روشنای خاکستر رونمایی شد

"روشنای خاکستر"، طی مراسمی با حضور ده‌ها تن از چهره‌های فرهنگی، هنری و سیاسی در کابل رونمایی شد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ این کتاب که روایت زنانه دارد، در آن تلاش شده تا زندگی زنان در افغانستان با توجه به واقعیت‌های تجربه شده به صورت داستان منعکس شود. مخاطب اصلی کتاب «روشنای خاکستر» مردان‌اند.

زهرا یگانه نویسنده «روشنای خاکستر»، در مراسم رونمایی این کتاب گفت که هدف از نوشتن آن برجسته ساختن موضوعات مربوط به زنان در افغانستان است.

خانم یگانه می‌گوید: «هدفم از نوشتن این کتاب تنها این نیست که فقط قصه زندگی یک زن افغان روایت شود، بلکه تلاش کردم در هر بخش از داستان موضوعاتی که زنان افغانستان با آن درگیر هستند را به صورت مشخص و برجسته بیان کنم.

 همه‌ای‌ مردم اعم از زن و مرد آنچه را که بر زن روا می‌دارند بخشی از زندگی و واقعیت زندگی می‌دانند و خشونت علیه زنان نهادینه شده است و تقریبا در برابر خیلی از خشونت‌ها هیچ واکنشی وجود ندارد و همه آن را پذیرفته‌اند حتا خود زنان.

خواست و هدف من از نوشتن این کتاب این است که یک بار دیگر به موضوع زن و زنانگی به نوع دیگر نگریسته شود تا شاید تغییر بهتری در وضعیت زنان به وجود آید.»

پلوشه حسن از فعالان حقوق زن، در مراسم رونمایی روشنای خاکستر، این کتاب را آیینه‌یی از حقایق جامعه افغانستان توصیف کرده گفت که هر دختر و زنی در این کشور می‌توانند زندگی خود را در آن به تصویر بکشند. خانم حسن تاکید کرد که در روشنای خاکستر از صداقت و نحوه خاص بیان کار گرفته شده است.

همچنین رضا محمدی رییس اتحادیه نویسندگان افغانستان، می‌گوید که روشنای خاکستر سال‌‌‌ها دشواری‌های پنهان را روایت می‌کند. به گفته او، مشکلات و دشواری‌های زنان افغانستان، در روشنای خاکستر به صورت قصه‌گونه بیان شده است.

آقای محمدی افزود که در افغانستان زنان محکوم به زنانگی وتحت سلطه‌ای مردان هستند و بین زن ومرد دیواری وجود دارد که بین این دو جنس فاصله ایجاد کرده است. به گفته او، کتاب روشنای ‌خاکستر با مهارت بسیار بالایی این فاصله‌ها را به خوبی نشان داده و شخصیت‌های داستان را نیز به خوب معرفی کرده است.

در همین‌حال، داوود ناجی رییس مرکز مطالعات افغانستان، می‌گوید که روشنای خاکستر به لایه‌های پنهان جامعه پرداخته است اما مردم در زندگی روزانه‌شان به این موضوعات بسیار عادی می‌نگرند. آقای ناجی افزود که باورهای غلطی در جامعه در قالب سنت، آبرو داری و شرافت وجود دارند و کتاب روشنای خاکستر همه این فرهنگ‌های نادرست را به نمایش می‌گذارد.

کتاب روشنای خاکستر باهزینه شخصی زهرا یگانه به تعداد یک هزار جلد به چاپ رسیده است. قرار است بیست درصد از سود فروش این کتاب هزینه تحصیل دختری که بی‌سرپست است اختصاص داده شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، کتاب ، زنانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار