سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری مطرح کرد:

توضیح درخصوص کتاب «لولیتا»/ ممنوع‌التصویری رییس جمهور اسبق لازم‌الاجراست

حسین نوش آبادی گفت: ما متاسفیم که برخی افراد در حوزه رسانه به جای پرداختن به مسائل مورد نیاز کشور به نکاتی می‌پردازند که ناشی از برداشت‌های غلط و نادرست و یا نگاه سیاسی و جناحی است.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ صبح امروز نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد و اهالی مطبوعات برگزار شد.  
 
حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل تاخیر پیش آمده در شروع نشست از مقدمه اولیه اجتناب کرد و در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر امضای تفاهم نامه‌ای با نیروی انتظامی اظهار داشت: قرار است بین وزارت ارشاد و نیروی انتظامی در رابطه با مسئولیت حفظ اماکن تفاهم نامه‌ای امضاء شود و امیدواریم تا پایان سال ۹۳ شاهد امضای این تفاهم نامه باشیم و از سال ۹۴ کمترین مشکل را برای اجرای برنامه‌های فرهنگی داشته باشیم.  
 
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص جعفر پناهی بیان کرد: وزارت ارشاد در جهت رفع محدودیت‌ها و مشکلاتی که خود این فرد بوجود آورده وظیفه‌ای ندارد.  
 
نوش آبادی با اشاره به شایعه سازی‌هایی که علیه حوزه وزارت ارشاد اسلامی شده است، بیان کرد: متاسفیم که برخی افراد در حوزه رسانه به جای پرداختن به مسائل مورد نیاز کشور به نکاتی می‌پردازند که ناشی از برداشت‌های غلط و یا نگاه سیاسی و جناحی است.  
 
وی تصریح کرد: من از انتقادهای دلسوزانه و تحلیل‌های واقع بینانه استقبال می‌کنم، اما انتظار نداریم به مسائل کذب پرداخته شود و وزارت ارشاد را به حاشیه بکشاند.  
 
نوش آبادی افزود: در روزهای اخیر برخی سایت‌ها به انتشار اخبار نادرست پرداختند که به نوعی احساسات دینی و مذهبی جامعه را تحریک کرد و باعث شد موضع گیری‌هایی از شخصیت‌های بلندمرتبه دینی کشور صورت بگیرد، اما وقتی شفاف سازی کردیم، آن‌ها توجیه شدند.

* فعلا مبنای‌مان در برخورد با رسانه‌ها مداراست

وی با تکذیب مجدد تک خوانی بانوان عنوان کرد: برخی اخبار نادرست موجب تحلیل‌های نادرست می‌شود و این کار هم از نظر شرعی و هم از نظر قانونی مصداق نشر اکاذیب است و آنچه که در این روز‌ها دیدیم ناشی از اقدامات نادرست بوده است.  
 
نوش آبادی گفت: باید منصفانه‌تر پیش برویم و یک خبر را مبنای تحلیل و برداشت قرار ندهیم و علاوه بر نقاط ضعف، نقاط مثبت را هم مطرح کنیم، زیرا امانتداری و اطلاع رسانی از وظایف رسانه است و ما نمی‌خواهیم مقابله به مثل داشته باشیم، همچنین به رسانه‌ها توصیه می‌کنیم که با رعایت امانتداری به نشر اکاذیب نپردازند و با حرکت ضد ارزشی از ارزش‌ها دفاع نکنند.  
 
وی بیان کرد: در حال حاضر مبنایمان را با مدارا پیش می‌بریم، اما اگر متوجه شویم نشر این اکاذیب سازماندهی شده است، برخورد قانونی می‌کنیم.  
 
*موضع وزیر ارشاد در رابطه با فتنه روشن است 
 
نوش آبادی در خصوص صحبت‌های کوثری نماینده مجلس مبنی بر اینکه وزیر ارشاد نسبت به فتنه موضعی ندارد، بیان کرد: موضع وزیر نسبت به فتنه ۸۸ روشن است، زیرا وی بار‌ها اعلام کرده فتنه خط قرمز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.  
 
وی ادامه داد: من خودم شخصا با کوثری در مجلس صحبت کرده‌ام و وی به من گفت که من هیچ گونه مصاحبه‌ای در این مورد انجام نداده‌ام و یکسال قبل صحبتی در مجلس در خصوص این موضوع انجام شد که‌‌ همان موقع وزیر رد کرد.  
 
نوش آبادی افزود: انتشار مجدد صحبت‌های اسماعیل کوثری نماینده مجلس نبش قبر است و امکان دارد با مقصود خاصی صورت گرفته باشد.  
 
* تصمیم شورای عالی امنیت مبنی بر ممنوع التصویری رییس جمهور دوره اصلاحات لازم الاجراست 
 
نوش آبادی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ممنوع التصویری «محمد خاتمی» رئیس جمهور دوره اصلاحات بر روی صفحه‌های روزنامه‌ها اظهار داشت: براساس مصوبه شورای عالی امنیت و قوه قضائیه این افراد ممنوع التصویر هستند و این امر از طرف وزارت ارشاد لازم الاجراست و در قانون مطبوعات نیز آمده است که تصمیمات شورایعالی امنیت ملی در حوزه رسانه لازم الاجراست.  
 
وی ادامه داد: این تصمیم را قوه قضائیه ابلاغ کرده و ابلاغ این موضوع وظیفه ما نبوده، اما ما این مصوبه را به مطبوعات اعلام می‌کنیم.

*کتابفروشی‌ها بدون توجه به مجوز ارشاد کتاب لولیتا را می‌فروختند 
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص مجوز و توزیع کتاب لولیتا گفت: ادعا شده وزارت ارشاد به کتاب لولیتا مجوز داده و این موضوع هم از جمله اخبار دروغ بود که پاسخ هم داده شد، اما این کتاب در خارج از ایران منتشر شده و از طریق مجازی غیر رسمی وارد کشور شده و توسط افرادی در برخی کتابفروشی‌ها توزیع شد.  
 
وی ادامه داد: به محض اینکه این موضوع را شنیدیم، مراکز توزیع را شناسایی کردیم و نسبت به جمع آوری آن به کتابفروشی‌ها تذکر دادیم، چرا که آن‌ها متوجه نداشتن مجوز این کتاب نبودند.  
 
نوش آبادی خاطرنشان کرد: چنانچه کتابفروشی اقدام به جمع این کتاب نکند، از مراجع قانونی وارد می‌شویم.

وی در خصوص انتشار کتاب من «این نسل» اسدزاده اظهار داشت: کتاب اسدزاده با این نوع محتوا و ادبیات قابلیت انتشار ندارد و در کشور دیگری چاپ شده و به هیچ وجه ارشاد به این کتاب امتیاز چاپ نمی‌دهد.  
 
نوش آبادی افزود: خبرهایی نیز در خصوص تشویق اسدزاده منتشر شده بود که صحت ندارد، بلکه برای تلاششان در حوزه خبرگزاری مورد تشویق قرار گرفته بودند. وی یک نیروی غیر رسمی و غیر دولتی است که رابطه استخدامی با وزارت ارشاد ندارد.  
 
*دولت وظیفه دارد ارتباط مستمر و مداوم با علما داشته باشد 
 
نوش آبادی در خصوص سفر رئیس جمهور به قم گفت: اگر سفر رئیس جمهور رسانه‌ای نشده و هیچ کسی خبر ندارد ما هم در این رابطه چیزی نمی‌دانیم، اما رئیس دفتر رئیس جمهور ملاقاتی با علما داشته و اخبارش هم منعکس شده، چرا که دولت وظیفه دارد ارتباط مداوم با علما داشته باشد و آن‌ها را در جریان سیاست‌ها و روند کشور قرار بدهد.  
 
*از بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۴ کسر نشده است 
 
نوش آبادی با اشاره به وضعیت بودجه سال ۹۴ بیان کرد: بودجه سال ۹۴ نهایی نشده، زیرا ۲۰ تبصره و ردیف و جدول دارد، اما بررسی بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نیمه رسیده و تا اینجا علی رغم مشکلات درآمد حاصل از فروش نفت، حوزه فرهنگ آسیب ندیده و تا این مرحله از بودجه سال ۹۴ وزارت فرهنگ کسر نشده است.  
 
وی تصریح کرد: تا این مرحله‌ای محاسبه بودجه وزارت فرهنگ به این شکل از رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس به دلیل کسر نشدن از بودجه فرهنگ تشکر می‌کنم.  
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر پرداخت نشدن ۲۰ میلیون به جشنواره جایزه انقلاب گفت: کتابهایی که با محتوای انقلاب و دفاع از ارزش‌ها نوشته شود، همیشه مورد حمایت ارشاد قرار می‌گیرد و نهادهایی چون حوزه هنری که در راستای تقویت فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند، به طور حتم مورد حمایت ما نیز قرار می‌گیرند، اما گاهی تنگناهای مالی باعث می‌شود که مبلغ جوایز کاهش پیدا کند، اما این موضوع نشان از حمایت نکردن ما نیست.  
 
در ادامه نشست، نوش آبادی با اشاره به شایعه‌های دیگری در خصوص تغییرات معاون هنری و رییس سازمان سینمایی بیان کرد: هیچ تصمیمی برای تغییر معاون‌های وزارت ارشاد گرفته نشده و تا سال آینده این اتفاق نمی‌افتد، اما ممکن است شاهد تغییر و تحول‌ها در اداره کل‌های ارشاد باشیم.  
 
وی از اجراهای ارکستر ملی در نیمه اسفندماه خبر داد و افزود: از نیمه اسفندماه ارکستر سمفونی فعالیت خود را شروع خواهد کرد.  
 
* انعطاف فرهنگی به معنی سازش نیست 
 
نوش آبادی در ادامه نشست گفت: همانطور که مقام معظم رهبری در مذاکرات هسته‌ای گفتند ما نرمش قهرمانانه داریم، در حوزه فرهنگ نیز در برخورد با جنگ نرم دشمن انعطاف نشان می‌دهیم، اما این موضوع به معنی سازش و تسلیم نیست.  
 
وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقابل هجوم غرب باید با روش‌هایی بدون هوچی‌گری یعنی با انعطاف و مدارا پیش برود.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار