آمار نگران کننده سگ گزیدگی در بابل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل از افزایش آمار سگ گزیدگی در این شهرستان خبر داد.

دکتر عادل معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: ۳ هزار و ۶۷۴ مورد گزش توسط حیوانات از پارسال تاکنون در شهرستان بابل رخ داده که ۲۷۴۹ مورد آن گزش با سگ و ۹۲۸ مورد گزش توسط حیوانات دیگر بوده است.

او با هشدار این نکته که آمار سگ گزیدگی در بابل نسبت به سال گذشته افزایش نگران کننده‌ای داشته است، افزود: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ششصد مورد افزایش سگ گزیدگی در بابل داشته ایم.

دکتر عادل گفت: از ۳ هزار و ۶۷۵ مورد گزش حیوانات در بابل، ۱۸۱۲ مورد در شهر بابل و ۱۸۶۳ در روستا‌ها بوده است که بیشتر در سنین ۲۰ الی ۴۰ گزارش شده است و گزش در آقایان بیشتر از خانم‌ها بوده است.

او افزود: خوشبختانه هیچ فوتی در سال گذشته بعلت گزش حیوانات نداشتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه ضرورت دارد مسئولینی همچون شهردار و دیگر ارگان‌های مرتبط، در این مورد پیگیری لازم را داشته باشند، گفت: واکسن هاری و تزریق ایمنوگلوبولین برای هر نفر حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد، لذا در سال گذشته بیش از ۴۰ میلیارد تومان برای گزش حیوانات در این شهرستان توسط دانشگاه علوم پزشکی بابل هزینه شده است.

دکتر عادل افزود: توجه شود، علاوه بر سگ تمامی پستانداران خونگرم مانند اسب، گاو، گوسفند، خرگوش، خوکچه و خفاش.. با گزش، چنگ زدن با ناخن، بزاق دهان و لیسیدن ویروس هاری را انتقال می‌دهند.

او گفت: اولین قدم پس از گزش یا هر گونه خراش با چنگ ناخن حیوانات، شست و شوی محل گزش با آب و صابون به مدت ۲۰ دقیقه است و سپس مراجعه فوری به مرکز بهداشت شهرستان بابل می‌باشد، البته لازم به ذکر است بدلیل اهمیت موضوع در شهرستان بابل دو مرکز درمان هاری یکی در میدان باغ فردوس روبروی بنیاد شهید و دیگری در روستای فیروزجاه بعلت صعب العبوری منطقه و فاصله زیاد از شهر بابل فعال می‌باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: بعلت بی هوازی بودن ویروس هاری محل گزش تا حد امکان نباید بخیه شود و یا حتی پانسمان محکم، مگر اینکه محل جراحت وسیع و عمیق و یا محل گزش دارای خونریزی زیاد باشد که در این صورت بخیه شل و با فاصله، با هدف جلوگیری از خونریزی زیاد انجام شود.

دکتر عادل با ذکر این نکته که هاری درمان ندارد ولی واکسن هاری می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری مهلک شود، ادامه داد: همشهریان و مهمانان محترم می‌توانند در صورت گزش و یا هر گونه خراش با چنگ ناخن حیوانات، جهت تزریق واکسن بصورت شبانه‌روزی به مرکز بهداشت بابل واقع در میدان باغ فردوس مقابل بنیاد شهید شهرستان مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.