اصفهان؛

دستیابی محققان ایرانی به بهینه‌سازی خواص مغناطیسی آلیاژ آهنی فرومغناطیس

محققان اصفهانی در پژوهشی آزمایشگاهی موفق به بهینه سازی خواص مغناطیسی آلیاژ آهنی فرومغناطیس شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محقق دانشگاه آزاد نجف آباد و یکی ازمجریان این طرح پژوهشی گفت: محققان دانشگاه آزاد نجف‌آباد ، از طریق ایجاد تغییرات ساختاری در مقیاس نانومتری در این آلیاژ به این مهم دست یافتند.

حمیدرضا صدلاله کاربرد این مواد را در تولید حسگرها، فیلترها، مبدل‌ها و تقویت‌کننده‌های مغناطیسی دانست.

وی افزود: مواد فرو مغناطیس دارای دوقطبی‌های مغناطیسی دایمی و خاصیت مغناطیسی خودبه خودی هستند که با قرارگرفتن درون میدان مغناطیسی ، به آهن‌ربا تبدیل و به طور گسترده در تولید حسگرهای مغناطیسی استفاده می شوند.

مجری طرح گفت: با بهینه‌سازی شکل و ابعاد این مواد می‌توان علاوه بر افزایش کارایی حسگرها، هزینه تولید آن‌ها را هم کاهش داد.

محقق دانشگاه اصفهان بهینه‌سازی مواد مغناطیسی به دلیل کاربرد گسترده آن‌ها در تولید حسگرها را یکی از اولویت‌های اساسی کشوربرشمرد و افزود: در این پژوهش اثر هندسه بر خواص مغناطیسی آلیاژ نانو،بلورین فاینمنت ارزیابی و سعی شده با کاهش ابعاد هسته‌های مغناطیسی موجود در این آلیاژ تا مقیاس نانومتری، عملکرد این ماده بهبود یابد.

حمیدرضا صدلاله گفت: بهبود عملکرد، کاهش اتلاف انرژی، کاهش وزن و کاهش ابعاد ادوات ،کاهش هزینه‌های تولید، کاهش هزینه‌های کاربرد و همچنین کاهش آلودگی‌های زیست‌ محیطی ازمهمترین مزایای اجرای این طرح است.

این طرح در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد حمیدرضا صدلاله با راهنمایی ابوالقاسم نورمحمدی اجرا شده است.




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار