باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

روستای سیلوه زیر آب می‌رود / ساکنینی که با دیار اجدادی خود خداحافظی کردند

سدی که با آبگیری ساکنان روستای سیلوه پیرامون شهر آذربایجان غربی را به متفاوت‌ترین نوع خدافظی واداشت تا به آوارگان سدسازی در جهان بیافزاید.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ متفاوت‌ترین نوع  خداحافظی در دیار سیلوه پیرانشهر به وقوع پیوست تا تاریخ باری دیگر بر شمار آوارگان سدسازی در جهان بیافزاید.

تمامی ساکنان روستای پیرانشهر استان آذربایجان غربی با هم مراسمی گرفته و در آستانه سال نو برای همیشه از زادگاه اجدادی خود خداحافظی کردند تا آخرین وداع را با زادگاهشان انجام دهند چرا که به زودی این روستا به زیر آب سد مخزنی سیلوه خواهد رفت.

*روستایی که زیر آب سد سیلوه غرق می‌شود

سد سیلوه یک سد خاکی است که بر روی رود لاوین در نزدیکی روستای سیلوه در شهرستان پیرانشهر آذربایجان غربی ساخته شده و هدف اولیه از احداث آن انتقال آب میان حوضه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه و تامین آب کشاورزی بوده است.

سلیمانیان کارشناس محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این باره می‌گوید: پس از ساخت سد سیلوه که اکنون به پایان رسیده و زمان آبگیری آن بعد از خالی شدن روستا آغاز می‌شود تونل و کانالی کار انتقال آب از مخزن شمال روستای کپرآباد را انجام خواهد داد تا انتقال آب از حوضه آب کوچک به حوضه دریاچه ارومیه در جهت احیای این دریاچه و آبیاری 9 هزار و چهارصد هکتار زمین کشاورزی انجام شود.

اکنون که ساخت سد به پایان رسیده با شروع آبگیری آن روستای سیلوه برای همیشه به زیر آب خواهد رفت.

*از سد سازی تا افزایش شمار آوارگان

محمد درویش مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار  ما؛ در خصوص آبگیری سد سیلوه و مدفون شدن این روستا زیر آب سد اظهار داشت: بر اساس مطالعات جامعه شناختی که در ایران و جهان انجام شده مشخص شده که سدهای بزرگ مخزنی یکی از عوامل افزایش پدیده مخرب و کاهنده امینت اجتماعی هستند.

وی می‌گوید: با سدسازی و از بین رفتن محل زندگی ساکنین حاشیه سدها مهاجرت و حاشیه‌نشینی در اطراف کلانشهرها افزایش یافته و بر شمار میلیونی آوارگان سدسازی در جهان افزوده می‌شود.

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار