نوروز با کتاب؛

«انجمن مخفی» رمانی نخبه پسند از نگاه ناشران

در «انجمن مخفی» شخصیت‌ها کاملا داستانی هستند و جز مکان و زمان نویسنده به دست کاری شخصیت‌های تاریخی پرداخته است؛ به طوری که حتی حوادث اتفاق افتاده نیز زائیده تخیلات نویسنده‌ است.

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رمان «انجمن مخفی» نوشته احمد شاکری دربرگیرنده وقایع و رخدادهای عصر مشروطه است. این رمان از سه داستان تشکیل شده که به صورت موازی روایت می‌شوند. نويسنده در اين رمان علاوه بر داستان پردازي، به تاريخ، سياست و مذهب پرداخته و حوادث مهمي چون جريان مشروطه، تحريم تنباکو و انجمن‌هاي مخفي را مورد توجه داشته است.

همان‌طور که در مقدمه‌ی رمان آمده، بیان داستانی و استفاده از زمان برای بررسی تاریخ از روش‌هایی است که در ایران کم‌سابقه اما در کشورهای اروپایی، روسیه، امریکا و حتی کشورهای شرق آسیا متداول است.

استفاده از رمان و بیان داستانی به جهت خصوصیات ویژه آن از جمله عامه‌پسندی و عامه فهمی، یکی از ابزارهای غیر قابل انکار در بیان رویدادهای تاریخی است. اما رمان انجمن مخفی که جایزه‌ی قلم زرین را نیز از آنِ خود کرده ‌است، این رمان "نخبه‌پسند" است تا داستانی عامه‌پسند! و به نظر می‌رسد ناشر هم به نخبه‌پسندی و خاص بودن رمان اذعان داشته است که در چاپ اول، کتاب را در هزار نسخه منتشر کرده است.

در این اثر سه نوع روایت گنجانده شده است که روایت اول درباره «سلطنت احمد شاه»، روایت دوم «مقتل خوانی واقعه عاشورا» و روایت سوم درباره «دوران مشروطه و ماجراهایی که به شهادت شیخ فضل الله نوری منتهی شده است».

به گفته شاکری، عهد مشروطه دارای ظرفیت‌های بالایی است که می توان از آن به عنوان دستمایه های داستانی استفاده کرد. در «انجمن مخفی» شخصیت‌ها کاملا داستانی هستند و جز مکان و زمان نویسنده به دست کاری شخصیت‌های تاریخی پرداخته است؛ به طوری که حتی حوادث اتفاق افتاده نیز زائیده تخیلات نویسنده‌اند.

این كتاب به عنوان رمان برگزیده پنجمین جشنواره قلم زرین و رمان برگزیده جشنواره ادبی فردا انتخاب شده است.

همچنین رمان «انجمن مخفي» پس از بررسي‌هاي صورت گرفته توسط شوراي اقتباس سيما فيلم، براي پرداخت تصويري معرفي شده است و پس از خريداري حق اقتباس، آماده تهيه طرح فيلمنامه مي‌شود. 

رمان «انجمن مخفی» تولید مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری است که در قطع رقعی و در شمارگان 2500نسخه توسط سوره مهر منتشر شده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار