نوروز با کتاب؛

روایتی جذاب از سفر رهبر انقلاب به شیراز

تفاوت «حافظ هفت» نسبت به سایر سفرنامه‌ها در اتفاقات بدیع و خلاقانه است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «حافظ هفت» اثر اکبر صحرایی روایت سفر مقام معظم رهبری به شیراز در سال ۱۳۸۷ است که با قلم نویسنده‌‌ی موفق استان فارس، «اکبر صحرایی» به نگارش در آمده است.

سفرنامه‌ها معمولا از قالب روایت خاصی تبعیت می‌‌کنند و فرم و زبان نوشتاری مشخصی دارند، اما ویژگی «حافظ هفت» در تفاوتی است که نسبت به سایر سفرنامه‌ها دارد و اتفاقات بدیع و خلاقانه، جذابیت آن را دو چندان کرده است.

این تفاوت در روایت خاطرات است؛ در واقع صحرایی صرفا قصه سفر رهبری به استان فارس را برای خواننده تعریف نمی‌کند، بلکه می‌کوشد با خلق شخصیت‌هایی در طول داستان، از زاویه‌ی دید آن‌ها به این اتفاق بنگرد و به صورت غیر مستقیم وقایع سفر را نیز شرح دهد.

شخصیت‌های اصلی این رمان را فردی به نام پانوسیان از اقلیت‌های دینی ارمنی و نویسنده‌ای از دوران جنگ به نام جعفر تشکیل داده‌اند.

نام کتاب به اين دليل انتخاب شده که حافظ نمادي از شيراز است و هفت هم نماد مراحل هفت گانه سير عرفا و همچنين کدي بوده است که در سال 60 حضرت آيت الله خامنه اي را با اين کد ترور کردند.البته بايد بگوييم  عنوان «حافظ هفت» درواقع اشاره‌اي  هم دارد به اعلام  ترور مقام معظم رهبري در تاريخ 6 تيرماه 1360 در مسجد «ابوذر» تهران که محافظان ايشان با اين رمز ان را اطلاع دادند.

بخشی از این کتاب را در ادامه می‌خوانیم:
«نور آفتاب و هلهله و شادی فضا را پُر می‌کند. تا عمق ریه پانوسیان بوی مست‌کننده گل محمدی رخنه می‌کند. هزاران‌هزار برگ گل محمدی، مثل برفی رنگی، روی سرش می‌ریزد. به یکباره، فریادهای شادی و شعار هزاران نفر تکثیر می‌شود توی فضا و سکوت و خلوت رنگ می‌بازد.
نگاه بُهت‌زده پانوسیان به مرد و زن و کوچک و بزرگی است که در دستانشان عکس‌ رهبر است.»

در این رمان با زبانی خواندنی با شرح حضوررهبری در جبهه های جنگ،سیر مطالعات ادبی و فلسفی ایشان و همچنین با تارخ پر افتخار شهر شیرازبه شیوه رجعت به گذشته آشنا می شویم. 

این رمان در ۵۰۰ صفحه و ۹ فصل (۹ پیاله) که به معنای ۹ روز سفر رهبری است، تدوین شده که حدود نیمی از این کتاب به مستندات این سفر اختصاص دارد .

«حافظ هفت»اثر اکبر صحرایی در قطع رقعی با 560 صفحه از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسید است.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار