قزوین؛

شیرینی های سنتی هنر بانوان قزوینی

بانوان قزوینی با هنرمندی سفره های عید را با شیرینی های سنتی دستپخت خود زینت می دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛پخت 35 نوع شیرینی سنتی با رنگ ها و مدل های مختلف از جمله باقلوا و نون قندی  نشان از سلیقه و مهارت بانوان قزوین دارد.


به سراغ خانم قافله باشی  رفتیم  که سالهاست پخت و پز شیرینی خانگی و فروش آن با زندگی اوعجین شده است.

به گفته این بانوی هنرمند استفاده از موادی چون  پسته سبز قزوین، بادام، قند، عسل، گردو، نارگیل، فندق، هل، زعفران و گلاب به شیرینی های سنتی عطر و طعم دلپذیری می دهد.

* 35 نوع شیرینی سنتی در قزوین 

خانم قافله باشی می گوید : باقلوای لوزی و پیچ، نان نخودی، نارگیلی، برنجی، چایی، ولیعهدی، اتابکی، چرخی، قندی، پادرازی و بادامی از جمله شیرینی های سنتی قزوین هستند.

به گفته این بانوی هنرمند ، گل سر سبد همه این شیرینی ها، باقلوای پیچ و لوزی است که رنگ، ظرافت، طعم و کیفیت بی نظیری دارد .

*کمرنگ شدن شیرینی پزی در خانه ها

خانم قافله باشی می گوید از زمان قدیم به یاد دارم که خانواده ها به همراه همسایه و فامیل دور هم جمع می شدند و هرکدام قسمتی از کار را به عهده می گرفتند.

به گفته این هنرمند انتقال تجربیات یکدیگر، صله رحم، تقسیم وظایف، تعاون و همکاری ارمغان وصف ناپذیر این سنت است و شیرینی این کار ظریف را دو چندان می کند.

خانم قافله باشی گفت : اما این روزها به دلیل مدرن شدن زندگی و بالا رفتن هزینه و زیاد شدن مراکز خرید شیرینی سنتی پخت و پز شیرینی ها در منازل کمرنگ شده است .

 * معرفی و توسعه این سنت دیرینه در کشور

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت :  تنوع شیرینی های قزوین باعث شده است تا قزوین کاندید شهر خلاق شود .

به گفته حضرتیها ، تا کنون رشت به خاطر تنوع در خوراکی ها و اصفهان با داشتن صنایع دستی به عنوان شهر های خلاق معرفی شده اند .

حضرتی ها می گوید: برای  آشنایی گردشگران ، در برخی اماکن تاریخی غرفه شیرینی های سنتی راه اندازی شده است.

اگر شما در بهار طبیعت عید نوروز سری به قزوین زدید حتما کامتان را با شیرینی ها ی سنتی دیار مینودری شیرین کنید .


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.