المانیتور: تهران و دمشق از برنامه خروج روسها آگاه بودند

به باور تحلیلگران سیاسی، مسکو و دمشق بر سر خروج نسبی و زمان بندی شده نظامیان از سوریه به توافق رسیده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان وب‌سایت «المانیتور» در گزارشی نوشت: خروج نظامیان مسکو از سوریه اگرچه باعث تعجب سران کشورهای بزرگ جهان شد ولی برای ایران و حزب‌الله لبنان شگفتی در پی نداشت. این تصمیم روسیه در حال حاضر به موضوعی بحث‌برانگیز تبدیل شده است؛ به‌ویژه از زمانی که جنگ در سوریه از مسیر خود خارج شده و اثرات آن روز به روز در حال کمرنگ شدن است.

یک مقام ارشد سوری به المانیتور گفت: " مسکو و دمشق بر سر خروج نسبی نظامیان از سوریه به توافق رسیده‌اند. خروج به شکل زمان بندی شده است و مقامات هر دو کشور از جزئیات آن آگاهی دارند."

این مقام در ادامه افزود:" روس‌ها اطمینان داده‌اند که همچنان به اجرای عملیات ضد تروریسم در سوریه متعهد هستند و اتاق مشترک عملیات در مناطق خارج از محدوده آتش‌بس پابرجا است. تلاش‌های روسیه را نباید در ایجاد صلح و آشتی نادیده گرفت. مواضع دمشق و مسکو در امور سیاسی و نظامی همسو هستند."

این در حالی است که یک مقام دیپلماتیک سوریه ادعا کرد علاوه بر ایران و روسیه، شخص اوباما نیز از تصمیم پوتین درباره خروج نظامیان روس از سوریه اطلاع کامل داشته است. این مقام که نامی از وی برده نشده است، گفت: حرکت رئیس‌جمهور روسیه برای ایجاد یک راه‌حل سیاسی و حمایت از اوباما در منطقه است. این در حالی است که نزدیکی روابط تهران – دمشق را نمی‌توان ازنظر دور داشت.

یک مقام رسمی ایران که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: روس‌ها در تصمیم‌گیری آزاد هستند. آن‌ها منافع خود را در منطقه دنبال می‌کنند؛ اهداف مشترکی که ائتلاف حمایت از دولت سوریه در انتظار دستیابی به آن است. اهدافی که بیشتر به نفع آن‌ها است.

با توجه به اظهارات مقامات ایرانی، عاملی برای تغییر موضع ایران نسبت به سوریه وجود ندارد و تصمیم مسکو مبنی بر خروج از سوریه در راستای اجرای بخشی از تعهدات خود نسبت به متحدانش است. نیازی به حضور نظامیان روس نیست چراکه آن‌ها برای ارسال تجهیزات به سوریه همواره آماده هستند.

با این حال اگرچه ایران و روسیه در نگرش واحدی نسبت به سوریه دارند ولی هر یک به دنبال پایان جنگ سوریه به سود خود هستند. مقامات روس به تکرار ثابت کرده‌اند که بیش از دولت دمشق، کشور سوریه باید از بحران جنگ رها شود. در حالی که مقامات ایرانی به ابقای بشار اسد در صدر دولت سوریه اصرار دارند.

یک هفته پیش از اعلام خروج نیروهای روس از سوریه، «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر سوریه به تهران سفر کرد و با همتای ایرانی خود «حسین امیرعبداللهیان» دیدار کرد که به نظر می‌رسد نوعی به‌روزرسانی تصمیم روسیه بود. او از آگاهی فرماندهان ترک نسبت به خروج نیروهای روس از سوریه خبر داد و خواستار بحث درباره جزئیات این حرکت در سطح سیاسی شد.

از سوی دیگر سفر داوود اوغلو به تهران تا حدودی به سیاست‌های مسکو در سوریه و ترکیه مربوط می‌شد. تهران و آنکارا به شدت در مورد قدرت گرفتن کُردها در نواحی شمالی سوریه نگران هستند و پوتین را تنها پدرخوانده ناظر بر این شرایط می‌دانند.

با این وجود، نعیم قاسم - معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان - نیز چندی پیش اعلام کرد که حزب‌الله از خروج جزئی روسیه از سوریه آسوده خاطراست. زیرا این اقدام مسکو تأثیری در قدرت نظامی ارتش سوریه و هم‌پیمانانش درنبرد علیه گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله داعش و جبهه النصره ندارد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار