اظهارات سخنگوی ارشاد درباره استعفای علی رهبری/ برای تجدید چاپ کتاب مهاجرانی منع قانونی وجود نداشت

حسین نوش آبادی در نشست خبری سخنگوی ارشاد گفت: قرارداد رهبری یکساله بود و ایشان با پایان موعد قرارداد استعفا داده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیست و چهارمین نشست سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز در شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

حسین نوش‌آبادی در این نشست در خصوص ممنوع‌التصویری خاتمی گفت: مانعی برای فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی نیست و نقش همه چهره‌ها در انتخابات پرشور مؤثر بوده است و ما تشکر می‌کنیم کشور متعلق به همه است و همه مردم به فرموده رهبر معظم انقلاب حق حضور دارند. بنابراین حضور چهره‌هایی که در تاریخ کشور نقش مثبت داشتند، اشکال ندارد و جای تقدیر دارد. البته در این‌باره مصوبه‌ای که قانونی باشد و به تأیید مقام معظم رهبری رسیده باشد، نداریم و این مربوط به ما نیست و پاسخگو نیستیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد در خصوص استعفای علی رهبری از ارکستر سمفونیک گفت: در راه اندازی مجدد ارکستر سمفونیک تهران و ملی شخص رئیس جمهور و وزیر ارشاد پیگیر‌ی‌ها و تلاش زیادی داشتند و به ثمر نشست و این ارکسترها که یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور بود راه‌اندازی شد و با پیگیری‌های آقای نوبخت تا حدودی مشکلات برطرف شد. برای سرپرستی گروه نیز آقای رهبری که خارج از ایران بود، به کشور بازگشت و سرپرستی را به عهده گرفت. البته قراردادی که با ایشان منعقد شد، یک ساله بود و قرار شد پس از یک سال در صورتی که با ادامه فعالیت موافق بودند، تمدید قرارداد انجام شود. اما استعفای ایشان مقارن با پایان مهلت یک ساله بود و اگر ایشان تمایلی به ادامه کار نداشتند، باید قبل از استعفا مطرح می‌کردند و هنوز هم می‌شود مشکلات را با گفتگو حل کرد.

نوش آبادی در خصوص پروسه تحویل شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: با تصمیم مشترک شخص وزیر ارشاد و شهرداری، گزینه نهایی همان شهر آفتاب است و نمایشگاه کتاب در جوار حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد و شهر آفتاب دو هفته پس از تعطیلات نوروز تحویل وزارت فرهنگ و ارشاد داده می‌شود. تا الان هم امکانات ایاب و ذهاب و امکانات بهداشتی و رفاهی فراهم است. 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر، ضمن تشکر از حضور پرشور و فعالیت موثر اصحاب رسانه در استقبال گسترده از انتخابات هفتم اسفند گفت: انتخابات هفتم اسفند پاسخ مردم به دستور رهبر انقلاب و میثاق با نظام و اعتماد به دولت و اعلام حمایت و پشتیبانی از این دو بود. 

وی افزود: مردم بدون نگاه حزبی فقط به منافع کشور و مصالح نظام فکر می‌کنند و با استقبال پر شور خود نشان دادند که حامی نظام و کشورشان هستند. نقش موثر و روشنگر رسانه‌ها را در حضور حداکثری مردم نباید نادیده گرفت. رسانه‌های مکتوب و مجازی نشان دادند می‌توانند به عنوان رکن چهارم قدرت در صحنه سیاسی ایفای نقش کنند. انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نشان داد، رسانه توانایی گفتمان‌سازی دارد و می‌تواند افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد. حداقل کارکرد یک رسانه موضوعیت اجتماعی داشتن و حداکثر آن گفتمان‌سازی رسانه‌ای است. از جامعه رسانه‌ای انتظار می‌رودف در دوران پسا برجام نیز از طریق گفتمان‌سازی مسئولان کشور را به توسعه درون‌زا تشویق کنند. 

