استحکام بخشی آثار تاریخی به کمک نانو ذرات کلسیم هیدروکسید

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با سنتز آزمایشگاهی نانو ذرات کلسیم هیدروکسید، موفق به حفظ آثار هنری، تاریخی شدند.

مجید درودی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: آثار تاریخی، هنری در برابر هیدرولیز اسیدی و فرآیندهای اکسیداسیون ناشی از شرایط آب و هوایی، کاملا شکننده می‌شوند.

با استفاده از نانو ذرات کلسیم هیدروکسید توانستیم سه عملیات اسید زدایی، آنتی اکسیدان و استحکام بخشی را طی یک مرحله اجرا کنیم. در نتیجه شاهد افزایش سرعت فرآیندهای مرمتی بودیم. 

هدف از این پژوهش تلاش برای معرفی روشی سبز جهت استفاده در فرآیند اسید زدایی و عملیات استحکام بخشی آثار تاریخی و هنری کاغذی است. این نانو ذرات به روشی سبز و کم‌هزینه،‌باعث افزایش سرعت فرآیند ترمیم آثار تاریخی می‌شوند. استفاده از نانو ذرات کلسیم هیدروکسید امکان اسپری کردن مواد را در عملیات مرمت سازی میسر می‌سازد. 

درودی با اشاره به مزایای اسپری کردن،‌بیان کرد:‌اسپری کردن نانو ذرات موجب عدم ایجاد لکه و چروک در کاغذ مرمت به دلیل اندازه‌ی ریز نانو ذرات و عدم تراکم املاح در کاغذ می‌گردد. بالا رفتن عمق نفوذ ناشی از قابلیت جذب نانو ذرات توسط الیاف کاغذ،‌باعث کارایی بالای نانو ذرات در مقایسه با ذرات درشت می‌‌شود. 

وی خاطر نشان کرد: با ارزیابی نانو ذرات کلسیم هیدروکسید و بررسی سمیت‌‌‌ آن، نتایج نشان داد که این نانو ذرات تا غلظت‌های کمتر از 30 میکروگرم در میلی لیتر، غیر سمی هستند. 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.