جوزانی؛ سینمایی «کوروش کبیر» را نساخت، اما کتاب آن را نوشت

آیین رونمایی از کتاب «کوروش کبیر» به قلم مسعود جعفری جوزانی در شهر کتاب زعفرانیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین رونمایی از کتاب «کوروش کبیر» به قلم مسعود جعفری جوزانی در شهر کتاب زعفرانیه با حضور جمعی از هنرمندان برگزار شد.

در ابتدا دکتر روزبه زرین‌کوب گفت: وقتی صحبت از نام کوروش باشد، ایرانیان ناخودآگاه شیفته خواهند شد. البته کتاب «کوروش کبیر» جعفری جوزانی را نتوانستم بخوانم  و اگر اینجا حضور دارم، به عنوان معلم تاریخ دانشگاه تهران است و این که می‌خواهم در مورد این شخصیت بزرگ صحبت کنم.

وی افزود: یکی از پرسش های مهم این است که اساساً چرا کوروش را باید شناخت. او را باید شناخت چون از الزامات فهم و درک هویت ایرانی در روزگار ما است. وقتی از هویت ایران صحبت می‌کنیم، می‌فهمیم از مجموعه‌ای سخن می‌گوییم که تاریخ عظیمی پشت آن است. شاید فقط کشورهایی چون چین، مصر، یونان و ایتالیا بتوانند هم طراز با فرهنگ ما از لحاظ قدمت باشند. از طرفی باید پرسید چرا کوروش هویت بخش است و این هویت بخشی از کجا حاصل می‌شود. جواب این است او از جمله شخصیت هایی است که برای آینده زیسته و از خود عبور کرده است.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت تصویری که از کوروش در حال حاضر در ذهن ما شکل می‌بندد، تصویر همیشگی او نبوده و به مرور زمان در ذهن و روح و روان مردم تغییر کرده است.

دکتر آموزگار در ادامه مراسم گفت: فیلمساز مطرح ما کتابی را منتشر کرده و من این کتاب را خوانده‌ام و لذت برده‌ام؛ اما فرصت مناسبی است که جدا از بحث مضمون این کتاب دغدغه‌های خودم را در مورد رابطه ادبیات، کتاب و سینما است در میان بگذارم.

وی افزود: در زمانه‌ای که به سر می بریم صرف نظر از کتاب های درسی که خرید آن‌ها الزامی است، حال کتاب های عمومی خیلی بد است. این که چه مسائلی موجب این پیشامد شده و چه باید کرد، توضیح می دهم. فکر می‌کنم یکی از موضوعاتی که بسیار گفته و شنیده می‌شود تمدن ایرانی است. تمدنی که مسائل و موضوعاتش را با قصه مطرح می‌کنند و همیشه به دل مردم در هر زمانی نشسته است. این ادبیات بسیار وزین بوده و باید به آن ببالیم.

وی ادامه داد: بحث نشر زودتر از سینما راه افتاد و در دهه 40 که یکی از دهه های مهم کشور ما است، وضعیتی ایجاد شد که ویراستار و تدوینگر تربیت شد که در پی آن تعداد زیادی کتاب به دست نشر سپرده شد و کتاب های 10 هزار نسخه ای به چاپ های چندم رسید و برعکس امروز شاهد شکوفایی نشر بودیم. سینمای ما در آن دوران یک وضعیتی داشت به نام فیلم فارسی و از زمانی که سینمای مولف ورود پیدا کرد، نشان داد که سینمای ما از ادبیات استفاده می کرده. اما الان این موضوع برعکس شده است؛ یعنی در سینما برعکس حوزه ادبیات و کتاب فیلم هایی ساخته می شود که هم آدم‌های معمولی و فرهیختگان جامعه آن را می بینند و لذت می برند. این موضوع نشان می دهد سینما به تجربه جدیدتر دست پیدا کرده است.

آموزگار عنوان کرد: مسئولان حوزه ادبیات باید از سینما یاد بگیرند و رویکرد سینما در جذب مخاطب را وارد کار خود کنند. از طرفی بحث کپی رایت که در سینما تا حدودی در حال حل شدن است، باید در حوزه کتاب ورود کند تا مشکل این بخش و حقوق رایت و نویسنده که همیشه جزو موارد نهادینه و ملزومات بوده حل شود. در آخر آرزوی موفقیت برای جوزانی و ناشر کتاب کوروش کبیر دارم و امیدوارم فیلم این شخصیت بزرگ که جای آن در سینمای ما خالی است، ساخته شود.

دکتر امین در این مراسم عنوان کرد: احساس مباهات و افتخار می کنم که کتاب ارزنده کوروش کبیر نوشته این کارگردان مطرح سینما را خوانده ام و قصد دارم، در این باره نقدی را داشته باشم.

وی افزود: با این سوال شروع می کنم چرا کوروش؟ برای این که کوروش پدر معنوی و فرهنگ ملت ایران است. او تنها یک پادشاه نبود بلکه یک حکیم، مبشر صلح جهانی و همزیستی مسالمت آمیز بود. کوروش اولین بار منشور حقوق بشر را در جهان ارائه داد. در آن زمان که نامی از آمریکا و انگلیس به میان نبود.

هارون یشایایی بیان کرد: یکی از کسانی که به صورت حرفه ای سینما و تاریخ ملت ایران را می‌شناسد، جوزانی است و اگر فیلمسازی قرار باشد، فیلمنامه کوروش را فیلم کند، خود او است.

وی افزود: به نظر من کوروش در زندگی ما جریان دارد و برای ما مانند اخلاق است. امیدوارم فرهنگ کوروش در جامعه و فیلمی که جوزانی قرار است بسازد پیاده شود.

مسعود جعفری جوزانی خاطرنشان کرد: کارون یشایایی را از زمانی بیشتر شناختم که فیلمنامه «در مسیر تندباد» زیر بغلم بود و هیچ کس تصمیم به ساخت آن نداشت. او که پرویزخان سینمای ما است با نهایت معرفت به من کمک کرد تا فیلم در مسیر تندباد ساخته شود. او فیلم ای ایران، اجازه نشین ها و ناخدا خورشید سه فیلم بزرگ تاریخ سینما را در نیز در پرونده خود دارد.

کارگردان ایران برگر عنوان کرد: ملت بزرگ ایران نشان داده که هر وقت چیزی را خواسته به دست آورده است. وقتی از کوروش صحبت می‌کنیم با تمام کمبودهایی که در بیان تاریخ برای شناسایی او  داشتیم، می توان او را حس کرد. کوروش کبیر کسی نبود که ظلم کند و به زور بخواهد کاری را انجام دهد. هر کجا می رفت، در به رویش باز می‌شد و به همه آزادی می داد سینمای امروز ما نیاز به چنین افرادی دارد.

وی در خصوص مشکلات امروز سینمای ما افزود: سینمای امروز ما زیرساخت ها و ابزار خوبی ندارد. اکثر شهرهای ما فاقد سینما هستند. همان تعدادی هم که سینما دارند، غیرقابل استفاده است که باید مسئولان ما در این زمینه تدابیری بیندیشند.

وی عنوان کرد: زمانی ادبیات، سینما و ... هویت پیدا می کند که به وضوح به مردم نشان داده شود. برای این اتفاق برنامه ریزی طویل مدتی نیاز داریم.

گفتنی است؛ در این مراسم شهاب حسینی، سحر جعفری جوزانی، فتح الله جعفری جوزانی، علیرضا رئیسیان، نیوشا ضیغمی، سپیده قادری و ... حضور داشتند.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار