فعالیت بیش از250 شرکت دانش بنیان در حوزه تجاری سازی نانو، تقویت سرمایه گذاری خطر پذیر در کشور تا توسعه و گسترش پارک های علم و فناوری در سال 95 مهم ترین اخبار حوزه فناوری در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درهفته ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه فناوری منتشر شد.

فعالیت بیش از 250 شرکت دانش‌بنیان در حوزه تجاری سازی نانو
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص آخرین وضعیت ایران در حوزه تجاری سازی نانو گفت:جمهوری اسلامی ایران در حوزه تجاری سازی نانو وضعیت خوبی دارد و بیش از 250 شرکت دانش بنیان در این حوزه فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: ایران دارای رتبه‌های خوبی در حوزه نانو است و ستاد نانو تکنولوژی که در سال 82 در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شده نمونه موفقی از نحوه ورود ما به سایر علوم بوده و پس از آن ستادهای دیگری در حوزه انرژی‌های نو، هوا و فضا تشکیل شد.

نقش کلیدی شرکت‌های دانش بنیان در انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری خارجی
دکتر شیخ زین‌الدین، معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از شرکتهای مستقر در پارک فناوری دانشگاه تهران گفت :شرکتهای دانش‌بنیان همانند خانواده‌ای هستند که به تولید محصولات سالم می‌پردازند که این محصول تاثیری مثبت در بازارهای کاری خودشان به مشتریان ارائه می‌دهد.

وی بیان کرد: پارک فناوری ساختار جدیدی در دنیا بوده و وظیفه دولت ایجاد شرایط لازم برای حمایت و توسعه شرکتهای مستقر در این پارک بوده و اگر هر یک وظیفه خودشان را به خوبی متوجه شوند سبب کسب توفیقات بیشتر در زمینه تولید علم و کسب و کار می‌شود.

 شرکتهای دانش‌بنیان با دریافت تسهیلات از شرکت علمی و فناوری می‌توانند پتانسیل خود را در معرض ظهور قرار داده و در بدست آوردن بازارهای داخلی و خارجی موفق شوند.

تقویت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور/گسترش و توسعه پارکهای علم و فناوری در سال آینده
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در دومین نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری که اظهار کرد: جوانان باید به این اصل برسند که برای کارآفرینی هزینه کنند بحث کارآفرینی و تجاری سازی بحث پیچیده‌ای است و یک بستر خوبی باید اتفاق بیفتد و سرمایه‌گذاری‌های خطر پذیر باید تقویت شود، چندین شتاب دهنده در کشور داریم که ایده‌ها را به ثروت تبدیل می‌کند، این شتاب‌دهنده‌ها باید افزایش یابد. بحث ایده شاید فقط 10درصد بقیه باشد. 

مهم فردی است که از این ایده اقتصاد درست کند که در یک بستر مناسب این ایده رشد کند
وی ادامه داد:  آینده کشور تولید ثروت از دانش است. این دوره دوره‌ای نیست که بر اساس فروش نفت خام بتوانیم به ثروت برسیم. در سال آینده توسعه پارکهای علم و فناوری در سال آینده گسترش می‌یابد، این پارکها باید تقویت شوند.

بررسی مجوز فعالیت شرکتهای دانش‌بنیان هر دو سال یکبار
محمد صاحبکار خراسانی سرپرست امور شرکتها و موسسات دانش‌بنیان گفت: تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان در بدو شروع کارشان تا زمانی که به تایید کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش‌بنیان برسد برای ‌آن‌ها معافیت مالیاتی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد:‌ مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان هر دو سال یکبار بررسی و تمدید می‌‌شود، به عبارتی هر شرکت هر دو سال یکبار باید ارزیابی مجددی داشته باشد.

حمایت بنیاد ملی نخبگان از مخترعان متناسب با سطح اختراعات
محمدرضا صاحبکار خراسانی سرپرست امور شرکتها و موسسات دانش‌بنیان اظهار کرد: اگر فرد مخترعی، اختراعی را داشته باشد ساز و کاری را در بنیاد ملی نخبگان برای ‌آنها تدارک دیده‌ایم تا افراد مخترع به ‌آن ها مراجعه کنند و ساز و کار حمایتی ویژه‌ای را متناسب با اختراعات سطح 1،‌2، 3، دریافت کنند.

استقرار 26 شرکت دارای مجوز دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی
محمدرضا دوستی رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی اظهار کرد: این پارک فعالیت خود را با 20 شرکت فناور در سال 1390 شروع کرد و هم اکنون 156 شرکت در آن مستقر هستند که 26 شرکت دارای مجوز دانش‌بنیان هستند.
معافیت مالیاتی 15 ساله شرکت‌های دانش بنیان
محمد صاحبکار خراسانی سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان بیان کرد: مهمترین برنامه‌ی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی سازی مسائل و طرح‌های شرکت‌های دانش بنیان است.

صاحبکار خراسانی بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان بر اساس ماده 3 قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دارای معافیت مالیاتی به مدت 15 سال هستند.

اعطای وام 28 میلیارد تومانی به 220 شرکت دانش‌بنیان
اسماعیل قادری‌فر مدیر کل دفتر تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات دفتر تجاری‌سازی معاونت علمی از سال 93 بحث حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیانی است که در مسیر رسیدن به توسعه خود با شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ تعامل بر قرار کنند.

قادری‌فر عنوان کرد: در همین راستا از 220 شرکت دانش‌بنیان با اعطای وام 28 میلیارد تومانی در سال جاری از مهم‌ترین اقدامات آنها حمایت کرده‌ایم.

ثبت 139 اختراع توسط شرکت‌های فناور پارک علم و فناوری سمنان
سیف الله سعدالدین رییس پارک علم و فناوری سمنان عنوان کرد: تاکنون 139 اختراع از سوی شرکت‌های فناور پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان صورت گرفته است که برخی از آنها تأییدیه علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران را اخذ کرده‌اند و تاکنون 16 اختراع نیز به نام پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان در اداره کل مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.

اقتصاد دانش‌بنیان با توسعه اقتصاد علوم انسانی شتاب می‌گیرد
محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: شکل‌گیری و توسعه اقتصاد علوم انسانی و اقتصاد فرهنگی شتاب بسیاری در اقتصاد دانش‌بنیان دارد.

وی ادامه داد: توسعه فناوری‌های نرم هویت ساز محل تلاقی نقشه مهندسی فرهنگ و نقشه جامع علمی کشور است که بخشی از برنامه‌های آن تسهیل گری،‌توسعه دانش‌‌، حمایت از گسترش کسب و کارهای نوآورانه در حوزه اقتصاد فرهنگ و کارآفرینی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، گسترش شبکه‌های علمی، حمایت از شکل‌گیری اندیشکده‌ها، تقویت زیرساخت ها و حوزه‌های فعال در اقتصاد فرهنگ و اقتصاد علوم انسانی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار