مشهد؛

رادکان چناران، هرسال آغاز نوروز را نوید می دهد

برج رادکان چناران واقع در استان خراسان رضوی ، که تصور می شد آرامگاه یکی از ایلخانیان است نخستین برجی است که توانایی تعیین چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را دارد.

رادکان چناران هرسال آغاز نوروز را نوید می دهدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ رئیس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت :میل رادکان در خراسان رضوی از لحاظ مهندسی یکی از شگفتی های معماری محسوب می شود.

محمد رضا پهلوان میل رادکان را اثر ریاضی دان ، ستاره شناس و دانشمند بزرگ خراسان ،حکیم خواجه نصیرالدین توسی دانست و افزود : تاریخ منقوش بر کتیبه ی برج،سال 660 هجری قمری را نشان می دهد که همزمان با اتمام ساخت بناهای وابسته به رصد خانه مراغه است.

وی گفت : انتخاب مکان درها و دریچه ها در برج اتفاقی نیست ،این درها درست در راستای طلوع یلدایی یا آغاز زمستان و غروب آغاز تابستان در پهنه برج ساخته شده است.

برج رادکان دارای ویژگی هایی است که باعث افتخار ایرانیان بوده و تاکنون علی رغم پژوهش های صورت گرفته تنها بخشی از هویت نجومی برج آشکار شده است.

در مسیر سفر، به جاذبه های گردشگری قوچان نیز سر بزنید

یخدان نمد مال ها بنایی مخروطی و خشت و گلی است که در چشم انداز حاشیه جنوبی جاده قوچان به فاروج در مجاورت گورستان قدیمی شهر جلب نظر می کند. ساختار این یخدان شامل گنبد مخروطی و چاله نگهداری یخ است که گذشت زمان و عوامل گوناگون بر ساختار پلکان ، حوضچه و دیوار سایه انداز آن سایه افکنده است.

كلاه نادرشاه در قوچان

بنای موزه مردم شناسی قوچان با مساحت حدود 300 متر ، در سال 1376 افتتاح شد . سبك معماری ساختمان موزه یادآور كلاه نادرشاه افشار است .

موزه مردم شناسی شامل هفت بخش موسیقی سنتی ، كشتی چوخه ، چارق دوزی ، گلیم بافی ، مراسم ازدواج عشایر،آهنگری و گله داری است .

سد تبارک یک جاذبه طبیعی برای گردشگران نوروزی

روستا و منطقه تبارک در 20 کیلومتری شمال شرقی قوچان به علت وجود آب و هوای مستعد و باغات و درختان فراوان و در نتیجه اقلیم مناسب که یکی از دلایل آن عبور دائمی رودخانه اترک و ارتفاعات نسبتاً بلند آن است سبب رویش انواع گیاهان دارویی ، پرندگان مهاجر و ماهیان رودخانه ای در سد تبارک و محوطه ی پیرامون آن شده است و همین خصوصیات اقلیمی و محیط زیست ،این مکان را به صورت یک جاذبه طبیعی پذیرای مسافران و گردشگران ورودی به این منطقه تبدیل کرده است.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار