ایلام؛

افزایش شمار زایران امامزاده سید حسن(ع)

آستان متبرک امامزاده سید حسن (ع) فرزند بزرگوار امام موسی کاظم (ع) در سه کیلومتری جاده مهران – دهلران روزانه پذیرای بیش از دو هزار زائر است که با تعطیلات نوروزی شمار آنها افزایش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، امامزاده سید حسن (ع) معروف به روم شکن، از فرزندان موسی بن جعفر (ع) است، سید حسن فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است، اطراف این بقعه در دشت های هموار و زمین های حاصلخیز قرار گرفته است.

این بقعه که بر اساس سنگ نوشته ای که در ان وجود دارد مربوط به دوره قاجار است دارای هشت شبستان و گنبدهای کوچک و آینه کاری شده است و یک گنبد بر روی ضریح مطهر وجود دارد که با معماری زیبای ایرانی و آینه کاری شده ساخته است.


افزایش شمار زایران امامزاده سید حسن(ع)

این مکان سه در ورودی از ضلع شمالی و شرقی و غربی دارد و در اصلی ضلع شمالی ضریح است که دارای یک ایوان زیبا و کاشی کاری شده است.

این مکان با شروع جنگ زیر آتش سنگین دشمن قرار گرفت و در حالی که دائم هدف تهاجم بود، میعادگاه و پناهگاه رزمندگان بود. چندی بعد، نیروهای عراقی امام زاده سید حسن را اشغال کردند که بنای آن آسیب کلی دید و تنها قسمتی از گنبد آن باقی ماند.

این زیارتگاه، با اجرای عملیات والفجر 3 آزاد شد در سال 1367 با یورش مجدد نیروهای مهاجم، امام زاده و روستای آن دوباره اشغال شد که با همت نیروهای اعزامی مردمی و عشایری، متجاوزان با تحمل تلفات و خسارات بسیار، از صحنه گریختند.

بقعه امام زاده سید حسن(ع) بعد از پایان جنگ به صورت اساسی بازسازی شد و اینک حرم و زائرسرای آن، میعادگاه مردم و بازدیدکنندگان و یادآور شهیدان و خاطرات روزهای جنگ است البته آثار به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در اطراف امامزاده خود نشانگر بسیاری از حکایات این منطقه است.

آستان امامزاده سید حسن (ع) منتظر گردشگران نوروزی است.


انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.