گزارش/

شبی همراه با غیر اخلاقی ترین رفتارها! +تصاویر (+18)

گاهی بقدری اذیت می شوم که احساس می کنم در آن لحظه قلبم...

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند سالی است که با گذر از نیمه اول اسفند ماه، گاه و بی گاه در برخی مناطق شهرها، صدای مهیب انفجارهای پشت سرهم قلبها را به لرزه در می آورد. این صداها خبر از غفلت گروهی از جوانان و به دنبالش اتفاقهای ناگوار شب چهارشنبه آخر سال را می دهد. جشن چهارشنبه آخر سال نوید دهنده نوروز و سنت و یادگاری از زمانهای بسیار دور است. در سالیان دور، ایرانیان با بیرون آمدن از خانه و برافروختن آتش در کنار سایر همسایگانشان به خستگی و سردی زمستان پایان می دادند و با انجام آیینهای خاصی به استقبال بهار می رفتند. 

در حال حاضر برخی جوانان بی توجه به حقوق سایر افراد جامعه، در این شب با منفجر کردن انواع ترقه و مواد آتش زای دست ساز یا چینی، جان و آرامش خود و دیگران را در گرو خوش گذرانی چند ساعته ،غیر منطقی و خود خواهانه می گذارند.

شبی همراه با غیر اخلاقی ترین رفتارها!


شب چهار شنبه آخر سال، بواسطه رفتارهای هنجارشکن و غیر اخلاقی این گروه از جوانان و نوجوانان چنان نزد بعضی از شهروندان بدنام شده است که با نزدیک شدن به این شب هنگام عبور و مرور در سطح شهر از احتمال برخورد با مواد منفجره مضطربند وبه منظور دوری از خطرات این مواد و حداقل کمتر شدن صداهای وحشتناک کوچه ها و خیابانها، خانه نشینی را به چنین جشنی! ترجیح می دهند. 



* زندگی در خانه ای مملو از مواد منفجره!

بعضی از جوانان گمان می کنند که حادثه همیشه برای دیگران اتفاق می افتد و با همین فرض اشتباه خود را در حاشیه امن قرار می دهند. هرچند که دیگر بیشتر آنها از احتمال منفجر شدن و سوختگی و نقص عضو ناشی از انفجار مواد محترقه آگاهند  اما بازهم هر سال تفریح و جشن چهارشنبه آخر سال را بهانه می کنند که با استفاده از انواع گوناگون ترقه های غیر استاندارد و انجام رفتارهای پرخطر، هیجان و انرژی درونیشان را تخلیه کنند.

شبی همراه با غیر اخلاقی ترین رفتارها!


با وجود گوشزدهای فراوان والدین و رسانه ها و روانه شدن بسیاری از جوانان به بیمارستانها و مراکز پزشکی قانونی، متأسفانه هنوز هم تقاضا برای خرید وسایل خطرناک منفجره و آتش بازی به گونه ای است که گروهی از افراد بیکار جامعه را وسوسه به دست سازی وسایلی اینچنینی می کند. این دسته از افراد با سوء استفاده از موقعیت و مایه گذاشتن از جان خود و تعدادی از جوانان جامعه، برای بدست آوردن اندک درآمدی به این کار غیر اخلاقی و پرخطر روی می آورند.

شبی همراه با غیر اخلاقی ترین رفتارها!


معمولا آنها زیرزمین و یا اتاقی از خانه های قدیمی مسکونی را پر از مواد منفجره و محترقه می کنند و پس از ساخت این وسایل بساط دست فروشیشان را در گوشه و کنار شهر بدون محدودیتی آنچنانی پهن می کنند. 

سمیه، 56 ساله،  زنی خانه دار و همسایه قدیمی یکی از سازندگان مواد منفجره است. او درباره انفجار خانه همسایه اش می گوید: " 5سال پیش یک روز که مشغول خانه تکانی بودم، صدای وحشتناکی من را شوکه کرد. انفجار نارنجکهای پسر همسایه، بیشتر قسمتهای خانه آنها را تخریب و خودش را نیز به علت سوختگی راهی بیمارستان کرد."


* سازندگان و فروشندگانی که تحریم می شوند

جذابیت های آتش بازی و ترقه ها برای عده ای از جوانان و نوجوانان بقدری زیاد است که حاضرند با پایمال کردن حقوق دیگر شهروندان و سلب آرامش آنها، بدون درنظر گرفتن اخلاق انسانی، همچنان به کار خود ادامه دهند.


ممکن است که پاره ای افراد از صداهای بلند و ناهنجار انفجار وسایل محترقه لذت ببرند و آن را به اصطلاح، سرگرمی و شادی به حساب بیاورند اما افراد میانسال، بیماران قلبی و عصبی و زنان باردار که هرگونه شوک آنها را با مشکلات بسیاری مواجه می کند، سهمی از انبوه مردم یک شهر را به خود اختصاص می دهند که از شنیدن این صداهای مهیب به شدت شاکی هستند.

نارضایتی از انفجار مواد محترقه تنها مختص بیماران و زنان باردار نیست؛ بسیاری دیگر از مردم نیز از این چنین اتفاقات گله مندند چرا که علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی با برجای ماندن سیاهی های پس از انفجار، چهره شهرشان هم زشت و کثیف می شود. نارضایتی و ترس افراد ازخطرات این شب به حدی است که تعدادی از شهروندان، امسال تصمیم گرفتند ناراحتیشان از این مسأله را با به راه انداختن کمپین تحریم مواد منفجره، در شبکه های اجتماعی بروز دهند.

شهناز، 59 ساله، زنی خانه دار که به بیماری قلبی مبتلاست با نارضایتی فراوان از آلودگی صوتی چهارشنبه آخر سال اینگونه سخن می گوید: " هردفعه با شنیدن صدای انفجار بسیار شوکه می شوم و گاهی بقدری اذیت می شوم که احساس می کنم در آن لحظه قلبم از کار می افتد."

از طرف دیگر تعدادی از جوانان هنگامی که متوجه ترس بعضی افراد از صدای ترقه ها می شوند، به صورت عمدی در اطراف و زیر پای رهگذران، پنهانی، به قصد شوکه کردنشان، ترقه هایی را می اندازند و با گذاشتن نام شوخی! بر این کار، حرکت غیر انسانی و ناپسند خود را تبرئه می کنند.

علی، 32 ساله، کارشناس گرافیک می گوید: " پارسال در شب چهار شنبه آخر سال دوستم برای اینکه سربه سرم بگذارد، سیگارتی را به سمتم پرتاب کرد.سیگارت در برخورد با لاله گوشم ترکید." 

دکتر ربابه غفار تبریزی، روانشناس درخصوص رفتارهای پرخطر گروهی از جوانان در شب چهارشنبه آخر سال معتقد است: " علت اینگونه رفتارها، بیشتر هیجان طلبی است اما اگر اخلاقیات در بسیاری از آنها نهادینه شده باشد به دیگران آزار نمی رسانند."


*  چه کسانی مسئول امنیت جامعه هستند؟

درسالهای اخیر هیجان طلبی برخی جوانان و فراوانی انواع مواد منفجره در بازارها، جشن شب چهارشنبه آخر سال را برای بسیاری از خانواده ها به شبی تلخ و پر استرس تبدیل کرده است. درست است که در وهله اول این شهروندان هستند که باید با رفتارهای مناسب و عقلانیشان سلامت جامعه را تأمین کنند اما از آنجایی که مواد آتش زا و محترقه برای خانواده ها آثار بسیار مخربی به همراه دارد، نگاهها به این سمت نیز می رود که با وجود ممنوعیت خرید و فروش این مواد، چگونه ممکن است که هرکس در بازارها و خیابانها به سادگی انواع مختلف مواد منفجره را خریداری کند؟! و اگر برعملکرد عمده فروشان این مواد به درستی نظارت می شود، چرا روز به روز تعداد توزیع کنندگانش افزایش می یابد؟


گزارش از نازنین میرزایی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
ديگ انقد اينارو ديدم ميترسم به سيگارت حتي دست بزنم!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
خود کرده را تدبیر نیست...
Germany
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
وقتی که جشن قدعقنه خو ملت هم عقده بازی میکنن ی جای برن تو بیابون بگن اقا هر چه قد ترقه دوست دارید بزنید تو ی گودالی که کسی اسیب نبینه دیگه کسی نمیزنه تو چشم کسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
ایین اتش پرستی وایین غبار روبی به یه اندازه خرافه است هر کدوم تخریب مخصوص خودش رو داره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
سنت درستی که ما به بیراهه کشیدیمش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
عقل تو سرشان نيست وگر نه به گفته قران با دست خويش خود را به هلاكت نمي انداختند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
تفریح خوبه ولی نه با مردم آزاری ومزاحمت برای دیگران این پدر و مادر هستن که باید بچه های خودشان را کنترل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
آيين اصيل پارسى اين ديونه بازيهانيست مراسم اصيل پريدن ازروى چندبوته آتش كوچيك وشادى كردن وبعدش قاشق زنى درب خونه ها وريختن يه مشت آجيل وشكولات درظرف قاشق زن ودورهم بودن خانواده به شادى بوده.نه اين كارهاى خطرناك كه هم به خودشون صدمه ميزنن هم به مردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
چهارشنبه سوری یک نماد باستانی واز نشانه های هویت فرهنگی ایران بوده. اما متاسفانه تبدیل به شبهایی برای تخلیه هیجانات روانی بسیاری افراد شده که هیچ شباهتی به آیین سنتی ایران ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
سلام اين قسم از اعمال (ايجاد مزاحمت و ترساندن مردم)در هيچ ايين قابل پذيرش نيست و مذموم است ولي به اين موضوع بايد عميق تر نگاه كرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
مسلما با کمی تدبیر و نواوری میشه مراسم چهارشنبه رو به بهترین نحو برگزار کنیم .و هیچ کس هم خون از بینیش نیاد. ولی همت مسیولین که اونا هم اساسا با شادی مخالفن .اگر جوون ما بدونه یه فضای خانوادگی باحال فراهمه هیچ وقت سمت ترقه نمیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
سلام
به نظر من اگر مدیران شهری و کشوری این موضوع رو مدیریت کنن و به سمت صحیح هدایت کنن میتونه چهارشنبه سوری به صورتی جشنی به یادموندنی در بیاد. مثلا چند مکان رو در شهر در نظر بگیرن از خواننده های خوبمون دعوت کنن تو این مراسمها برنامه اجرا کنن و خود شهرداری و نیروی انتظامی هر شهر چهارشنبه سوزی رو به چهارشنبه سوری و جشن تبدیل کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
اقایون این یعنی ازادی دوست ندارین یه شب خوش باشیم دوست ندارین ازاد باشیم هیچ دلخوشی نداریم یه شب شاد داریم اینه حرفشون یعنی قتل عام ادم های بی گناه یعنی به خطر انداختن اسایش مردم
United States of America
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
آیین زیباییست
باید همیشه جرا شود
حتی ترقه هم باید باشد...
ولی آخه بعضی از مردم واقعا بی انصافا...بارها شده ترقه به سمت صورت بنده پرتاب شده...
دوستان عزیز حتی اگه ترقه میندازید ...رو زمین بزنید...یه جایی که صدا بده ...آتیش رنگ هم داشته باشه ...ولی امنیت هم وطنا رو به خطر نندازید ...
همه چی دست خود ماست...ولی واقعا نمیدونم چرا معمولا دوست نداریم درست رفتار کنیم...
البته همه رو نمیگم...ولی دارید می بینید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
در ایین زیبای پارسی هیچ وقت ترقه بازی نبود . ایین زیبای پارسی تحریف شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۸ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
سلام.تا کی باید نزدیک عیدها که مردم شور و شوق سال نو رو دارند یه سری ها داغدار عزیزانشون بشن ؟ای کاش اوناییکه ترقه دست ساز میسازن خودشون رو یک لحظه جای خانواده‌های داغدار بذارن.شاید که یه خرده وجدانشون بیدار بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
تنها راه درمان ، دستگیری بوسیله‌ی لباس شخصی‌ها و گرفتن جریمه نفری یک میلیون تومانی
و پیگرد فروشندگان و سازندگان با جریمه‌های چندبرابر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
ایین پاک چهارشنبه سوری می خوایند اینم مثل بقیه سنت ها از ما بگیریند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
عاقبت بخیر نمیشن اینها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
خدا لعنتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
من هم موافق حذف این آیین اصیل پارسی هستم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۰۸ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
گویا بدین شکل باید صرفا آیین عربی را انجام داده و در آینده ایرانی عربی داشته باشیم، تماما سنن فرهنگ پارسی آمیخته با اصول پاک و متعالی بوده که به دلیل وارونه نمایی هوشمندانه به این شکل درآمده دوست عزیز!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
اقاعلی مگه ایین های عربی چشونه؟مگه همین عیدفطررواعراب اجرانمیکنن؟ولی تاحالاشده همچین رسوم خرافاتی روتوی عیدشون اجراکنن وجونشونوبه خطربندازن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
واقعا احمقن کسایی که انفجار درست میکنن.اگه خدایی نکرده مریضی یا زن بارداری با این کارا اتفاقی براشون بیفته و فوت کنن یعنی قتل و اون دنیا بدبخت میشن
Iran (Islamic Republic of)
ت
۰۰:۴۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
تو 50سال زندگی همچین رسم های غلطی که کم کم وارد جشن قشنگ شدند ندیدیم ....وخرابش کردندبه خاطر ممنوعیت های دستوری .الکی . که حالا نمیشه جمعش هم کنند....یکی دومورد سکته سالمندان را من هم شنیدم !
Germany
ناشناس
۲۳:۱۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
جه شب بي محتوايي شب تخليه رواني كه ديگران بايد تحمل كنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
کسی که ترقه میزنه و آسایش مردم رو میگیره مطمئاً باشه نفرین بدی پشت سرشه و یه روز آسایش خودش نابود میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
لطفا نظربی ربط ندییدهزیان نگید رسوم ایرا ن اصیله اتش نماد پاکی هست این رسوم افتخاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
آتش چه ربطی به ترقه داره؟
افتخار کاری است که دیگران ازش ناتوان باشند نه مردم آزاری
-
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
شما حالت خوبه؟؟؟
كدوم رسوم اصيل؟
فعلا كه اين نماد پاكي! شده نماد توحش و بي عقلي
واقعا باعث افتخاره كه تموم شبو آدم از ترس جونش جرات نكنه از خونه بزنه بيرون؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
بهتره مراجع ترقه بازی رو حرام اعلام کنند
Iran (Islamic Republic of)
ت
۰۰:۴۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
فکر کردی کسی رعایت می کنه ؟!میشه سمبول مخالفت مذهبی ....بدتر میشه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
اصلا معنی حرام رو میدونی