وی در ادامه عنوان کرد: «شهر رسانه‌ای» طرحی است که برای اصحاب رسانه و کشور قرار است ایجاد شود و به عنوان مراکز فرهنگی با صنعت رسانه‌ در نواحی داخلی شهر و سیستم شهری با توجه به شرایط جغرافیایی و . . . طبقه‌بندی می‌شود. با تاسیس شهر رسانه‌ای فعالیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی ارتقا می‌یابد و امکان رشد و توسعه رسانه‌ای در منطقه فراهم می‌شود. 

وی در خصوص خرید کتاب مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات بیان کرد: این شخص مجوز چاپ کتابش را دریافت کرده و این مجوز متعلق به گذشته است. ضمن اینکه برای تجدید چاپ مشکل محتوایی نداشته و مجوزش مطابق با ضوابط و معیارهای شورای کتاب و حوزه ممیزی کتاب صادر شده است. که البته تعداد محدودی از کتاب ایشان خریداری شده است. کتاب‌هایی که مطابق با ضوابط و معیارهای عرف باشد، از نظر شورای کتاب مشکلی برای تایید ،‌چاپ و خریداری ندارد. 

نوش‌آبادی در خصوص تعیین سرپرست دفتر موسیقی اظهار داشت: با به اتمام رسیدن دوره سرپرست فعلی دفتر موسیقی، زمان تعیین مدیر جدید فرا رسیده و وزیر فرهنگ ایشان را تعیین خواهد کرد. 

وی در خصوص جابه‌جایی مدیران سرگروه‌های نظارت کتاب اظهار داشت: معرفی دبیران جدید ربطی به انتخابات ندارد و مطابق ضوابط و موازین بوده و با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده است.

نوش‌آبادی در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر انتقاد از شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر و بی‌نظمی در این رویداد گفت: امسال تلاش شده بود تا از همه ظرفیت‌ها برای جشنواره آبرومند فیلم فجر استفاده شود. این جشنواره به لحاظ محتوایی و کیفی برتر از جشنواره‌های گذشته بود و عوامل اجرایی با برنامه‌ریزی واقع‌بینانه سعی داشتند، مشکلات را به حداقل برسانند. البته نقاط مثبت در این جشنواره وجود داشته است و در جریان برگزاری جشنواره انتقاداتی به گوشمان رسید که امیدواریم برای سال آینده مشکلات به حداقل برسد و در سطح و تراز فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی در خصوص سامانه VOD بیان کرد: سامانه نمایشی درخواستی یا سند که مخفف این سه کلمه است، طرحی است که از مدت‌ها قبل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. سامانه نمایش درخواستی برای فیلم‌هایی است که مجوز دارند و در سینماها اکران شدند و مطابق با درخواست مردم از طریق اینترنت و شبکه‌های مجازی نمایش داده می‌شوند. این تصمیم گرفته شده که بتواند موجب تقویت و رونق سینما شود. دسترسی سریع‌تر به فیلم‌های مورد علاقه برای مردم فراهم شود و پیوند بین مردم و سینما بیشتر شود. این سامانه باعث تکریم مخاطب سینما است و مردم با کمترین هزینه و در اسرع وقت فیلم مورد علاقه‌شان را تماشا می‌کنند. این طرح باید در اجرا مورد آزمایش قرار بگیرد تا نقاط ضعف و قوتش مشخص شود و برای ادامه در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

نوش‌آبادی در خصوص کتاب‌های مساله‌دار در سیستم چاپ و نشر کشور گفت: در میان ده‌ها هزار عنوان کتاب که برای چاپ و توزیع مورد موافق قرار می‌گیرند، تعداد کتاب‌های مساله‌دار به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. اما اگر در میان کتاب‌های مجوزدار واژه یا عبارتی خلاف فرهنگ و اخلاق کشور درج شده باشد، نسبت به اصلاح آن اقدام خواهد شد. حتی اگر لازم باشد که کتاب جمع‌آوری یا توقیف شود، در ترجمه کتاب‌های خارجی نیز باید ترجمه‌ها مطابق با فرهنگ و اخلاق کشور باشد و واژه‌های بیگانه جایی در کتاب‌ها و صنعت نشر ما ندارد.

یک خبرنگار در این میان گفت: آقای سلگی مدیر اداره کتاب اعلام کرده که یکی از مراجع تقلید با نام بردن یکی از این کتاب‌ها درخواست جمع‌آوری آن را داشته است.

نوش‌آبادی پاسخ داد: من اطلاعی از این موضوع ندارم. درخواست و نظرات مراجع محترم تقلید همیشه مورد احترام وزارت فرهنگ و ارشاد بوده است و اگر چنین اتفاقی افتاده از طرف وزارت ارشاد اقدام خواهد شد.

وی در خصوص تغییر مدیر عامل خانه کتاب گفت: اطلاعی در این خصوص ندارم و اگر لازم به تغییر باشد، وزیر فرهنگ و ارشاد تصمیم‌گیری خواهد کرد.

نوش‌آبادی در خصوص اکران جهانی فیلم «محمد رسول الله» اظهار داشت: این فیلم پس از اکران در داخل کشور در چند کشور اسلامی و غیر اسلامی  اکران شد. متاسفانه برای رقابت نهایی درمراسم اسکار نتوانست امتیاز لازم را کسب کند؛ ولی به اعتقاد ما از قابلیت‌های رقابت در اسکار واکران جهانی برخوردار بود. حذف از اسکار از ارزش‌های این فیلم نکاسته و این اثرجلوه‌های رحمانی و چهره پر عطوفت پیامبر اسلام (ص) را نشان داده است.

معرفی چهره پیامبر(ص) در شرایطی که گروه‌های تکفیری سعی در مخدوش کردن چهره اسلام و پیامبر (ص) دارند، می‌تواند مناسب و شایسته باشد و همانطور که می‌دانید ما برای اکران این فیلم از تمام ظرفیت‌های نمایش کشور استفاده کرده‌ایم که حتی مورد اعتراض برخی از اهالی سینما قرار گرفت . پس از اشباع ظرفیت داخلی برای اکران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای گام برداشتیم. امیدواریم فیلمسازان به سمت تولید فیلم‌های فاخر بروند که پیام دین اسلام و کشور ایران را به همه دنیا برسانند.

وی در خصوص وضعیت چاپ و نشر در کشور گفت: صنعت چاپ ونشر از صنایع مادر و پیشانی صنعت کشور است. در دوران پسا برجام و پسا تحریم تلاش می ‌کنیم که سرمایه گذاری ها را به سمت تقویت و رشد این صنعت سوق بدهیم. اولویت ما تقویت صتعت چاپ و نشر و توجه به چاپ و نشر کتاب است. ما باید بخش خصوصی را هم برای فعالیت و مشارکت در این موضوع ترغیب کنیم. ما حتی به طرف خارجی خود گفته‌ایم که به ایران به عنوان بازار مصرفی در صنعت چاپ ونشر نگاه نکند و به فکر وارد کردن صنعت و تکنولوژی مدرن به ایران باشد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نام‌گذاری سال 94 به‌عنوان سال تئاتر در ادامه بیان کرد: برای سال جدید شعار خاصی انتخاب نشده است. اما بحث تئاتر و هنرهای نمایشی از اولویت‌های این وزارتخانه است. در این سال حمایت‌های خوبی جذب تناتر شد و نوسازی و تجهیز سالن‌های نمایش وبازسازی چند منظوره سالن‌های سینما را داشته‌ایم. خوشبختانه در بودجه سال 95 توجه بیشتری به بحث تئاتر شده است.

وی با اشاره به محدودیت بودجه فرهنگ و هنر کشور گفت: بودجه ما ناچیز و ماموریت‌ها سنگین و زیاد است. امیدوارم بودجه درخواستی فرهنگ و هنر در مجلس شورای اسلامی کاهش پیدا نکند. ما با وجود تنگناهای مالی هیچ پروژه‌ای را تعطیل نکرده‌ایم. ممکن است پروژه‌ها دچار معضلاتی شده باشند، اما هیچ وقت تعطیل نمی‌شوند.

وی در پایان با اشاره به لزوم پیشرفت و ارتقای سطح تکنولوژی سینما عنوان کرد: علاوه بر پیشرفت کیفی و محتوایی فیلم‌ها باید توسعه در تکنولوژی روز دنیای سینما را هم داشته باشیم.به طور قطع با برنامه‌ریزی معاونت‎‌های مختلف وزارت ارشاد، فضاهای جدیدی ایجاد می‌شود.




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار