نوبخت در صحن علنی:

تهیه بودجه 95 وابسته به قیمت نفت و برجام بود

سخنگوی دولت گفت: بودجه از آبان ماه آماده بود اما به دلیل برجام به تاخیر افتاد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور دقایقی پیش لایحه بودجه 95 را به مجلس شورا ی اسلامی آورد و در این رابطه گفت: در دو سال 93 و 94 لایحه بودجه در زمان مقرر تقدیم مجلس شد. در بررسی لایحه بودجه سال 95 هم تلاش بر این بود که یک همچنین رعایت زمانی صورت بگیرد. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در آبان ماه لایحه بودجه سال 95 را تهیه کرد و با همان سیاق، دولت از 15آذر ماه و قبل از آن برای اینکه بتواند بودجه را به مجلس تقدیم کند فرایند کار را آغاز کرده بود.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: در تهیه بودجه یکی از مسائل مهم پیش بینی منابع است منابعی که در بودجه سال 1395 مشابه بودجه‌های قبلی پیش بینی شده بود، از محل مالیات‌ها و اوراق مالی پیش‌بینی شده، صورت گرفت ولی از آنجایی که بودجه به قیمت نفت وابستگی داشت و برجام و رفع تحریم‌ها و همچنین آن فرایندی که شما التفات دارید که سیاست نظام بر این بود که به هیچ وجه بدون توافق صورت گرفته، این عمل برای مردم  قطعی تلقی نگردد تا زمانی که اقدامات مناسب از سوی طرف مقابل صورت بگیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهار داشت: به همین جهت ما نمی‌توانستیم لایحه بودجه را در مدت زمان معین مثل سالهای گذشته که دولت خود راموظف می‌دانست تقدیم مجلس کند و به محض اینکه این برجام اجرایی شد، در پایان روز و در نیمه شب، صبح همان روز بدون هیچ گونه وقفه‌ای لایحه بودجه به مجلس محترم توسط آقای رئیس جمهور تقدیم شد و این فرایند صورت گرفت.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: من باید قدردانی کنم از ریاست کمیسیون تلفیق بودجه که دردوران انتخابات وقت کافی برای رسیدگی به این لایحه اختصاص داد بطوری که ما بتوانیم در این طرف سال و اگر امکان بود در هفته سوم فروردین حداقل لایحه بودجه را به صورت مصوب از مجلس محترم تحویل بگیریم. به موجب تلاش و مسائلی که صورت گرفت ما از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال 95 تشکر می‌کنیم بلافاصله بعد از انتخابات این جلسات تشکیل شد و در جلسه نخست با بحث و بررسی مابقی کلیات این لایحه به تصویب رسید و خوشبختانه بخش درآمدها به پایان رسید و وارد بخش هزینه ها شدیم.

سخنگوی دولت در ادامه خاطر نشان کرد: در آینده نزدیک این لایحه می‌تواند به صورت قانون به دولت ابلاغ بشود که البته تا هفته سوم فروردین این کار اگر ده روز یا اگر یک هفته در داخل جلسه علنی مجلس انجام بشود ما می‌توانیم بدون چند دوازدهم هم این لایحه را به صورت قانون داشته باشیم.

نوبخت گفت: پیش بینی که برخی از دوستان داشته‌اند به خصوص مجلس محترم که نظر بر این داشتند که ما برای اطمینان از رعایت قانون، دو دوازدهم را تقدیم کنیم به همین جهت دو دوازدهم تقدیم مجلس شد و لایحه دو دوازدهم به این معنا است که مجلس محترم این اجازه را می‌دهد براساس قانون این لایحه به دولت اجازه داده می‌شود طی دو ماه اول در همان سقف بودجه سال 94 یعنی همین سالجاری بتواند در سال آینده نیز اقدام کند.

معاون رئیس جمهور در پایان اظهار داشت: به این ترتیب اداره کشور در دو ماه سال 95 با این سیاق انجام شود و دریافت‌ها را مدیریت کنیم و اگر در مجلس محترم به تصویب نهایی برسد ما می‌توانیم عمل مناسب را انجام دهیم. از همه همکاران و نمایندگان محترم در مجلس تشکر می‌کنم و انشاالله با یاری پروردگار و همکاری سروان محترم موفق خواهیم شد.

برچسب ها: نوبخت ، بودجه 95 ، دولت ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار