المانیتور: چرا مواضع آنکارا درباره تهران تغییر کرد؟؟ همسویی آنکارا با ایران؟

المانیتور در مطلبی با اشاره به دیدارهای اخیر مقامات ترکیه و ایران، به علل تغییر مواضع آنکارا در قبال تهران پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی با نگاهی به روابط تهران و آنکارا نوشت: با نگاهی گذرا به سفر نخست‌وزیر ترکیه به تهران در اوایل ماه جاری میلادی (اسفند 94) می‌توان تحول در لحن و مقاصد دو کشور پی برد.

احمد داوود اوغلو – نخست‌وزیر ترکیه – در صدر یک هیئت متشکل از 5 وزیر و ده‌ها مقام اقتصادی و بازرگانی اوایل ماه مارس به تهران سفر کرد. این سفر بزرگ‌ترین مأموریت یک مقام ترک در یک دهه گذشته بوده است. دو هفته بعد جواد ظریف – وزیر امور خارجه ایران -- به منظور ارتقای روابط اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای به ترکیه سفر کرد. سفری که به نظر می‌رسد نقطه عطفی در روابط بین دو کشور همسایه باشد.

 در ادامه این مطلب آمده است: بیداری اسلامی یکی دیگر از دلایلی است که باعث پویایی روابط تهران و آنکارا شده است. پیش از بیداری اسلامی در منطقه دو کشور ایدئولوژی یکسانی در امور سیاسی و اقتصادی نداشتند. این در حالی است که بحران در سوریه این فوریت را برای ترکیه ایجاد کرد که با حمایت از جنبش اخوان المسلمین تا حدودی ثبات در سوریه را بازگرداند. در همین حال، ایران نیز با قرار گرفتن در یک رقابت استراتژیکی به حمایت از دولت بشار اسد روی آورد و با نفوذ خود از قدرت و دخالت ترک‌ها در سوریه کاست. هویت سیاسی و فرقه‌ای در سوریه تا حدودی مانع ارتقای روابط سیاسی دو کشور همسایه ایران و ترکیه شد. پنج سال بعد، داوود اوغلو با میزبان ایرانی خود درباره زمینه‌های مشترک دو کشور در سوریه سخن گفت و این سرآغاز تغییر و تحول در روابط ایران و ترکیه شد.

در وهله اول برای آنکارا یک منطق اقتصادی وجود دارد. تحریم‌های یک‌جانبه روسیه علیه این کشور باعث شده است آنکارا به فکر ارتقای روابط اقتصادی خود با دیگر کشورها از جمله ایران بافتد. در پنج سال گذشته هیچ نقطه مشترکی بین ایران و ترکیه نبود و تنها تحولات سیاسی در منطقه موجبات رویارویی این دو کشور را فراهم کرد. با این حال تحریم ترکیه به وسیله روسیه باعث شد داود اوغلو با سفر به ایران از گسترش روابط اقتصادی دو کشور به ارزش بیش از 50 میلیارد دلار خبر دهد. این روند حاکی از آن است که ترکیه درصدد تبدیل‌شدن به اولین شریک تجاری ایران است. جدایی اقتصاد از سیاست یکی از پایه‌های برقراری روابط ترکیه و ایران است و در آن هرگز پیش‌نیازهای سیاسی مشروط نشده است. این عامل مهمی در حمایت از گسترش روابط اقتصادی دو کشور است.

در وهله دوم، دو کشور چالش‌های امنیتی و استراتژیک خود در مورد سوریه را کنار گذاشته‌اند. ترکیه به دنبال سرنگونی حکومت بشار اسد نیست و ایران به عنوان یکی از متحدان سوریه تا حدودی چالش‌های حکومت بشار اسد را کنترل می‌کند.

در وهله سوم، مداخله نظامی روسیه در سوریه و انهدام جت روس به‌وسیله نیروهای ترک باعث شد آنکارا برای مدتی در عرصه بین‌المللی منزوی شود. حمایت روسیه از کُردها، به مسائل اقتصادی ترکیه برای مقابله با آن‌ها دامن زد و این یکی دیگر از دلایل نزدیکی تجاری آنکارا به تهران است.

المانیتور در انتها نوشت: به نظر می‌رسد بهبودی روابط تهران – آنکارا زمینه‌ساز ایجاد قدرت منطقه‌ای این دو کشور و پایان منازعات شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۹ ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
ترکیه مآموریت گرفته
اینم نوکراسرائیل هستش
دم روسیه گرم خوب جررش داده
افتاده رودست و پای رهبر واسه وساطت
United States of America
ناشناس
۰۴:۰۷ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
ترکیه حالاسیاست قرآن سرنیزه رو پیش گرفته
همه نقشه هاش نقش برآب شده روسیه داره کمرش میکنه
به ایران پناه آورده اماخنجرش هم آماده که ازپشت بزنه
بازم هرچی وزارت خارجه ایران صلاح بدونه اما داعش روازیادنبرین که ترکیه پشتیبان لجستیکی و نفت عراق وازداعش میگرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۷ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
واقعا جای تعجب و افسوس داره وقتی شاهد این هستی که عده ای از دو هزار کیلومتر (امریکا)و نزدیک تر (اسرائیل ) وارد منطقه خاورمیانه و با نفوذ بین کشور های همسایه مثل ایران ،ترکیه، و.....، و با برنامه و سیاست تفرقه بین این همسایگان ایجاد کنه تا حدی که به جان هم بیفتن که شاهد اون.در منطقه هستیم حمله عربستان مستقیم به یمن و کمک به نابودی سوریه و عراق بستن. با ایجاد ترس یک کشور دارن سلاح می فروشن. و عرب داره عربها رو قتل عام می کنه.خیلی سخته که این کشور ها به همسایه خودشون اطیمنان ندارن ولی به دیگران که فقط برا منافع خودشون فکر هستن اطیمنان کامل و برادر خود می دوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۴ فروردين ۱۳۹۵
قدرت واقتدار ایران اسلامی را نشون ميده که حرف حرف ایران است در منطقه. وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۴ فروردين ۱۳۹۵
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۴ فروردين ۱۳۹۵
دوست بودن بهتر است از دشمن بودنه .؟ ولی جوری نباشه که اونا از ما سوخت مثل نفت و گاز و برف بگیرن جاش به ما محصولاتی بدن که ما خودمون تولید میکنیم . و تولید کننده های ما ضرر کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۴ فروردين ۱۳۹۵
این بهترین سیاست برای ضربه زدن به اسرائیل و عربستان است
عربستان پول و سلاح دارد و اگر پیشرفت و تکنلوژی ترکیه رو هم با خودش همسو کنه برای ما مشکل ساز خواهد بود
کردها و ارامنه برای ضربه زدن به ترکیه سعی میکنن ایران رو جلو بندازن و ایران هزینه بکنه مثل لابی ارامنه روسیه که باعث اختلاف مابین روسیه و ترکیه شدن وهردو کشورو متضرر کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۴ فروردين ۱۳۹۵
ژاپن هیچ وادراتی نداره چون مردمش به طور مثال یه خمیر دندونو اگه محصول کشور خودشون نباشه نمی خرن ما ایرانیا چسبیدم به جنس ترک و جنسای خارجی بعد جونامون بی کارن اونا میشن جهان اولی ما میشیم جهان سومی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۰۴ فروردين ۱۳۹۵
ترکا ازپشت به مسلمانان خنجر میزند .نتیجه همسویی باامریکا ورژیم سعودی ناامنی ترکیه رو به هم
راه داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۰۴ فروردين ۱۳۹۵
به نظرم سیاستمدارای ما بهتر از من میدونن که به دولت ترکیه و هیچ دولت یا کشور دیگه ای نباید اعتماد کنن . یادتون باشه همه به دنبال منافع خودشونن اینا هم همین طور ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۰۴ فروردين ۱۳۹۵
روسیه کشور ترکیه و سران یزید شیطان صفتشو تحریم میکنه و به این بچه کش ها فشار میاره ،بعد ما میایم کمکشون میکنیم اقتصاد این یزیدیا راه بیفته بجای این که از این موقعیت استفاده کنیم . ما پیرو امام حسینیم و ترکیه مانند معاویه میباشد . مثل یزید بچه کش . متاسفم برا خودمون
Germany
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۴ فروردين ۱۳۹۵
بهتراست با دولت و مردم عراق رایطه ی اقتصادی قوی داشته باشیم نه ترکیه که چندین شرکت اسراییلی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۴ فروردين ۱۳۹۵
ترکیه فهمید همسویی باسیاست هایه استعمارگران جز ضررچیزی براش نداره
United States of America
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۴ فروردين ۱۳۹۵
اعتماد به یک دلال بین المللی مثل ترکیه که هیچ خاصیتی جز چسبیدن به منفعت های کاملا شخصی ندارد و چندین بار در هر ماه یا حتی هفته مواضع خود را بسته به منافع خود تغییر میدهد کار درستی نیست یادمان نرود ما آنچه از ترکیه خوردیم از دشمنانمان نخوردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۴ فروردين ۱۳۹۵
مرگ بر حکام نفهم آل سعود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۴ فروردين ۱۳۹۵
مرگ بر رزیم منحوس و سگ صفت امریکای لجن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۴ فروردين ۱۳۹۵
ایران باید روسیه و ترکیه رو آشتی بده چون ایران قدرت چنین کاری رو داره و آقای پوتین هم انسان فهمیده و سیاستمداری هست آقای داوود هم باید درک کنه که لجبازی کاری رو پیش نمیبره
با احترام
رسول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۰۴ فروردين ۱۳۹۵
مرگ بر اردوغان دونومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
دوستی با دولت ترکیه که تابع سیاست باد می باشد. چیزی جز برباد دادن سرمایه ما مردم ایران نیست...
آخرین اخبار