مگر نه اینکه هر چی برای فرد و اجتماع مضر است حرامه

برخی از اقایون معمم سیگار می کشند ، این خود فعل حرام است خیلی ساده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
جای تاسفه .کجایی چهارشنبه سوری انفجار بوده.خدا لعنت کنه باعث و بانی این ترقه بازی را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
جای تاسفه .کجایی چهارشنبه سوری انفجار بوده.خدا لعنت کنه باعث و بانی این ترقه بازی را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
بی بزرگتری خیلی بد است از آن بدتر بی عقلی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
باید جرایم سنگین برای این آدم ها تعیین بشه. این اعمال، مجرمانه نیست؟ ترساندن مردم، کثیف کردم محیط زیست مجرمانه نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
خوب ایین اتیش پرستسی رو اجرا کردید این هم نتیجش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۱ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
کسی از آتش ناراحت نیست. همه از صدا ناراحتند.
ضمنا از آتش پریدن توهین به این عنصره
United States of America
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
اگه حکومت این جشن رو رسمی کنه و خودش آتش بازی ها و مراسم های زیبا تو پارک ها و منطقه های مشخص شده برگزار کنه دیگه این اتفاقها نمی افتاد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
طرف ساعت 12شب ترقه میزنه توی این ساعت هم مراسم جشن برگزار بشه؟آیا شدنی هست؟ این ترقه زدن و انفجار یه نوع مرضه طرف بیمار روانیه از صدای مهیب خوشش میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
اگر رسمی بشه خسارتش هزار برابر میشه الان باید افرادی که در این کار دست دارن تبعید بشن به بیابون لوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
چ ربطی داره هرکی از ی چیزی خوشش میاد منم از صدای مهیب خوشم میاد ولی نه مزاحم دیگران میشم نه روانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
چی بگه ادم... قضیه‌ی این ادما قضییه گله گوسفنده که سر چشمه اب سمی میرسند یکی یکی اب میخورند ومی افتند میمیرند اما گوسفند پشت سری باوجود اینکه مرگ گوسفند جلویی را میبیند اما باز میخورد و قضیه همچنان تکرار میشود تا همه بمیرند حالا اینها گوسفندند وشعور ندارن اما ای پسر ادم تو که خود را با شعورترین قلمداد میکنی تو چرا؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۱:۰۰ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
با سلام ناشناس عزیز ادب هم چیز خوبیه شما که همه کسایی که شب 4شنبه سوری رو جشن گرفتند به گوسفند تشبیه کردید لااقل یه بلا نسبتی.... چیزی ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
آقا کدوم نوجوان وجوان من دیدم بعضی پیرمرد و پیرزن آتیشی به شعله ای یه متری درست میکنن و ازش میپرن آخه بیاد یکی بگه آخه تو کهن سال چه به اینکارا اصلا میتونی 5 سانتیمتر از زمین بپری که میخوای از آتیش یه متری بپری به نظر من این سنت غلط رو باید حذف کرد نه باهاش برخورد کرد بجاش این شبو خانوادگی بیرون دورهم جمع شن باهم خوش بگذرونن
آخرین اخبار