ساری،

جواهرده ، رویایی برای گردشگران

روستای جواهرده با برخورداری از آب و هوای مطبوع و داشتن امکانات اقامتی و تفریحی منطقه رویایی برای گردشگران داخلی و خارجی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، روستای تاریخی و گردشگری جواهرده با جنگل های سرسبز در 27 کيلومتری رامسر در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری از سطح دریا در ميان رشته کوه البرز در کنار قله بزرگ سماموس قرار دارد.

روستای جواهرده علاوه بر زیبایی های فراوان طبيعی و دارا بودن چشمه سارها از قدمت تاریخی نيز برخوردار است. در مورد نام این روستا عقاید مختلفی وجود دارد که یکی از کهن‌ترین اشاره‌ها به نام این روستا در کتاب تاریخ گیلان و دیلمستان اثر سی دظهیرالدین مرعشی نویسنده قرن ۹ هجری قمری است.

این نویسنده علاوه بر بازگویی رویدادهای سال ۸۸۸ هجری قمری از این روستا با نام جئورده یاد می کند که در گویش محلی این مناطق و گیلانیها به معنی ده بالا در مقابل جیرده یعنی ده پایین است و نام این روستا هیچ ربطی به جواهر ندارد.

آثار تاریخی مانند مسجد آدینه که گویا در گذشته‌های دور معبد و آتشکده‌ای زرتشتی بوده ، مقبره شاه یحيی کيایی بر چکاد قله سماموس و گورهای گبری که در منطقه پراکنده‌است از آثار تاریخی جواهر ده به شمار می‌آید.

لپاسر با چشمه های معروف، جویبارهای بالادست این روستا با آبشارهای زیبا، پارک جنگلی وسيعی در ميان دره که در کنار رود صفارود جای دارد و رودخانه ای با آب معدنی گازدار از جاذبه های طبیعی این منطقه به شمار می رود.

علاقه مندان به ورزش نیز می توانند برای کوهنوردی و صعود به ارتفاعات زیبای قله سماموس، سرخ تله ، واژک و سه براره به این روستای نمونه گردشگری سفر کنند.

اغلب ساکنان دهستان جواهرده هنوز هم به میراث گذشته خود پای بند هستند و پوشش محلی خود را به تن می کنند جاذبه ای که می تواند برای طرفدارن سنتهای اصیل ایرانی نیز جاذبه ای برای سفر به این روستای کوهستانی باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار