در نشست هفتگی سخنگوی وزارت ارشاد مطرح شد

هیأت نظارت بر مطبوعات زیر بار فشار نمی‌رود/ بودجه فرهنگ و هنر گوشت قربانی نیست/ رد شایعات درخصوص جایگزینی «مرادخانی»

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: نباید بدون ارائه سند و مدرک معتبر با آبروی افراد بازی کنیم و هیچکس در مقابل قوانین حاکم در کشور مصونیت ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران نشست هفتگی سخنگوی وزارت ارشاد بعدازظهر امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص برنامه تجدید میثاق وزیر ارشاد و اهالی رسانه با آرمانهای امام خمینی گفت: شنبه یازده بهمن ساعت 9 صبح از وزارت ارشاد به سمت حرم امام خمینی (ره) با حضور علی جنتی وزیر ارشاد صورت می گیرد و وسیله ایاب و ذهاب از درب اصلی وزارت ارشاد فراهم است.

نوش‌آبادی پس از ارائه گزارشاتی در خصوص انتشار و توزیع کتاب ها بیان کرد: در مورد جرایم اشخاص اگر سند و مدرک معتبر و قابل استناد وجود دارد باید به قوه قضاییه ارائه شود، بدون سند و مدرک و نباید با اظهار نظرات شخصی و سلیقه‌های فردی و طرح آنها در جمع  با آبروی افراد بازی نکنید، ضمن اینکه قوه قضاییه و همچنین وزارت ارشاد با توجه به قوانین کشور و نیز هیئت نظارت بر مطبوعات براساس قوانین حاکم بر این حوزه با افراد متخلف برخورد می کند و اینکه شخصی با بغض شخصی راجع به شخص یا اشخاصی اظهار نظر کند مورد اعتنا و توجه نیست و چون قانون نبوده است مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی در خصوص انشار اخباری مبنی بر اختصاص 21 میلیارد از بودجه فرهنگی به حوزه مقاومت عنوان کرد: بودجه فرهنگ و هنر گوشت قربانی نیست که اشخاصی اعتبارات این حوزه را از آن جدا کرده و به بخش‌های دیگر اختصاص دهند. این بودجه با توجه به تنگناهای مالی و شرایط اقتصادی متناسب با وظایف و ماموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست شده و دولت هم با وجود محدودیت‌ها آن را به مجلس تقدیم کرده است. من فکر نمی‌کنم نمایندگان فرهیخته مجلس بگذارند این بودجه حداقلی از حوزه فرهنگ کاسته شود. من بعید می‌دانم این طرح مورد توافق قرار گیرد و اینگونه پیشنهادات موجب  برای دشمنان خارجی بهانه ای برای مسائل ارزشی ما تهیه شود.

وی افزود: این بودجه  حداقل بودجه‌ای است که می توان به فرهنگ و هنر اختصاص داد و ما راضی به کاهش حتی 1 ریال آن نیستیم.

نوش‌آبادی در خصوص شایعه جایگزینی حبیب ایل‌بیگی رئیس انجمن سینمای ایران به جای محمد احسانی و همچنین جایگزینی و برکنار شدن معاون هنری وزارت ارشاد گفت: این حرفها در حد شایعه است و این جایگزینی‌ها صحت ندارد.  آقای مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد همچنان در جای خود قرار دارند و در این موقعیت حساس که جشنواره فجر در حال برگزاری است انتشار این شایعات کار درستی نیست.

نوش آبادی اظهار داشت: زحمات آقای مرادخانی و تیم حوزه هنری که برای جشنواره فجر در حوزه هنرهای تجسمی و نمایشی بسیج شده‌اند قابل تقدیر است و بعید می دانم جایگزینی ایشان مبنای درستی داشته باشد.

نوش‌آبادی در خصوص برگزاری دومین جشنواره عرضه تولیدات هنری و دانشجویی گفت: این جشنواره توسط موسسه آموزش عالی وزارت ارشاد برگزار خواهد شد. این نمایشگاه از روز بیستم تا بیست و ششم بهمن در تالار وحدت برگزار خواهد شد و آثار و تولیدات فرهنگی و هنری دانشجویان و دانش‌آموختگان موسسه علمی کاربردی در آن نمایش داده خواهد شد.

وی ادامه داد: این جشنواره فرصت و بستری مناسب برای نهضت بومی سازی فعالیت های آموزشی و پژوهشی است. این جشنواره در بخش‌های هنرهای تجسمی و صنایع دستی، هنرهای تصویری و سینما، هنرهای نمایشی، موسیقی و ادبیات، روابط عمومی و فرهنگی، گردشگری، قرآن و عترت و مد و لباس است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص برگزاری جشنواره تئاتر فجر گفت: بیش از 1800 هنرمند داخلی و خارجی با 180 نمایش صحنه‌ای و خیابانی در حال رقابتند.

وی تاکید کرد: استقبال از جشنواره فجر امسال کم نظیر است و می توان گفت جشنواره تئاتر دالانی برای شناخت استعدادها و شناخت نسل جدید این حوزه است.

حضور هنرمندان شهرستانی در این جشنواره چشم‌گیر است و 400 بانو در بخش های مختلف مشغول فعالیت هستند.

وی در خصوص تحصیلات کارگردان های تئاتر فجر بیان کرد: از میان 110 کارگردان 63 کارگردان فارغ التحصیل و دانشجوی ارشد و دکتری هستند و فروش بلیت‌ها نشان می دهد استقبال امسال از سالهای گذشته بیشتر است.

نوش‌آبادی در خصوص ابطال پروانه روزنامه «مردم امروز» گفت: ابطال پروانه این روزنامه براساس قانون حاکم بر مطبوعات صورت گرفته است. حرف هیچکس ملاک و سند برای رسیدگی به جرایم مطبوعاتی نیست و هر کسی خارج از قانون و با سلیقه‌های فردی اگر بخواهد برای ما و هیئت نظارت بر مطبوعات خط مشی تعیین کند قابلیت رسیدگی ندارد. هیئت نظارت بر مطبوعات از نماینگان 3 قوه و نماینگان حوزه و دانشگاه تشکیل شده است. این هیئت در صورت لزوم می‌تواند مجوز و پروانه یک نهاد مطبوعاتی را باطل کند. اخیرا یک روزنامه با لغو پروانه روبرو شد و یک روزنامه هم تذکر و اخطار جدی دریافت کرد و به قوه قضاییه معرفی شد.

نوش‌ابادی عنوان کرد: دیدگاههای مختلف افراد تا زمانی که به قانون تبدیل نشود قابل توجه و معتبر نیست و یک اظهار نظر محسوب می شود.

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه افزود: در رابطه با خبری که در خبرگزاری انجمن کتاب منتشر شد باید بگویم که یک تحریک لفظی سخنان من بوده است و من به هیچ عنوان حرفی از اخراج نزده‌ام و من بیان کردنم که اگر مسئله‌ای وجود داشته باشد برخوردی قانونی صورت می‌گیرد و این به معنی اخراج شخص نبوده است.مرجع رسیدگی به اتهامات افراد قوه قضاییه است و افراد از طریق بیانیه‌ها در رسانه‌ها و سایت‌ها نمی‌توانند در مورد دیگران قضاوت و حکم صادر کنند. باید انصاف در اظهار نظر درمورد دیگران رعایت شود.

وی تاکید کرد: همیشه گفته‌ایم که اگر افرادی سند و مدارکی دال بر خطاکار بودن شخصی دارند از طریق قانونی اقدام کنند و از طریق نوشتن متن در فضای اینترنتی آبروی اشخاص را نبرند.

نوش آبادی در خصوص جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فجر امسال در خصوص فیلم‌های ارسال شده براساس شرایط فنی قضاوت می‌کند و مبنای این قضاوت هم تحت ممیزی نیست.هیئت داوران از افراد مجرب ، متخصص و دلسوز نسبت به سینما تشکیل شده و امیدواریم منتخبین جشنواره فیلم فجر به دور از نگاه‌های سیاسی و شخصی مورد ارزیابی قرار گرفته باشند و به علت نزدیک بودن کیفیت فیلم‌ها کار برای هیئت انتخاب و همچنین هیئت داوران سخت است اما به هر حال امیدواریم امسال جشنواره فیلم فجر به دور از حاشیه و با کیفیت بهتر برگزار شود.

وی در خصوص تفکیک دو بخش ملی و بین‌الملل اظهار داشت: تولید کنندگان و فیلم سازان فیلمهای خارجی از این موضوع که فیلمهای آنها تحت الشعاع جشنواره ملی فیلم فجر در ایران قرار می‌گیرد گله‌مند بودند و این توام بودن کلی و بین‌الملل به دلیل محدودیت اکران و همچنین اجرا و داوری باعث مشکلاتی شده بود و به این خاطر تصمیم گرفته شد که این دو بخش جدا از هم برگزار شود.

وی در خصوص درخواست حبیب محبیان خواننده ایرانی که پس از سالها اقامت در آمریکا مقیم ایران شده است، گفت: این خواننده می تواند با توجه به نگاه وزارت ارشاد فعلی آلبوم و اثر خود را ارائه دهد. و پس از بررسی اگر این آلبوم مشکلی نداشت و مغایر با ارزش های ایرانی اسلامی نبود مشکلی برای انتشار آلبوم وجود نخواهد داشت، ضمن اینکه ارائه آلبوم‌های هنری ربطی به دولت و منع آن ندارد آنچه برای ما ملاک است تولید اثر با قوانین و شرایط فعلی است.

وی در خصوص تکثیر و توزیع غیر قانونی کتاب‌های بدون مجوز گفت: وزارت ارشاد نسبت به حمایت و صیانت از کتاب های دارای مجوز وزارت ارشاد اقدام خواهد کرد و اثری که با مجوز این وزارتخانه چاپ شود مورد امنیت است. با کتابهایی که بدون مجوز چاپ و منتشر میشوند برخورد خواهد شد و این برخورد با ناشر و توزیع کننده آن از طریق پلیس امنیت و بصورت قانونی خواهد بود. همچنین کتاب‌هایی که در خارج از کشور مجوز می‌گیرد و در ایران اقدام به توزیع آن می‌گردد باید بگویم که امکانی برای چاپ و توزیع کتاب‌هایی که در خارج از ایران مجوز چاپ گرفته‌اند وجود ندارد.همچنین کتاب هایی که در داخل از کشور نوشته شده اما مجوز وزارت ارشاد ندارد توزیع آن به شکل قانونی نیست و جمع‌آوری خواهد شد.

وی همچنین در خصوص هزینه پست کتاب‌ها گفت: در تلاشیم هزینه ‌های چاپ و پست را کاهش دهیم ضمن اینکه اداره پست همیشه برای ارسال محموله‌های فرهنگی همکاری های خوبی داشته است اما کاهش  هزینه‌ها و قیمت کتاب ها موجب تشویق و گسترش مطالعه می شود.

نوش ‌آبادی در خصوص حمایت وزارت ارشاد از آثار هنری حاضر در مجامع بین‌المللی گفت: وزارت ارشاد از این اقدام حمایت می کند البته ارسال و حضور آثار هنری و هنرمندان ایرانی در خارج از کشور باید با حفظ شئونات فرهنگی و قوانین کشور انجام پذیرد.ما همیشه تلاش کرده‌ایم که رایزنان فرهنگی زمینه‌های تعامل و تبادل فرهنگی را ایجاد کنند و بستر ساز توسعه و معرفی فرهنگ و هنر ایرانی در عرصه های جهانی باشد.

وی افزود: تقارن وزارت ارشاد و مجلس شورای اسلامی بعنوان یک نهاد نظارتی جایگاه مشخص دارد و دولت هم در جایگاه یک نهاد اجرایی مستقل عمل می کند. بنای ما بر تعامل و همکاری است که از ابتدای تشکیل دولت یازدهم آن را ثابت کرده‌ایم.ما به ابزار قانونی مجلس احترام می گذاریم ولی نگاههای شخصی و سلیقه ذ‌های فردی و جناحی مورد پذیرش نبست و زیر فشار این نظرات قرار نمی‌گیریم.

وی همچنین در خصوص جشنواره موسیقی فجر گفت: علی رغم تلاش وزیر ارشاد بخاطر تنگناهای مالی و تاخیر در انتخاب رهبر و اعضای ارکستر ملی به جشنواره موسیقی نمی رسد اما زمینه‌ساز فعالیت‌های پس از جشنواره در حوزه موسیقی شده است.قطعا تولیدات این ارکستر در زمان‌های آینده اجرا خواهد شد.ضمن اینکه تفاهم‌نامه وزارت ارشاد و نیروی انتظامی با کامل شدن مفاد آن به امضای دو طرف خواهد رسید.

وی در پایان در خصوص کتاب "منٍ این نسل" نوشته اسدزاده  گفت: مجوز این کتاب در خارج از کشور صادر شده است و این مجوز موجب نمی شود که در داخل کشور این کتاب چاپ و توزیع شود، اگر قرار است این کتاب در داخل کشور چاپ و تکثیر شود باید تحت ممیزی قرار بگیرد و تغییرات مورد نظر اعمال شود ، تا به حال هیچ نهاد قانونی اقدام به چاپ و تکثیر آن نکرده است اما اگر در دسترس برخی از افراد قرار گرفته است به صورت خصوصی بوده است.



انتهای پیام/ رض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار