مسجد چوبی نیشابور؛ تنها مسجد چوبی در کشور

مسجد چوبی نیشابور با درختان فراوان و در حومه شهرستان نیشابور در دهکده چوبین این شهرستان قرار دارد.

مسجد چوبی نیشابور؛ تنها مسجد چوبی در کشوربه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی؛ شکل ظاهری این مسجد به صورت کشتی ای وارونه بر زمین و اولین مسجد چوبی دنیا با تحمل 8 ریشتر زمین لرزه  و با زیربنا 200 متر مربع وسعت می باشد که دارای دو مناره و هر کدام 13 متر از سطح زمین ارتفاع و با وزنی حدود 4 تن است.

در محل اتصال مناره به سقف دریچه ای تعبیه شده که مانند یک کانال تهویه عمل می کند به طوری که در تابستان هوای گرم و آلوده را از فضای مسجد بیرون و هوای پاکیزه از طریق بادگیر مخصوصی که در سقف بنا شده داخل مسجد باز می گرداند و به این ترتیب یک تهویه طبیعی انجام می شود.

در ساخت این مسجد حدود 40 تن چوب استفاده شده است، دیوارهای این مسجد دو جداره می باشد که در بین این دو لایه اسکلت بنا وجود دارد اسکلت مناره ها، سقف و دیوارها به صورت عنکبوتی به هم اتصال دارند.

همچنین کابینت ها، دیواره‌ها و حتی سینی‌های آبدارخانه این مسجد، چوبی است‌، بر روی دیواره‌های داخلی و بیرونی مسجد به ترتیب تعداد ۷ و ۶ کتیبه زیبا از آیات قرانی به همراه قابهایش که از چوب درختان گردو وتوت می باشد نصب شده و در تزئینات داخلی این مسجد از چوب های مختلفی مانند چوب درختان اشن، سپیدار، گیلاس، گلابی، زبان گنجشک، گردو،توت و انواع کاج ها استفاده شده است.

انتهای پیام//

 

برچسب ها: مسجد ، چوبی ، دهکده ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.