بهره‌گیری 2 میلیون فراگیر از ظرفیت‌های مدارس آموزش از راه دور

مدیر مدارس آموزش از راه دور با بیان اینکه آموزش از راه دور ظرفیتی برای تحقق عدالت آموزشی است گفت: تا به امروز در حدود 2 میلیون نفر از ظرفیت‌های این مدارس استفاده کردند.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، شاه‌مرادی مدیر آموزش از راه دور در نشست خبری اولین جشنواره قلم ویژه مدارس آموزش از راه دور گفت: با تصویب سند تحول بنیادین همه مجموعه‌های آموزش و پرورش و غیره مکلف هستند، برنامه‌های خود را ذیل این هدف که مورد تائید مقام معظم رهبری هم است، تنظیم کنند. آموزش از راه دور به عنوان فرصت دوم آموزشی برای دانش‌‌آموزان در داخل و خارج از کشور از سال 75 به تصویب رسید اما مقدمات آن و فعالیت اصلی آن از سال 83 فراهم شد. 

وی افزود: بنابراین آموزش از راه دور به دوران نوجوانی رسیده است و با آسیب‌شناسی های صورت گرفته، توانسته به عنوان یک ظرفیت بومی در اختیار قرار بگیرد. در طی سالهای خدمات رسانی آموزش از راه دور در آموزش و پرورش میانگین در هر سال 247 هزار و 830 نفر و تا به امروز در مجموع 2 میلیون و 726 هزار و 134 نفر از فراگیران از این خدمات بهره‌ گرفتند.
 
وی بیان کرد: فراگیران در دو دسته لازم‌التعلیم و بزرگسالان جای می‌گیرند،‌لازم‌التعلیمی‌ها به صورت رایگان و بزرگسالان با هزینه ناچیز هر نیم سال تحصیلی 150 تا 200 هزار تومان تحصیل می کند. 

شاهمرادی بیان کرد: معتقدیم آموزش از راه دور باید بتواند نقشی که در قانون برایش تعریف شده است از افزایش پوشش تحصیلی تا کیفیت بخشی را به درستی انجام دهد که خوشبختانه درطی این سالها توانسته‌ عملکرد مثبتی راداشته باشد. 

وی افزود: 4 مقوله باید در مدارس آموزش از راه دور مورد توجه قرار بگیرد ابتدا فرهنگسازی و سپس تقویت ساختار ، تولید محتوا (دیداری و شنیداری کتاب پایه و آموزش الکترونیکی) بحث پشتیبانی .
 
وی در خصوص بحث پشتیبانی بیان کرد: بر اساس قانون تاسیس مصوب سال 87 مجلس مدارس آموزش از راه دور غیر دولتی می‌توانند از تمام ظرفیت این قانون استفاده کنند و این قانون در مرحله نهایی شدن است. با این رویکرد جدید در واقع از تمامی ظرفیت‌ها برای پوشش در آموزش از راه دور می‌توان بهره‌ گرفت و افق روشنی را شاهد بود. 

شاهمرادی اظهار داشت: یکی از اولویت‌های آموزش از راه دور برای به حداقل رساندن مشکلات افزایش پوشش تحصیلی در مناطق کمتر توسعه یافته و همچنین کیفیت بخشی به مقوله آموزشی و پرورشی است.  

وی بیان کرد: در سالهای قبل برای آشنایی مدیران، معاونین و مشاوران مدارس آموزش از راه دور دوره‌های آموزشی 44 ساعته حضوری مدیران در استان‌ها و دوره‌های آموزشی غیر حضوری برای آشنایی با آموزش‌های الکترونیکی برای 7 هزار پرسنل صورت گرفت.

وی عنوان کرد: بنا داریم مدارس آموزش از راه دور خیریه را توسعه دهیم، همچنان که مجوز اولین مدرسه آموزش از راه دور در سنندج گرفته شده است. برنامه بعدی برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌ها برای معرفی و آشنایی ظرفیت‌های آموزش از راه دور است که این قسمتی از این برنامه درحال اجرا است.
 
شاهمرادی در خصوص جشنواره قلم اظهار داشت: این جشنواره با این حرکت که هر مدرسه یک راهبرد را داشته باشد دنبال می‌شود و در مدارس مختلف سرفصل‌های متنوعی را در برنامه‌های خود داریم که یکی از آنها برگزاری جشنواره قلم است که یک حرکت فرهنگی و آموزشی به حساب می‌آید. 

وی ادامه داد: از مهر ماه سال جاری ستاد برگزاری جشنواره در حال کار است و سعی داریم به چشم انداز خود که تحقق اهداف سند تحول بنیادین با نگاه عدالت محور و گسترش خلاقیت و نوآوری است در این جشنواره برسیم. 

وی در خصوص اهداف و بخشهای جشنواره قلم تصریح کرد: توسعه و تعمیق خلاقیت و نوآوری در مدارس آموزش از راه دور،‌ایجاد روحیه نشاط فرهنگی،‌ارتقای سطح کیفی آموزش و پرورش با استفاده از تجربیات کسب شده، تشویق و ترغیب به ایجاد طر‌ح‌های نو و مستند سازی و تقویت تعامل هدفمند بین خانواده‌ها و متولیان تعلیم و تربیت با استفاده از ابزارهای نوین آموزشی با راهبرد ترغیب فراگیران به سوی خلاقیت و کارآفرینی از اهداف جشنواره قلم است که در بخش‌های دانش‌آموزی ،‌معلمان، خانواده، و اجرای طرح نگار برگزار می‌شود.
 
وی در خصوص طرح نگار عنوان کرد: طرح نگار شامل 4 بخش دانش‌آموزی،‌ معلمان، خبرنگاران و آزاد است که خبرنگاران چه به صورت فردی و چه به صورت رسانه‌ای می‌توانند در این جشنواره شرکت کرده و حضور پر رنگی را داشته باشند. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: برگزاری اختتامیه این جشنواره پیش‌بینی می‌شود در 29 اردیبهشت ماه باشد. هر چند که از 8 اسفند ماه 94 سایت به صورت رسمی آماده بهره برداری از فراگیران است اما اگر استقبال زیاد باشد و داوری‌ها زمان ببرد ممکن است زمان برگزاری اختتامیه اندکی تغییر کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار