ساری،

آتشک به جان شمشادهای شمال

بیماری آتشک، جنگل های شرق مازندران را نیز آلوده کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری گفت: بیماری آتشک که سه سال قبل در جنگل های غرب استان مشاهده شده بود اکنون در حوزه تجن و تالار قائم شهر، تلوشهر نور و خیبوس سوادکوه نیز به صورت پراکنده دیده شده است.

ستار بابایی افزود: هفت هزار هکتار از رویشگاه های شمشاد شمال کشور زیر پوشش این اداره کل قرار دارد که بیماری آتشک به صورت پراکنده پنج هزار هکتار از این عرصه ها را آلوده کرده است.

وی گسترش آتشک را بزرگ ترین تهدید برای شمشاد های خزری اعلام کرد و ادامه داد: شناسایی و کشت پایه های مقاوم به آتشک تنها راه مقابله با این بیماری است که از طریق جریان هوا و بارش نزولات جوی منتشر می شود.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری گفت: کارشناسان این اداره کل، از پایه های مقاوم شمشاد ، 70 کیلوگرم بذر تهیه کردند تا در آزمایشگاه کشت و تا دو سال آینده به عرصه های جنگلی منتقل کنند.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز با بیان این که 57 هزار هکتار از جنگل های شمشاد کشور به بیماری آتشک آلوده هستند، خاطر نشان کرد: این میزان، دو سوم وسعت جنگل های شمشاد شمال کشور است.

مقدسی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با گسترش بیماری آتشک در شمال کشور از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد کمک فنی درخواست کرد که در مرحله نخست هیات ارزیاب پس از شناسایی مناطق آلوده، چند راهکار اعلام کرد.

وی گفت: توافقنامه همکاری دو نهاد، اردیبهشت امسال در تهران امضا شد و براساس آن قراراست علاوه بر پایش مداوم عرصه های جنگلی، برنامه ملی برای مهار آتشک و راهبرد اطلاع رسانی مقابله با آن در مدت 18 ماه تدوین و اجرا شود.

بیماری آتشک نوعی بیماری قارچی است که 25 سال قبل نخستین بار در انگلستان ديده شد و سپس عرصه های جنگلی شمال اروپا، گرجستان ، ترکيه و درنهايت در سال 1389 جنگل‌های گيلان را آلوده کرد.

این بیماری سبب چروکیدگی برگ ها و در نهایت خشکیدگی و مرگ کامل درخت می شود.

شمشاد، بومی جنگل‌های شمال ایران است که از 136 میلیون سال قبل تاکنون در کناره جنوب دریای خزر تا دامنه های شمالی رشته کوه البرز ریشه در خاک دارد و اتحادیه بین‌المللی حفظ طبیعت، نام این درخت همیشه سبز را در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض قرار داده است.

مازندران 794 هزار هکتارعرصه جنگلی دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ساری ، شمشاد ، آتشک ، جنگل ، شمال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.