اولین دوره بازی های المپیک 1896 آتن

نخستین دوره بازی های المپیک در آتن یونان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در این مطلب قصد داریم به بررسی تمامی ابعاد و جزئیات نخستین دوره بازی های المپیک بپردازیم.
 
زمان برگزاری: 15-6 آوریل
تعداد کشورهای شرکت کننده: 13 کشور  
تعداد ورزشکارن: 311 نفر  
تعداد رشته های ورزشی: 9 رشته  
تعداد رویدادها: 43 ماده
 
رشته های ورزشی: دو و میدانی، دوچرخه سواری، شمشیربازی،  ژیمناستیک، تیراندازی، شنا، تنیس، وزنه برداری، کشتی
 
الهام بخش این بازی های، بارون دوکوبرتن فرانسوی بود و بیسشتر بودجۀ آن را جورجیوس اورف معمار یونانی تأمین کرد. آنها تلاش می کردند تا المپیک مدرن را در استادیوم پاناتنیک آتن که به آن شکل مدرنی داده بودند، ممکن سازند.

پیست دو پوشیده از خاکستر بود، برای ورزشکاران خیلی مناسب نبود؛ زیرا پیچ های (قوس ها) آن به قدری تند بود که دوندگان برای گذشتن از آنها، ناچار می شدند سرعت خود را کم کنند. 311 ورزشکار مرد از 13 کشور در این دوره از بازی ها شرکت کردند.
 
با مقیاس های جدید، این دوره از بازی ها نوعی سرهم بندی به حساب می آمد. تقریباً سه چهارم شرکت کنندگان در آن، یونانی بودند. ضمن آن که هیچ زنی در اولین دورۀ بازیهای المپیک شرکت نداشت. با این حال، برگزاری این دوره مقدمه ای شد برای برگزاری دوره های بعد.
 
اولین قهرمان المپیک مدرن، یک دانشجوی 27 ساله از هاروارد به نام جیمز کنولی بود که مدال طلای رشتۀ پرش جفت را به دستآورد. البته کنولی با انجام پرش با دوگام دورخیز که در آندوران محاز بود، برندۀ مدال طلا شد.

به هر حال، معروف ترین برنده، یک چوپان یونانی به نام اسپیریدون لوئیس بود که در دو ماراتن به مقام قهرمانی رسید. جایزه قهرمانی او یک مدال نقره و حلقه ای از برگ زیتون بود.
 
هموطن لوئیس، یعنی اسپیریدون بلوکاس، سومین نفری بود که از خط پایان گذشت اما از روی تجلیل کمتری صورت گرفت. بلوکاس که در دو کیلومتری (هنوز مسافت دقیق 195/42 کیلومتر تعیین نشده بود) خط پایان خسته شده بود، بخشی از راه را با کالسکه طی کرد و به همین علت از مسابقه حذف شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار