی از علیرضا زرین دست خطاب به کلاری خوانده شد و بعد از آن طی قطعات کوتاهی که نمایش داده شد بهمن فرمان آرا، رخشان بنی اعتماد و رضا کیانیان پیام‌هایشان را به این هنرمند رساندند که در طی آن کیانیان در قسمتی از صحبت‌هایش بیان کرد: که من نیمی از اعتماد به نفسم در سینمای ایران را مدیون کلاری هستم.

شهرام مکری کارگردان فیلم «ماهی و گربه» نیز به روی صحنه آمد و از اولین برخورد با کلاری گفت و اظهار داشت: محمود کلاری در خارج از کشور به عنوان یک سوپر استار شناخته شده است و ما نیز باید از وی در حد توانمان بهره ببریم و به یادش باشیم.

در ادامه قسمت‌هایی از پشت صحنه فیلم «ماهی و گربه» با حضور کلاری پخش شد و بعد هم فیلم کوتاه دیگری از داریوش مهرجویی که به وسیله آن پیامش را به کلاری رساند نمایش داده شد.

در قسمتی از این فیلم مهرجویی بیان کرد:محمود کلاری کسی است که نبوغ و خلاقیتش را به کار می‌اندازد و چیزی که برای فیلمبردار لازم است را فراهم می‌کند.

وی همچنین در 8 فیلمی که با این هنرمند کار کرده بود نیز اشاره کرد.

محمد رحمانیان گفت: من به شهرام مکری و مانی حقیقی بابت همکاری که با کلاری داشتند حسادت می‌کنم اما با این فکر که پشت هر حسادتی ستایشی نهفته است، قلب من آرام می‌شود.

رحمانیان بیان کرد: محمود کلاری همواره در زندگی ما حضور داشته خودش، فیلم هایش و حضورش در تئاترها این حرف را نشان می‌دهد و باید بگویم که یکی از بزرگ ترین افتخارات من حضور این هنرمند در تئاترهایی است که او را دعوت می‌کنم .

وی در ادامه از بهمن جلالی و عکس‌های جنگ او یاد کرد و گفت: در عکس‌های کلاری نیز مانند بهمن جلالی ستایشی از خشونت وجود ندارد و همه آن‌ها دارای حسن و جذابیت خاصی هستند.

رحمانیان خاطر نشان کرد: من آرزو دارم کلاری جهان عکاسی را رها نکند و با نگاه ویژه‌اش این عرصه را سیراب سازد.

محمود کلاری پس از صحبت‌های هنرمندان به روی سن آمد و گفت: انسان وقتی به این سن و سال می‌رسد مناسبات قوی برایش شکل دیگری پیدا می‌کند و به گونه‌ای آن‌ها را غنیمت می‌شمارد و هر از چندگاهی ترس از دست دادن آن‌ها را به همراه دارد. به همین جهت باید بگویم سن بالای 60 سال چیز خوبی نیست.

وی در ادامه به دوستی اش با سیف الله صمدیان اشاره کرد و اظهار داشت: هر کاری که صمدیان انجام می‌دهد خلوصی دارد که بسیار دوست داشتنی است و او جزء کسانی است که دقیقاً همان طور است که نشان می دهد.

وی همچنین اعلام کرد که همچنان مشغول عکاسی است و در طی صحبت هایش از پروژه‌ای که با آزاده اخلاقی در دست اجرا دارد صحبت کرد.

کلاری در خصوص ویژگی که در کارش وجود دارد بیان کرد: هر کس در این عرصه جایگاه خودش را دارد و من از ابتدا بازیگوشی را در کارهایش داشتم و اصلاً سینما محمل بازیگوشی است و من هنوز هم که هنوز است هر جا که موجبات این امر فراهم باشد به سمت آن می روم همچنین برای من کاری که انجام می دهم بسیار اهمیت دارد و فکر می کنم که تنها وظیفه من انجام یک فعالیت مکانیکی نیست و قرار است فراتر از آن بروم چرا که ما باید سعی کنیم که چیزی به اثر اضافه کنیم و فیلمبردار خوب کسی است که به خلق فیلم کمک می کند.

وی در ادامه از داریوش خونجیر یاد کرد و افزود: خونجیر همواره در کارهایش فضاسازی می کند و فضایی را خلق می نماید که به  محتوای فیلم نیز نزدیک تر می شود

کلاری همچنین در خصوص کار «ماهی و گربه» عنوان کرد: فیلم «ماهی و گربه» کار عجیب و غریب و جدیدی بود و حضور در این عرصه برای خودم اتفاق نوعی بود. همچنین من فکر نمی‌کردم که این کار اول شود و این در حالی است که در پاریس حضور من و پسرم در این فیلم برای آن‌ها جالب بود و من دیر یا زود باید دوربین را  به فرزندم بسپارم و فکر می‌کنم از سال دیگر این اتفاق رخ دهد.

محمود کلاری در پایان خاطر نشان کرد: تصوری که از فضای سینمایمان داریم آنقدر کوچک است که ارزش یک سری از برخوردها و کردارها را ندارد و در این جا از همه می‌خواهم که برخی از این رفتارها را رها کنند چرا که خیلی حیف است که کسی مثل اکبر عالمی قلبش مکدر باشد.

در پایان این برنامه اکبر عالمی و سیف الله صمدیان لوح و تندیسی را به کلاری اعطا کردند و حجت الله ایوبی نیز که در این جمع حضور نداشت هدیه‌ای را به این هنرمند تقدیم کرد و پس از آن اساتید و هنرمندان حاضر در این مراسم به روی سن آمدند و عکس یادگاری گرفتند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار