آی‌بی‌تی: آیا عربستان، اعضای پناهنده خاندان سلطنتی را به گروگان می‌گیرد؟/ مفقود شدن یک شاهزاده دیگر در اروپا

رسانه‌ها از مفقود شدن مرموز یک شاهزاده سعودی دیگر در اروپا خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت «اینترنشنال بیزنس تایمز» در گزارشی نوشت: یک شاهزاده سعودی دیگر در شرایطی مشکوک مفقود شده‌است که به شایعات گروگانگیری اعضای پناهنده خاندان آل سعود از سوی این رژیم و بازگرداندن آنان به کشور دامن می‌زند.

شاهزاده «سلطان بن ترکی» 1 فوریه (12 بهمن 94) به قاهره سفر می‌کرد که ناپدید شد. او سومین عضو خاندان آل سعود است که در چند سال اخیر مفقود می‌شود. شاهزاده سلطان که تحت مراقبت 24 ساعته محافظان امنیتی قرار داشت، درگیر پرونده شکایت از رژیم آل سعود بود. او دولت عربستان را به بازگرداندن اجباری خودش به این کشور از سوئیس در سال 2003 متهم می‌کرد. 

وی آخرین بار به اتفاق همراهانش در پاریس و در حال سوار شدن به هواپیما دیده ‌شد. شاهزاده سلطان قصد داشت با سفر به قاهره با پدرش، برادر بزرگتر ملک سلمان، دیدار کند. وی یکی از صدها نوه «عبدالعزیز بن سعود،» نخستین پادشاه عربستان سعودی است. پدرش پس از منازعه با اعضای خانواده سلطنتی، سالیان زیادی را در قاهره و آمریکا گذراند.

یکی از همراهان شاهزاده سلطان در اینباره گفت: «قرار بود یک هواپیمای سعودی به مقصد قاهره پرواز کند؛ اما هواپیما به قاهره نرفت. روی دم این هواپیما، پرچم عربستان سعودی نصب شده‌ بود. هواپیما از عربستان آمده‌ بود.»

یکی از دوستان شاهزاده سلطان که در قاهره منتظر وی بود نیز به گاردین گفت: «آخرین باری که تلفنی صحبت کردیم، می‌خندید و به شوخی می‌گفت: قرار است این هفته با یک هواپیمای سلطنتی به قاهره بیایم. اگر پیدایم نکردید، بدانید من را به ریاض برده‌اند. تلاش کنید کاری انجام دهید.»

در ادامه این گزارش آمده‌است: دو عضو ناراضی خاندان سعودی، شاهزاده «ترکی بن بندر بن محمد بن عبدالرحمان آل سعود» و شاهزاده «سعود بن سیف النصر بن سعود بن عبدالعزیز آل سعود،» نیز در سالیان اخیر مفقود شده‌اند. به نوشته گاردین، هر سه آن‌ها منتقد دولت عربستان بودند.

شاهزاده ترکی بن بندر پیش از پناهندگی در فرانسه، یک افسر پلیس سعودی بود. او در پاریس، جایی که به یکی از حامیان اصلاحات سیاسی عاری از خشونت در عربستان سعودی تبدیل شد، تقاضای پناهندگی سیاسی کرد. او همچنین وعده داده‌ بود کتابی افشاگرانه بنویسد. آخرین بار در ژوئیه 2015 (31 روز منتهی به 11 مرداد 94) اخباری درباره وی منتشر شد. اندکی پس از آن، قرار بود او برای انجام امور تجاری به مراکش سفر کند که ناپدید شد. 

یکی از مخالفان خاندان آل سعود در این خصوص به گاردین گفت: «فردی این ذهنیت را در ترکی بن بندر ایجاد کرده‌بود که مراکش امن است. او به همین دلیل به مراکش رفت؛ اما دولت مراکش بن بندر را دستگیر کرد و به سعودی‌ها تحویل داد.»

اما شاهزاده سعود بن سیف النصر بن سعود بن عبدالعزیز آل سعود در مارس 2014 (31 روز منتهی به 13 فروردین 93) به عنوان یکی از منتقدان رژیم در توییتر مطرح شد. او مدعی شد در زمان زمامداری ملک عبدالله، میلیاردها دلار کمک عربستان به مصر در قالب پولشویی حیف و میل شده‌است. او در سپتامبر 2015 (31 روز منتهی به 11 مهر) خواهان عزل پادشاه عربستان، عموی بزرگش -- شد. ولی چند روز بعد از آن ناپدید شد؛ ماجرایی که شایعات به گروگان گرفته شدنش را در شبکه‌های اجتماعی تقویت کرد. یکی از دوستان او در این خصوص به روزنامه گاردین گفت: «یک کنسرسیوم تجاری روسی-‌ایتالیایی سراغ سعود بن سیف آمد. آن‌ها جتی شخصی را برای انتقالش به جایی که گمان می‌کرد ایتالیا باشد فرستادند. اما از عربستان سر درآورد.»

نگارنده این گزارش میفزاید: به نوشته واشینگتن‌پست، بخشی از منازعات خاندان آل سعود به نبود فرایندی شفاف برای تعیین جانشین پادشاه عربستان بازمی‌گردد. انتظار می‌رود ملک سلمان تاج و تخت را به پسرش، شاهزاده محمد تقدیم کند؛ اتفاقی که برادرانش -- پسران باقیمانده مؤسس رژیم آل سعود و فرزندانشان -- را از تاج و تخت محروم می‌کند.

عربستان سعودی در قالب یک سلطنت مطلقه در سال 1932 تأسیس شد. از آن زمان، سلطنت میان ملک عبدالعزیز -- مؤسس رژیم، پسرش سعود و برادرانش -- فیصل، خالد، فهد، عبدالله و سلمان -- دست به دست شده‌است. ملک سلمان در 23 ژانویه 2015 (3 بهمن 1393) پادشاه عربستان شد. گفته می‌شود سلمان می‌خواهد در زمان حیاتش تاج و تخت را به فرزندش محمد بدهد تا اطمینان حاصل کند پس از مرگ، فرزندانش از قدرت دور نخواهند شد.

در انتهای این گزارش آمده‌است: از زمان اقدام ادعایی برای گروگانگیری شاهزاده بن سلطان در سال 2003، جزئیات اندکی درباره افرادِ پشت صحنه این اتفاقات منتشر شده‌ است. «کلاید برگسترسر،» وکیل مؤسسه حقوقی «برگسترسر» در بوستون و وکیل شاهزاده سلطان، دسامبر سال گذشته در خصوص گروگانگیری سال 2003 گفت: «پرسش‌های زیادی مطرح است. چه هواپیما‌هایی آنجا بود؟ چه کسانی خلبان آن‌ها بودند؟ مسیر پرواز آن‌ها چه بود؟ چه زمانی به آنجا رسیدند؟ چند نفر از عربستان سعودی در هواپیما‌ها بودند؟ آن‌ها چه مدت پیش از گروگانگیری و پیش از سفر شاهزاده سلطان آنجا بودند؟»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
اللهم الشغل الظالمین بالظالمین

خداوندا ظالمان را به جان ظالمان بی انداز
Germany
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
ال سعود وهابی
دشمن ایران و بشریت و شیعه
آخرین اخبار