زاهدان؛

قلعه ایرندگان خاش میزبان مهمانان نوروزی

بخشدار ایرندگان گفت: قلعه ایرندگان یکی از آثار تاریخی در محدوده مرکزی بلوچستان در استان سیستان و بلوچستان میزبان مهمانان و گردشگران نوروزی در خاش است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان؛جمشید هاشمزهی افزود: قلعه ایرندگان در 90 کیلومتری جنوب خاش و در 60 کیلومتری شمال غرب شهرستان ایرانشهر قرار دارد و می توان این قلعه را به دلایل مختلف از قبیل قرار گرفتن در کنار رودخانه ایرندگان، بهره بردن از درختان سر به فلک کشیده خرما به همراه درختان زیبا و منحصر بفرد جَک همچنین به علت داشتن معماری ایرانی- اسلامی منحصر بفردش به عنوان زیبا ترین قلعه بلوچستان نامید.
وی ادامه داد: این بنای تاریخی متاسفانه به دلیل تخریب های صورت گرفته شکل ظاهری و زیبایی اصلی خود را از دست داده است اما همچنان بازدید کنندگان را مجذوب خود می کند.
هاشمزهی تصریح کرد: بنای اصلی باقی مانده قلعه ایرندگان در قاعده به صورت مستطیل ۳۶ در ۲۵ متر، در سه طبقه ساخته شده است به گونه ای كه هر چه بر ارتفاع آن افزوده شده از حجم آن کاسته شده است و در ظاهر به شكل «مصطبه هرم» در می آید كه موجب ایستایی بیشتر بنا و جلوگیری از رانش دیوارهای قطور و مرتفع آن می شود.
وی افزود: قلعه ایرندگان در مجموع ۱۰ اتاق كوچك و بزرگ داشته كه در اطراف حیاط مركزی جای گرفته اند و برای دسترسی به فضاهای حاكم نشین و تابستانی، راه پله یی مخفی، كم عرض، با شیب زیاد وجود دارد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.