گزارش/

زن، شوهر، چرتکه!

از یادبردن صمیمیت و محبت علت اصلی بسیاری از طلاق ها در سراسر دنیا شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پریشانی، آسیب، سکوت، فرصت های از دست رفته از جمله طنزهای زندگی مدرن هستند که حاصل آن زندگی زوج هایی کاملا غریبه با هم در زندگی هایی سرد و شیک است.

صمیمیت فراموش شده در زندگی زوجین موضوعی است که باید احیا و حتی در مواردی هم باید به طرفین آموزش داده شود چرا که در قرن تمدن زدگی محبت کردن از جمله مواردی است که به دست فراموشی سپرده شده است.اتفاقی که نباید در زندگی خانواده های ایرانی دیده شود اما بعضا به دلیل وفور در فیلم و سریال ها و پس از آن در زندگی واقعی عادی شده اند.

آمار اسفناک طلاق طی 20 سال گذشته است نشان میدهد که عدم وجود صمیمیت نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا، یکی از علت های اصلی جدایی و طلاق بوده و در واقع محبت نکردن راهی برای آسان تر شدن گسست و جدایی زندگی ها شده است.

همسرانی که صمیمیت را نیاموخته اند 
نزدیک به 20 قرن است که زندگی هر چه بیشتر به سمت لوکس و تجملاتی شدن حرکت کرده و در پی آن تنها انسان هایی منزوی به جا مانده اند.

نسرین تهرانی روانشناس معتقد است: حقیقت این است که زن و شوهر ها هیچگاه یادنگرفته اند که بطور دقیق چطور باید لذت و شادابی  را در روابط صمیمانه  خودشون ایجاد و حفظ کنند .بر خلاف فرهنگ های بدوی که طبق آن ها خانواده از انسجام خاصی برخوردارهست، خانواده ها در جوامع امروزی حس تعلق خود را در جامعه جستجو می کنند و نه در خانه و بین اعضای آن.

وی ادامه داد: این یعنی وجود نیازی که در خانه پوشش داده نمی شود و فرد را به سمت جامعه تمایل می دهد و این جاست که او خودش را با جامعه پیوند می زند و این گونه تشکل ها گروه ها شکل میگیرد.به عبارت دیگر حسی پذیرشی که باید در خانه حمایت شده و تبدیل به روابط صمیمانه گردد در جامعه به شکل دیگری ارضا می شود و شکل استقلال به خود می گیرد.

پایان راه فراموش کردن صمیمیت چیست؟
تهرانی رییس مرکز تحقیقات سلامت خانواده عصر می گوید: ترکیب محرومیت گسترده ما از صمیمیت با تجربه و تلاش مابه سمت تجاری سازی و کسب درآمد بیشتر، حاصلی جز احساس پوچی و بی هدفی، غم و تنهایی، عدم رضایت، تعارض، بحران، جدایی، خیانت و طلاق در بر نداشته است.در حقیقت صمیمیت باید فضایی ایجاد کند که ضمن ارضاء نیازهای  روحی و روانی، انس و الفت لازم را فراهم گرداند تا نیازهای فیزیکی راحت بودن و پذیرا بودن و بدنبال آن  احساس نزدیک بودن به یکدیگر تجربه شود.

وی افزود: اما آنچه که  اغلب اتفاق می افتد و شاهد آن هستیم دو نتیجه ویرانگر خیانت و پایان دادن به زندگی است و این زمانی اتفاق می افتد که ما در ایجاد حس رضایت و خرسندی برای نزدیک بودن، انس و صمیمت در روابط عاطفی و زناشویی شکست می خورده ایم.

صمیمیت چیست؟
صمیمیت یک فرایند است . نه یک موضوع مقطعی در یک زمان و مکان خاص. یک فرایند است که باید در سراسر مسیر زندگی مشترک همواره جاری باشد و هرگونه وقفه، می تواند باعث مرگ صمیمیت گردد. درست مثل قطع اکسیژن به بدن انسان! پس شاید بهتر باشد بگوییم صمیمیت اکسیژن زندگی متاهلی است و حتی یک لحظه توقف آن  هرگز جایز نیست!

هشت نوع صمیمیت وجود دارد که یک زن و شهر می توانند آنها رو تجربه کنند. که عبارتند از : صمیمیت اجتماعی، صمیمیت هوشی و فکری، صمیمیت عاطفی، صمیمیت  احساسی، صمیمیت جسمانی و فیزیکی، صمیمیت زیبایی و زیبایی شناسی، صمیمیت جنسی و صمیمیت معنوی. هر کدام از انواع صمیمیت در جایگاه خود در سراسر زندگی مشترک مهم و با ارزش هستند و در ساختن و تحکیم زندگی مشترک نقش اساسی دارند.

صمیمیت اجتماعی را در حل مشکلات فراموش نکنید
تهرانی رییس مرکز تحقیقات سلامت خانواده عصر می گوید: صمیمیت اجتماعی زمانی رخ می دهد که دو شریک زندگی در وقایع و رخدادهای اجتماعی با هم  به حل مسئله می بپردازند و دوستانه در ارتباط با دیگران تصمیمی های مشترک بگیرند.

وی اضافه کرد: صمیمت هوشی و تفکری  یک اتصال و ارتباط از طریق تفکرات عمیق در مورد حقایق موجود و تصمیم های مهم زندگی از جمله عقاید فلسفی، سیاسی و مباحث بنیادین است.

هدیه چه سهمی در تعمیق روابط شما دارد؟
تهرانی روانشناس با بیان این که صمیمیت احساسی و هیجانی زن و شوهر را قادر می سازد احساسات و هیجانات خود را در مورد یکدیگر به زیبایی به هم انتقال دهند و درمورد آن با هم صحبت کنند، می گوید: بیان آزادانه و انتقال آن به شریک زندگی باعث عمیق تر شدن رابطه آنها شده و ایجاد شناخت های عمیق تری نسبت به یکدیگر در بنیان گذاری، حفظ،  ثبات و پایداری این بنیان می تواند بسیار موثر باشد.

این روانشناس معتقد است: صمیمیت عاطفی، صمیمت جنسی نیست اما بسیار به آن نزدیک و حمایت کنند ه از آن است . در صمیمیت عاطفی زن و شو هر یاد می گیرند چطور با جملات و کلمات یکدیگر را تشویق کنند. هدیه چه سهمی در تعمیق روابط دارد. چرا و چگونه به نوازش یکدیگر بپردازند. این بسیار مهم است که شما بدانید کسی در جایی به شما فکر می کند و احساسات و عواطف  شما برای او بسیار مهم است.

خاطرات و تجارب فردیتان را با یکدیگر به اشتراک بگذارید
 رییس مرکز تحقیقات سلامت خانواده عصر با اشاره به صمیمت فیزیکی می گوید: این نوع از صمیمیت به اشتراک گذاشتن کارهای خانه، خرید کردن و فعالیت های دو نفری اشاره دارد. این بدین معنا نیست که شما و فردیت شما جایگاهی ندارد بلکه  برای بودن در یک رابطه با بهانه انجام یک فعالیت شکل می گیرد. بنابراین نتیجه می گیریم زن و شوهرها باید خود را در موقعیت هایی قرار دهند که شکل های مختلفی از ارتباط باشد و به دلایل مختلف و در شکل های مختلف و متنوع با هم در ارتباط باشند.

وی ادامه داد: ظرافت طبع، صمیمیت و زیبایی خواهی یکی دیگر از انواع صمیمیت است که در به اشتراک گذاشتن موضوعات و موارد زیبا از قبیل سرگرمی، هنر، موزیک، ادبیات و شعر و بیان خاطرات و تجارب فردی و حتی طراحی داخلی خانه با همسرتان بکار برده میشود.

بدون قضاوت به حرف همسرانتان گوش دهید
تهرانی روانشناس معتقد است: نوع دیگری از صمیمیت، صمیمیت جنسی است که به  برآوردن شدن نیازهای جنسی متقابل در رابطه زناشویی اشاره دارد. این نکته به اندازه ای مهم است که می تواند بر تمامی مراحل و انواع صمیمت و شکل های مختلف ارتباط سایه بیندازد.

وی افزود: در نهایت به صمیمیت معنوی می رسیم جایی که زوج می توانند آزادانه عقاید خودشان را مطرح کنند. بازگو کردن عمق احساسات نسبت به هر موضوعی در شرایطی که اطمینان دارند نه تنها مورد قضاوت قرار گرفته نمی شوند بلکه پذیرفته هم می شوند. معنویت یکی از مهمترین بخش هایی است که باید ارتباط صحیح و صمیمیانه را برقرار سازد زیرا هماهنگی و نبود مذهب یکسان یکی از عواملی است که این صمیمیت را بر هم می زند. کلید صمیمیت معنوی این است که هر کدام از زن و شوهر از باورهای یکدیگر مطلع هستند و به آن احترام می گذارند. گفتنی است نوع عقاید و باورها به حدی قدرتمند است که می تواند تعیین کننده ادامه رابطه باشد.

صمیمیت،معجزه زندگی امروز را جدی بگیرید
واضح است بدون یک مدل و الگو در مواجهه با شرایط موجود نمیتوان به یک رابطه موفق دست پیدا کرد بنابراین راهکاری برای رسیدن به صمیمیت لازم است.

رییس مرکز تحقیقات سلامت خانواده عصر میگوید: برای رسیدن به محبت و صمییمت نیازمند مدلی هستیم که مانند یک چتر حمایتی، نه تنها نقایص،‌ معایب و مشکلات شرایط فعلی را پوشش دهد، بلکه بتواند پاسخگوی جنبه های مختلف نیازهای انسان امروزی نیز باشد.

وی ادامه داد: صمیمیت  کمک می کند تا خوب بشنویم ،خوب ببینیم،خوب حس کنیم ،خوب درک کنیم وهم چنین مهارت های ارتباط را به خوبی یاد بگیریم و با آن ها انگیزه ای برای زندگی داشته باشیم. علاوه بر این با صمیمیت می توان بحران ها را تعدیل کرد تا در پی آن توانایی شناخت نیازهای یکدیگر را داشته باشیم و در برابر آنها احساس تعهد و مسئولیت و صمیمانه داشته باشیم و ضمن تجربه ارتباط عمیق، گسترده و لذت بخشی بگوییم من خوشبختم.

گزارش از ریحانه هرندی

انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
زن و مرد مکمل همدیگرند و بهترین و موثرترین آرام بخش برای هم .
من بشخصه همسرم رو بعد از 15 سال زندگی مشترک دیوانه وار دوست دارم ، به جرات قسم میخورم تا الان روزی نبوده که قربون صدقه ش نرم ،درسته تو هر زندگی ای بگومگو پیش میاد ولی اگه علاقه قلبی متقابل و عشق وجود داشته باشه هرگز به جدایی کشیده نمیشه . همدیگه رو دوست بدارید و به هم عشق بورزید زندگی از اونی که فکر میکنیم کوتاه تره
آخرین اخبار