محققان دانشگاه علم و صنعت با همکاری محققی از کشور هلند الکترو‌د نانو ساختاری تولید کردند که موجب افزایش طول عمر باتری‌های لیتیومی می‌شود.

محمد گل محمد محقق دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به اهمیت روز افزون به باتری‌های لیتیومی در صنایع مختلف از جمله الکترونیک و هوا فضا، توسعه‌ی این باتری‌ها مورد استقبال واقع می‌شود تحقیق بر روی جنس الکترودی که در این باتری‌ها استفاده می‌شود، ما را در توسعه‌ی باتری‌های لیتیومی و افزایش بازدهی و طول عمر آنها یاری می‌کند.

وی جنس الکترودها را در تعیین ظرفیت و طول عمر این باتری‌ها دخیل دانست و افزود: تاکنون تحقیقات متعددی روی جنس الکترودها انجام شده و ارزان بودن، غیرسمی بودن و ظرفیت و پایداری بالا از مشخصاتی است که این الکترودها باید داشته باشند، اکسیدهای آهن این شرایط را دارند و بسیار مورد مطالعه قرار گرفته‌اند ما نیز در این طرح اکسیدهای آهن را از طریق فناوری نانو توسعه دادیم و در ساخت الکترودها استفاده کردیم.

وی ادامه داد: اعمال حفرات نانومتری در الکترود موجب کاهش قابل توجه تخریب ناشی از تغییرات حجمی می‌شود. این تغییرات حجمی در اثر شارژ و تخلیه مکرر موجب کاهش ظرفیت، باتری‌ها می‌شود همچنین این خطرات نانومتری در افزایش سطح موثر الکترودها نقش موثری ایفا می‌کنند.

گل محمدی خاطر نشان کرد: ارزیابی‌های انجام شده نشان از ظرفیت بسیار بالای باتری‌های لیتیومی ساخته شده از اکسید آهن نانو متخلخل نسبت به باتری‌های متشکل از الکترودهای  گرافیتی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار