شهریور سال آینده صورت می‌گیرد

برگزاری همایش ملی توسعه پایدار روستایی در کهگیلویه و بویراحمد

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد از برگزاری اولین همایش ملی توسعه پایدار روستایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی شهریور سال آینده در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،پژمان نیک‌اقبالی در جلسه هماهنگی همایش ملی توسعه پایدار روستایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد جزء چهار استان اول کشور به لحاظ جمعیت روستایی است، اظهار کرد: 48 درصد جمعیت استان را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مهاجرت روستائیان به شهر موجب خالی شدن روستاها از سکنه و افزایش جمعیت حاشیه‌نشین شهری شده گفت: در گذشته رویکرد اصلی دولت‌ها در روستاها احداث زیرساخت‌ها و ایجاد آب، برق و گاز در این مناطق بود اما ایجاد زیرساخت‌ها موجب حفظ و نگه داشت روستائیان در روستاها نشده است.

وی بیان کرد: خالی شدن روستاها از سکنه علاوه بر افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها موجب از بین رفتن تولیدات روستائیان و تضعیف اقتصاد مقاومتی می‌شود که برای ماندگاری روستائیان در روستاها باید برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود.

این مسئول ایجاد اشتغال در روستاها را از برنامه‌های اصلی دولت یازدهم برشمرد و تصریح کرد: ایجاد اشتغال مهمترین عامل ماندگاری مردم در روستاها است و موجب توسعه اقتصاد مقاومتی می‌شود.

نیک‌اقبالی تصریح کرد: به منظور ماندگاری و برنامه‌ریزی صحیح در روستاها اولین همایش ملی توسعه پایدار روستاها با رویکرد اقتصاد مقاومتی شهریور ماه سال آینده با حضور مسئولان ارشد کشوری، مدیران دفاتر روستایی استان‌های سراسر کشور و روسای دستگاه‌های مختلف در یاسوج برگزار می‌شود.

وی به اهداف و محورهای این همایش اشاره کرد و یادآور شد: تبیین نقش و جایگاه فعلی توسعه روستایی در توسعه ملی، ارائه راهبردها و راه‌کارهای برون رفت از مشکلات فعلی جامعه روستایی با تأکید بر تبیین چشم‌انداز مطلوب جامعه روستایی در افق 1404، توانمند سازی اقتصادی و توسعه روستایی، نقش مشارکت‌های مردمی در توسعه روستایی، امنیت غذایی و توسعه روستایی، گردشگری و توسعه روستایی و نقش مشارکت‌های مردمی در توسعه روستایی از جمله محورهای این همایش  است.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر همکاری تمام دستگاه‌ها در برگزاری مطلوب این همایش ملی تأکید کرد و افزود: امور عشایر، بنیاد مسکن، اداره‌کل راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها در برگزاری مطلوب این همایش همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ شاخص‌های آسفالت راه روستایی از میانگین کشوری پایین‌تر است، گفت: هدف از برگزاری همایش ملی توسعه پایدار تنها برگزاری یک همایش نیست بلکه باید مشکلات استان در این همایش که با حضور مسئولان ارشد کشور برگزار می‌شود برجسته شود تا مسئولان دولتی با مشکلات روستاهای استان آشنا شوند و در جهت رفع آن با استان همکاری کنند.

این مسئول با اشاره به ظرفیت‌های روستاهای کهگیلویه و بویراحمد و ضرورت توجه به این مکان‌ها افزود: 11 روستا و 25 خانه روستایی نمونه گردشگری در استان شناسایی و معرفی شدند.

نیک‌اقبالی با بیان اینکه برگزاری همایش‌ها باید موجب رشد و توسعه استان شود، عنوان کرد: دانشگاه یاسوج به عنوان دبیر علمی همایش مشخص شد و ظرف روزهای آینده دبیر اجرایی این همایش ملی نیز مشخص می‌شود.

انتهای پیام /ف

برچسب ها: همایش ، ملی ، توسعه ، پایدار ، روستا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.