آغاز برقراری مهارت کلامی و غیر کلامی در سنین کودکی

برای برقراری مهارت کلامی و غیر کلامی موثر برای درخواست نیازها و رفع مشکلات باید آموزش آگاهانه از سنین پایین شروع شود و زمانی که شخصیت کودک در حال شکل گیری است مهارت ارتباط موثر نیز به او آموزش داده شود.

ربابه غفار تبریزی روانشناس در گفت وگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان اظهارداشت: خانواده‌های منزوی که ارتباطات خوبی با دیگران ندارند، ضعف ارتباطی آنها به کودکان نیز منتقل می‌شود و این ضعف ارتباطی باعث می‌شود تا آنها به نحو موثری در اجتماع حضور پیدا نکنند و نتوانند نظرات خود را بیان کنند و از همه مهمتر نمی‌توانند حق خود را مطالبه کنند.

وی افزود:  آموزش مهارت ارتباطی باعث می‌شود تا کودک یاد بگیرد چگونه با مشکلات خود مواجه شود و به نحو مطلوب راه حل موثر برای مشکلات خود پیدا کند و به جای برخورد فیزیکی و لحن توهین آمیز، با گفتگو به حل مشکل خود بپردازد. 

این روانشناس در پایان با اشاره به اهمیت رفت و آمد در برقراری رابطه موثر تاکید: خانواده باید اجازه دهد کودک با همسالان خود تعاملی دو سویه و آگاهانه داشته باشد. و همچنین در جهت بیان نیازهایش باید به او تذکر دهیم که می‌تواند با عبارت بهتر است و یا عبارت پرسشی بعد از اتمام صحبت بزرگترها نیاز خود را مطرح کند.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار