در سومین همایش سراسری قضات دادسرای عمومی وانقلاب تهران مطرح شد؛

پرونده دکل نفتی پیشرفت خوبی داشته است/ بابک زنجانی وقت زیادی برای تغییر حکمش ندارد

دادستان عمومی و انقلاب استان تهران گفت:10هزار زندانی مواد مخدر در زندان ها وجود دارد که بیشتر به حبس ابد و اعدام محکوم شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب استان تهران در سومین همایش سراسری قضات دادسرای عمومی وانقلاب تهران که امروز (سه شنبه )برگزار شد،اظهار داشت:اجرای احکام یکی از مهم ترین مراحل رسیدگی به پرونده های کیفری است .
 
وی افزود:اهمیت اجرای احکام از باب پیشگیری ،امنیت و جلب اعتماد مردم مهم است به همین دلیل 100قاضی در شعب اجرای احکام در حال فعالیت هستند.
 
دادستان تهران بیان داشت:یکی از مشکلات پیش روی ما عدم نبود آمار دقیق از زندانیان و محکومین کشور بود که در هر شعب اجرای احکام یک قاضی برای تعیین زندانیان در نظر گرفته شد و در حال حاضر به غیر از دادسرای مواد مخدر تمام دادسرا ها داری قاضی هستند.

جعفری دولت آبادی گفت:طبق آمار به دست آمده در حال حاضر 17 هزار زندانی در کشور وجود دارد .

وی افزود:10هزار زندانی به علت مواد مخدر در زندان ها هستند که بیشتر آنها به اعدام و حبس ابد محکوم شده اند.

دادستان استان تهران بیان داشت: همه‌ی مفسدان و خائنین بیت‌المال بدانند که دستگاه قضایی و قضات این دستگاه مصمم هستند که دست‌های آلوده را از دامن جامعه پاک کنند و این سیاست دائمی و مستمر دستگاه  قضایی است که دراین زمینه نیازمند همکاری دستگاه‌ها و نهادهای کشور به خصوص  سیستم بانکی هستیم تا دیگر مجرمانی نظیر بابک زنجانی و مه‌آفرید امین خسروی درجامعه را پیدا کنند.

جعفری دولت‌آبادی بیان داشت: از همین رو دادستانی تهران در ماه‌های گذشته ریاست جدیدی را در اجرای پیشگیری از جرم اتخاذ کرده که به موجب آن به جای آن که منتظر ارائه گزارش تخلفات از سوی دستگاه‌هایی باشیم با استفاده از تجربات و دانش قضات و در راستای پیشگیری از جرم، نظارت  در عملکرد سازمان‌ها تقویت کرده‌ایم که در این زمینه همکاری‌های خوبی از سوی   دستگاه‌های اجرای صورت گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به جلسات اخیر با حضور وزاری بهداشت، کشور و اقتصاد و دارایی برگزار شده است اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: اهمیت موضوع اجرای احکام بسیار زیاد است و انرژی زیادی در بخش  نظارتی، انتظامی و مراجع قضایی را می‌طلبد تا نهایتا منجر به صدور حکم گردد اما اگر در اجرای احکام عملکرد خوبی نداشته باشیم تمامی این زحمات بی‌حاصل خواهد شد.

دادستان تهران گفت: در ماه‌های اخیر به خصوص بعد از تصویب قانون آیین دادرسی کیفری جدید تمرکز بیشتری بر اجرای احکام در دادسراهای تهران شده است که از جمله آن‌ها می توان به برگزاری دوره‌های آموزشی اشاره کرد.

دولت‌آبادی بیان داشت: در جلسات هماهنگی که با پلیس تشکیل شده است 3 هزار برگ جلب محکومانی که پرونده به آن‌ها در اجرای احکام واصل شده‌ است صادر و برای دستگیری این مجرمان در  اختیار پلیس قرارگرفته است.

وی افزود: دادستانی در سال‌های گذشته به صورت تخصصی به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند و دراین راستا 12 دادسرای تخصصی نظیر دادسرای جرایم پولی و بانکی، یارانه، فرهنگ و رسانه تشکیل شده است و این اقدام نقش خوبی در مقابل با جرایم و مجرمان حرفه ای داشته است.

احضار فاطمه هاشمی به دادگاه مربوط به 2 سال پیش است

جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در حاشیه سومین همایش سراسری قضات عمومی وانقلاب تهران در جمع خبرنگاران در رابطه با شکایت  قاضی‌پور نماینده مجلس اظهارداشت: تا این لحظه  دررابطه با این پرونده اطلاعی ندارم.

وی در خصوص احضار فاطمه هاشمی به دادگاه گفت: این پرونده مربوط به 2 سال گذشته است اما نمی‌دانم چرا برخی از رسانه‌ها به دنبال مطرح کردن  آن هستند.

وی در رابطه با میزان تأثیر برگزاری همایش‌ها در کاهش میزان جرایم گفت: برگزاری این همایش ها با حضور نماینگان دولت نقش  مؤثری در کاهش جرم داشته و در حال حاضر قوه قضاییه همکاری  خوبی با دولت دارد هدف از برگزاریاین همایش این بود که به مردم پیغام بدهیم اجرای احکام می‌تواند فصل‌الخطاب پرونده‌ها باشد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در خصوص تغییر حکم بابک زنجانی بیان داشت: تا هفته قبل هیچ پولی به حساب دولت واریز نشده است و در پرونده‌های بزرگ سیاست قوه قضاییه علاوه بر تعقیب و مجازات متهمان استیفای بیت‌المال است.

جعفری‌دولت‌آبادی گفت: اگر بابک زنجانی در پرداخت بدهی خود تسریع کند می‌تواند در حکمش تأثیر داشته باشد اما معتقدیم که احکام برای اجرا صادر می‌شوند و درحال حاضر تغییر حکم زنجانی به تصمیم دیوان بستگی دارد .

وی همچنین درخصوص مجرمان دیگر پرونده مه‌آفرید امیر خسروی گفت: بخشی از اموال برگردانده شدند و پرونده تعدادی از بانک‌ها در فرآیند مناقصه و مزایده قراردارد.

جعفری دولت آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شکایتی از قاضی پور (نماینده مجلس) به دادسرای تهران ارسال شده یا خیر گفت: تاکنون در جریان واصل شدن شکایتی از این نماینده مجلس به دادستانی تهران نیستیم.

دادستان تهران در خصوص درخواست مرخصی مهدی هاشمی در ایام نوروز بیان داشت: تا این لحظه از سوی مهدی هاشمی درخواستی برای مرخصی نوروز ارسال نشده است.

جعفری دولت‌آبادی تصریح کرد: در مبارزه با فساد هیچ تفاوتی بین افراد وجود ندارد و متهم نفتی که اخیرا صحبت آن به میان بود بازداشت شده است.

دادستان تهران از دستگیری یک متهم دیگر در پرونده دکل نفتی خبر داد و گفت: این پرونده پیشرفت های خوبی داشته است.

وی در خصوص آخرین وضعیت دستگیر شدگان ماجرای سفارت عربستان، گفت: تا این لحظه برای 22 نفر از عوامل حمله به سفارت‌خانه عربستان  کیفرخواست صادر شده است.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار