به گزارش
حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، قرار است این نمایشگاه در زمینههای صنایع غذایی، ساختمان و تاسیسات، صنعت و معدن، انرژی، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، فرش و موکت، صنایع خودرو، خدمات شهری و مخابراتی و ... از امروز چهارشنبه 12 حوت به مدت 4 روز در شهر «کابل» برگزار شود.
رایزن بازرگانی افغانستان در ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در کابل گفت: مردم افغانستان به مصرف کالای ایرانی تمایل زیادی دارند.
«عبدالحمید فرهنگ» با بیان اینکه تاریخ، زبان و مذهب مشترک ایران و افغانستان در نزدیکسازی مردم 2 کشور بسیار تاثیر گذاشته است، گفت: مصرف کالاهای ایرانی در افغانستان به دلیل مشترکات فرهنگی و زبانی جا افتاده است و در بسیاری از موارد مردم افغانستان نسبت به کالاهای مشابه خارجی به کالاهای ایرانی تمایل نشان میدهند.
وی تاکید کرد: تجار ایرانی باید بکوشند کالاهای با کیفیت را در نمایشگاه خود به نمایش بگذارند تا بتوانند بازار افغانستان را حفظ کنند.
رایزن بازرگانی افغانستان افزود: رقابت اصلی در افغانستان بر سر کیفیت است و قطعاً هر کشوری که نتواند کالای با کیفیت به افغانستان صادر کند در مصاف با سایر رقبا، بازار را واگذار خواهد کرد، این موضوع در مورد برخی کالاهای ایرانی نیز صادق است چراکه اجناس بیکیفیت ایرانی در افغانستان وجود دارد که این اتفاق قطعا به ضرر ایران تمام خواهد شد.
وی ادامه داد: شرایط افغانستان اکنون با عضویتش در سازمان تجارت جهانی متفاوت از گذشته شده است، به همین دلیل کیفیت کالاها و خدمات ارائه شده بیش از هرچیز دیگری در ماندگاری در بازار تعیینکننده است.
فرهنگ در پاسخ به سوالی در مورد سختتر شدن رقابت ایران در افغانستان با توجه به پیوستن این کشور به سازمان تجارت جهانی، خاطرنشان کرد: الحاق ما به سازمان تجارت جهانی و پیشرفت و توسعه افغانستان به سود ایران هم هست، اما باید تاکید کنم که افغانستان برای واردات از ایران هیچگونه تبعیضی نسبت به سایر کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی قائل نیست و تعرفه ورود کالاهای ایرانی نیز مانند سایر کشورها بین نیم تا 4 درصد محاسبه خواهد شد.
رایزن بازرگانی افغانستان در ایران با اشاره به بازار وارداتی کشور متبوعش، گفت: اگر چه برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در کابل برای معرفی محصولات ایرانی مفید و حائز اهمیتی است اما با توجه به نیازهای گسترده افغانستان به واردات، اگر نمایشگاهها با رویکرد تخصصی برگزار شود نتیجه بهتری حاصل شده و به نفع هر 2 کشور است.
این مقام مسئول افغانستانی با بیان اینکه زمینه صادرات ایران به افغانستان در بسیاری از زمینهها فراهم است، یادآور شد: ایران میتواند در زمینههایی که در آنها از توانمندی بالایی برخوردار است مانند فناوری اطلاعات، مخابرات، آب، برق، انرژی، خدمات فنی ـ مهندسی و... به افغانستان صادرات داشته باشد، این ظرفیتها در نمایشگاههایی که از سوی ایران در کشور ما برگزار میشود به اطلاع بخش دولتی و خصوصی میرسد.
فرهنگ در مورد قراردادهای تجاری که سال گذشته در حاشیه نمایشگاه ایران در افغانستان به امضا رسید، گفت: تجارت ایران و افغانستان هنوز به صورت سنتی انجام میشود، سال گذشته نیز قراردادهای زیادی بین تجار دو طرف به امضا رسید اما چون این قراردادها الزامآور نبوده و از طریق سیستم بانکی نیز صورت نگرفته، نمیتوان ارزیابی دقیقی از آن داشت، امسال با رفع تحریمهای ایران میتوان به سیستماتیک کردن قراردادهای تجاری امیدوار بود.
وی با انتقاد از سرمایهگذاری نکردن تجار ایرانی در کشورش، گفت: فعالان اقتصادی ایران در افغانستان اقدام به سرمایهگذاری مشترک نمیکنند بلکه تنها اجراکننده پروژههایی هستند که از طرف دولت افغانستان، یا بانکجهانی و... تامین اعتبار شده است؛ توصیه ما ورود بخش خصوصی ایران به پروژههای سرمایهگذاری در صنایع بزرگ و کوچک افغانستان است.
فرهنگ با تاکید بر اینکه قانون سرمایهگذاری در افغانستان از شفافترین قوانین منطقه است، اظهار داشت: سرمایهگذاریهایی که در افغانستان انجام میشود از سوی بانکجهانی و سایر نهادهای بینالمللی بیمه میشود و با توجه بهنیازهای گسترده ما به زیرساختها، دولت از سرمایهگذاری حمایت میکند.
افغانستان بازاری استراتژیک برای ایرانیهاست
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران هم گفت: افغانستان بازاری استراتژیک برای ایرانیهاست.
«مجتبی خسروتاج» افزود: مسئولان 2 کشور امضای قراردادهای تجاری تا سقف 100 میلیون دلار را هدفگذاری کردهاند و ما به دنبال توسعه روابط با کشورهای دیگر و به ویژه کشورهای همسایه هستیم.
وی گفت : برگزاری نمایشگاه اختصاصی در کشورهای دیگر محلی برای گفتوگو و عرضه توانمندیهای ایران است، با توجه به اینکه افغانها ظرفیتهای تولیدی ندارند بنابراین اگر خوب عمل کنیم همه محصولات تولیدی ما در این کشور مشتری خواهد داشت.
نمایشگاه اختصاصی ایران در افغانستان در حالی دومین سال برگزاری خود را 11 تا 14 حوت تجربه میکند که به گفته کارشناسان نمایشگاه سال گذشته که به صورت رسمی از سوی معاون اجرایی رئیسجمهوری ایران و معاون دوم رئیسجمهور افغانستان افتتاح شد، به انعقاد 100 میلیون دلار قرارداد تجاری بین 2 کشور انجامید و پیشبینیها از نمایشگاه امسال نیز انعقاد 100 میلیون دلار قرارداد تجاری است.
این در حالی است که کشورهای اروپایی و آمریکایی بهدلیل مسافت زیاد، اختلاف زبان و کمبود امنیت، میلی به فعالیت در افغانستان ندارند.
خسروتاج اظهار داشت : اختصاص 40 درصد از واردات این کشور به ایرانیها نیز نشانگر این مهم است که زمینه خوبی برای سرمایهگذاری ایرانیها در این کشور وجود دارد؛ ضمن اینکه داشتن پیشینه فرهنگی و نزدیکی مشترک بین دو کشور نیز به تجار ایرانی برای گسترش فضای تجاری کمک کرده است.
خسروتاج در مورد نزدیکی فرهنگی ایران و افغانستان میگوید: حضور بیشمار افغانستانیها در ایران و آشنایی آنان با فرهنگ و محصولات ایرانی، باعث شده است این افراد بهتر از هر کسی بتوانند برای محصولات ایرانی در افغانستان بازاریابی کنند، هر چند که افغانستان بازار جدیدی تلقی نمیشود، اما برای ایران حضور در بازار این کشور استراتژیک است چرا که میتوانیم به صورت بلندمدت در آنجا فعالیت اقتصادی داشته باشیم.
خسروتاج ادامه داد: افغانستان به زمان زیادی برای افزایش توان تولیدات داخلی و زیرساختهای تولیدی نیاز دارد و هنوز چنین سازماندهی در این کشور دیده نمیشود، بنابراین ما میتوانیم بسیاری از کالاهای تولیدی خود را به افغانستان صادر کنیم.
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت سرمایهگذاری در این کشور را نیز مدنظر قرار داد و گفت: افغانستان دارای معادن نابی است که زمینه خوبی برای فعالیت محسوب میشود و از طرفی در روند برگزاری نمایشگاهها زمینه آشنایی تجار و بازرگانان با یکدیگر فراهم و ظرفیتها و پتانسیلهای دو کشور نیز شناسایی میشود.
خسروتاج گفت: افغانستان دارای معادن نابی از جمله معادن سنگهای قیمتی مثل زمرد است و بهترین سنگ مرمر جهان به این کشور تعلق دارد که از طریق بندر کراچی به امارات صادر میشود.این کشور سالانه 8 میلیارد دلار واردات دارد که نزدیک به 3 میلیارد دلار آن از ایران تامین میشود.
آمارها نشان میدهند که ترکیب واردات افغانها از ایران در حال تغییر است، چرا که افغانها سرمایهگذاری در صنایع کوچک را آغاز کردهاند و ترجیح میدهند به جای واردات مواد ساخته شده ایرانی، مواد اولیه را وارد کنند و خودشان نیز در چرخه تولید دستی بر آتش داشته باشند.
به همین دلیل برگزاری نمایشگاهی از توانمندی های ایران در این همسایه شرقی می تواند زمینه را برای حضور بهتر و ماندگارتر محصولات ایرانی در این کشور فراهم کند.
عرضه توانمندیهای ایران به بازارهای افغانستان
مجری نمایشگاه ایران در افغانستان هم گفت: در دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در افغانستان، 100 میلیون دلار قرارداد تجاری با افغانها امضا میشود.
«سید علیرضا صدرزاده» گفت: پیشبینی میشود این نمایشگاه که سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می کند، محلی برای گفتوگو و عرضه توانمندیهای ایران خواهد بود.
سال گذشته نیز در حاشیه همین نمایشگاه که به صورت رسمی از سوی معاون اجرایی رئیسجمهور ایران و معاون دوم رئیسجمهور افغانستان افتتاح شد، 50 میلیون دلار قرارداد تجاری میان ایران و افغانستان به امضا رسید.
وی تصریح کرد: میزان واردات افغانستان از ایران، 3 میلیارد دلار است که 40 درصد از مجموع واردات این کشور از کل دنیا را به خود اختصاص میدهد، این در حالی است که سالانه 8 میلیارد دلار واردات ازسوی افغانستان صورت میگیرد، بنابراین 40 درصد از بازار افغانستان در کالاهای وارداتی به دست ایران است.
صدرزاده گفت: ترکیب واردات افغانستان از ایران در حال تغییر است، به این معنا که در گذشته ما کالاهای ساخته شده از جمله مصالح ساختمانی، مواد غذایی و لوازم خانگی به این کشور صادر میکردیم اما اکنون این کالاها به مواد اولیه تبدیل شده است و افغانها در حال سرمایهگذاریهای کوچک در صنایع هستند.
نمایشگاه اختصاصی ایران در افغانستان سال گذشته با استقبال بالای مردم، تجار و صنعتگران همراه شد و فضای مساعدی را برای معرفی برندهای ایرانی فراهم کرد و در دور جدید نمایشگاه لازم است شرکتهای حاضر با بهرهگیری از تجارب پیشین، به صورت هدفمند به برقراری ارتباط موثر، بازارسازی و تثبیت برند ایرانی مبادرت کنند.
برای بازاریابی کالاهای صادراتی لازم است که کیفیت کالاها و توجه به تقاضای بازار از منظر مصرفکننده افغانی مورد توجه قرار بگیرد؛ به همین دلیل ما پیشنهاد میکنیم که زمینه مشارکت طرفهای افغانستانی در فرآیند تولید و تجارت فراهم شود و برای اثربخشی بیشتر از ظرفیتهای خوب بازرگانان افغانستانی در صادرات مجدد کالا به دیگر کشورها استفاده شود.
براساس این گزارش انتقال بخشی از خط تولید، سرمایهگذاری مشترک و انتقال دانش فنی میتواند به حضور بیشتر برندهای ایرانی در بازار افغانستان کمک کند.
افغانستان با جمعیتی در حدود 31 میلیون نفر و با حجم واردات 97 درصدی از سهم تجارت خود، پذیرای انواع کالاها و خدمات از کشورهای جهان است، برنامهریزی و حضور صاحبان صنایع، شرکتهای خدمات فنی و مهندسی و ملاقات با ذینفعان و تبادل نظر با آنها کمک شایانی به شناسایی فرصتها و مشارکت در پروژهها خواهد کرد.
انتهای پیام/