تجهیز و تکمیل آزمایشگاه‌های موجود با توسعه شبکه علمی آزمایشگاهی

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از فعال کردن بیش از 80 آزمایشگاه مرکزی و توسعه شبکه علمی آزمایشگاهی در دانشگاه های کشور به منظور تجهیز و تکمیل آزمایشگاه های موجود و استفاده بهینه از تمام ظرفیت آزمایشگاه ها خبر داد.

احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان درباره زیرساختهای آزمایشگاه‌های کشوربیان کرد: درابتدا شبکه علمی آزمایشگاه‌های کشور را به منظور حل مشکل آزمایشگاه‌هایی که برای کارهای تحقیقاتی با مشکل جدی روبه رو بودن، تحت عنوان آزمایشگاه های مرکزی فعال کردیم و بیش از 80 آزمایشگاه های مرکزی دانشگاه‌ها را فعال شده است به این معنا که دانشگاه ها تجهیزات خود را در یک آزمایشگاه مرکزی برای استفاده بهینه متمرکز می کنند.

احمدی با اشاره به مأموریت شبكه آزمایشگاه‌های علمی ایران عنوان کرد: مأموريت شبكه عبارت است از ايجاد و توسعة فضاي مجازي يكپارچه با حضور كلية آزمايشگاه‌هاي علمي كشور به منظور تعامل و همكاري مشترك جهت ارائة خدمات به كلية اعضاي هيأت علمي، محققان، متخصصان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و متقاضيان خدمات آزمايشگاهي كشور، با كيفيت مطلوب و با حداقل هزينه و زمان ممكن.

وی ادامه داد: در فاصله فعال کردن آزمایشگاه‌های مرکزی، با موسسه استاندارد هماهنگی‌های لازم انجام شد که برای این کار استانداردهای لازم، نظام ایمنی  و نظام تعمیراتی خدماتی آزمایشگاه‌ها تامین شود تا دانشگاهیان بتوانند از تمامی تجهیزات استفاده بهینه را داشته باشند و این مسئله در طرح این نوع آزمایشگاه‌ها دیده شده است.

البته این موضوع هم وجود داشت که در برخی از دانشگاه‌ها تجهیزات کامل در دسترس بود اما متاسفانه افراد از آنها اطلاعی نداشتند که خوشبختانه با توسعه شبکه علمی آزمایشگاه‌ها امکان این ارتباطات فراهم شد هرچند که همچنان برای توسعه این امر برنامه‌های مختلفی را داریم.

وی در پایان در خصوص اهداف دیگر شاعا (اهداف شبكه آزمایشگاه‌های علمی ایران) توضیح داد: درواقع به طور کلی شبکه آزمایشگاهی به منظورایجاد بستر مناسب برای ارائه خدمات آزمایشگاهی به پژوهشگران و استفاده بهينه از ظرفیت‌های آزمایشگاهی موجود در کشور با اهدافی از قبیل تهية شناسنامه و ايجاد بانک اطلاعاتی آزمایشگاه‌ها و فضاهای کالبدی آن‌ها (اعم از نیروی انسانی متخصص، امکانات، تجهیزات و ...)، فراهم آوردن امکان ارزیابی آزمایشگاه‌های شبکه و رتبه‌بندی آن‌ها (رتبه‌بندی درون‌شبکه‌ای) به منظور توسعه متوازن ،تجهیز و تکمیل آزمایشگاه‌های موجود و زنجیره‌های ناقص آزمایشگاهی، تشویق اعضای شبکه جهت تدوین نظام ارائه خدمات به مراکز تحقیقاتی و محققان و متخصصان و.. است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار