چرا دزدان تغییر جنسیت می دهند؟

چرا دزدان برای اجرای نقشه‌های خود تصمیم می‌گیرند تغییر جنسیت بدهند؟ آیا این سارقان، افرادی باهوش هستند؟ اختلال هویتی نقشی در این کار آنها دارد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،برای رسیدن پاسخ این پرسش‌ها گفت‌وگویی با دکتر مریم یوسفی، روان‌شناس داشتیم که در ادامه می‌ خوانید.
آیا این رفتار در جامعه طبیعی است و هر دزدی راضی می‌شود برای آن‌که شناخته نشود لباس زنانه یا مردانه بپوشد؟
 
در مقوله آسیب‌های اجتماعی ما یک موضوع داریم تحت عنوان هویت. اکثر افراد که به هردلیلی مثل نداشتن پول یا عادت و... دزدی می‌کنند، دوست ندارند توسط دیگران شناخته شوند و دردسر برایشان ایجاد شود.
 
بعضی از افراد چهره‌شان را می‌پوشانند و برخی دیگر نیز با پوشیدن لباس‌های گوناگون تغییر چهره می‌دهند و این‌گونه می‌خواهند شاهدان را فریب دهند که تا حدودی هم در کار خود موفق می‌شوند،
 
چرا که افراد در موقعیت‌های حساس و بخصوص زمانی که شوکه می‌شوند فقط کلیت را در نظر می‌گیرند.
 
به‌عنوان مثال زمانی که یک سارق مرد لباس زنانه به تن می‌کند و به خانه‌ای برای سرقت وارد می‌شود.
 
صاحبخانه در آن زمان به دلیل سرقت از منزلش شوکه می‌شود و نمی‌تواند بخوبی جزئیات را در نظر بگیرد و وقتی از او مشخصات سارق را می‌پرسند، می‌گوید که یک زن بود.
 
اکثر این سارقان برای نجات خود از شناخته شدن از حرف زدن هم پرهیز می‌کنند تا با هر ترفند ممکن بتوانند شاهد را فریب دهند.
 
برای آنها فقط و فقط سرقت و ناشناخته ماندن در طول این سرقت مهم است و به این‌که با پوشیدن لباس جنس مخالف آبرویشان برود برایشان مهم نیست.
 
آنها دزدی می‌کنند پس اگر به عنوان یک سارق دستگیر شوند خیلی زشت تر است تا این‌که با لباس غیرمتعارف دیده شوند.
 
تنها دلیل شناخته نشدن است؟
 
مردان بیشتر علاوه بر این‌که از شناخته شدن می‌ترسند لباس زنانه می‌پوشند که راحت‌تر پروسه دزدی یا کار خلافشان پیش برود، چرا که در جامعه وقتی حرف از کار خلاف پیش می‌آید ذهن انسان‌ها کمتر به سمت زنان می‌رود و اعتماد به زنان بیشتر از مردان است.
 
مردم با خود می‌گویند یک زن اگر بخواهد دزدی هم بکند زورمان به او می‌رسد پس راحت‌تر به آن اعتماد کرده و کمتر شک می‌کنند.
 
سارقان مرد هم از این اعتماد سوءاستفاده می‌کنند و با لباس‌های زنانه ابتدا خیال طرف مقابل را راحت می‌کنند و بعد هم علاوه بر شناخته نشدن براحتی سرقت می‌کنند.برای زنانی که با لباس مردانه سرقت می‌کنند شرایط به‌طور کلی متفاوت می‌شود.
 
زنان با پوشیدن لباس مردانه می‌خواهند به نوعی قدرت خود را به نمایش بگذارند و بگویند که ما هم از زور و قدرت برابر مردان برخورداریم و آنها هم علاوه بر تغییر هویت و شناخته نشدن، با این کار در سرقت‌ها کمتر می‌ترسند.
 
می‌شود گفت برخی از این افراد از لحاظ جنسی دوست دارند جای جنس مخالف باشند‌؟
 
نه، هیچ ربطی به مسائل جنسی ندارد و همان‌طور که قبل‌تر هم گفتم هر کاری می‌کنند فقط برای قانون‌گریزی و فریب پلیس است. نمی‌خواهند در مراحل اقدامات مجرمانه‌شان مشکلی پیش بیاید.
 
سارقان می‌دانند همه جا دوربین است و زمانی که بدون هیچ تغییر چهره و پوششی دزدی کنند براحتی شناخته می‌شوند پس بهترین راه برایشان همین تغییر هویت است.
 
مردم بشدت دچار روزمرگی شدند و هرچه تلاش می‌کنند باز هم برآورده کردن نیاز‌های اولیه زندگی برایشان سخت و در برخی موارد غیرممکن است. زمانی که یک عده گرسنه هستند برای بقای خود دست به دزدی می‌زنند.
 
مشکلات اقتصادی و سختی زندگی با خود ابداع در کار خلاف می‌آورد.نمی توان گفت همه آنها چون دزد هستند پس از کارشان لذت می‌برند.بسیاری از آنها شاید مجبور بشوند.
 
البته این حرف دزدی و کار خلاف را توجیه نمی‌کند.همه ما می‌دانیم دزدی همه جای دنیا دزدی است و امر زشت و ناپسندی به شمار می‌آید، ولی تا زمانی که رفاه نسبی در جامعه نباشد نباید انتظار داشت که این سرقت‌ها و ابداعات در کار خلاف کم شود.
 
 
منبع:جام جم
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار