شورای صنفی پروانه نمایش، هنوز فیلم‌سوزی می‌کند/ قانون بد بهتر از بی‌قانونی است

منصور لشکری قوچانی به موضوعات مهمی در خصوص اکران و عواقب وخیمی که در انتظار سینماست، اشاره کرد.

منصور لشکری قوچانی تهیه‌کننده سینما در خصوص رضایت از اکران فیلم «کوچه بی‌نام» و مشکلات پخش آن به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: به نظرم «کوچه‌ بی‌نام» فیلم خوش‌ساخت و مناسبی است که توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند. چنانچه این موضوع در اکران ثابت شده و از این بابت خوشحالم اما در این میان برخی اتفاقات منفی در اکران و پخش وجود دارد که سینما با آن دسته و پنجه نرم می‌کند.

وی افزود: اولین مسئله به وجود آمدن نقطه صفر اکران مانند عید نوروز و ماه مبارک رمضان است؛ یعنی فضاسازی نامناسب و برنامه‌ریزی اشتباه شورای صنفی، تهیه‌کننده را مجبور به اکران فیلمش در این زمان‌ها می‌کند و نتیجه آن به وجود آمدن حاشیه و هیاهویی است که به نفع هیچ کس نخواهد بود.

وی ادامه داد: «کوچه بی‌نام» و «من سالوادور نیستم» فیلم‌های اکران نوروزی بودند. حداکثر سه فیلم دیگر باید در کنار آن‌ها جهت اکران نوروزی قرار می‌گرفت و به خوبی جوابگوی مخاطبان، سینما و تهیه‌کننده بود که متاسفانه با اضافه کردن پنج فیلم از ظرفیت اصلی خارج شد و «خشم و هیاهو» و «کفشهایم کو؟» که فیلم‌های خوب و خوش‌ساختی هستند و می‌توانستند در زمان‌های دیگر اکران مناسبی داشته باشند، لطمه خوردند که این موضوع به برنامه‌ریزی اشتباه شورای صنفی پروانه نمایش و نقطه صفری که به آن اشاره کردم ربط پیدا کرده و می‌توان گفت که این شورا هنوز فیلم سوزی می‌کند.

تهیه‌کننده «عصر یخبندان» اضافه کرد: مسئله بعدی مدت زمان هفت هفته‌ای است که برای اکران فیلم‌های نوروزی در نظر گرفته‌اند که به نظرم اگر قانون به درستی انجام شود و پارتی‌بازی رخ ندهد و فیلم‌های موفق و غیر موفق بعد از گذشت مدت زمان تعیین شده جای خود را به دیگر آثار ندهند، آثار بدی به جا خواهد گذاشت. من از همین جا از مسئولان امر خواهش می‌کنم بعد از هفت هفته فیلم‌ها تعویض شوند و به قانون توجه کنند و از دیگر تهیه‌کنندگان که فیلم‌هایشان اکران نشده تمنا دارم بعد از گذشت این مدت جهت اکران آثارشان تلاش کرده و به نوعی از حقشان دفاع کنند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: یکی دیگر از مسائل مهمی که باید در اکران آثار در نظر گرفته شود، این است که افراد شورای صنفی نباید منافعی مستقیم با فروش داشته باشند و فقط به مسئولیت شورا و سرنوشت سازی که بر عهده آنها گذاشته شده توجه کنند. همه چیز در سینما دولتی است. متاسفانه به اکران که می‌رسد خصوصی می شود و به اسم خصوصی به نفع منافع افرادی خاص به اتمام می‌رسد.

وی تصریح کرد: در این بی برنامگی اکران، نگران کنار کشیدن پخش کننده خوبی مانند فیلمیران نیز هستم. البته نه به این جهت که رقیب ندارد بلکه سود دهی آن به مخاطره افتاده است و اگر به این موضوع توجه نکنیم، یکی از مهمترین عوامل پیشرفت و موفقیت فیلم‌ها را از دست می‌دهیم و حمایتمان را از سینمای مستقل و غیر رانتی سلب کرده‌ایم.

تهیه‌کننده «هفت ماهگی» بیان کرد: از سینما داران تقاضا می‌کنم با دادن سانس بیشتر به فیلم‌هایی مانند «کوچه بی‌نام» که با وجود تعداد سالن و سانس کم به فروش خوبی دست پیدا کرده‌اند و کشش فروش بالاتر را دارند، حمایت خود را انجام دهند تا در نتیجه به چرخه سینما کمک کرده باشند.

لشکری قوچانی در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: امیدوارم معاونت سینمایی در سال جدید با برنامه‌ریزی و مدیریت قوی و دقیق‌تری حداقل از تکرار اشتباهات به خصوص در  چرخه نمایش و اکران فیلم‌ها جلوگیری کند تا به سینما لطمه بیشتری وارد نشود؛ چون معتقدم قانون بد بهتر از بی قانونی است. پس ما باید به جای اینکه به جان هم بیفتیم و باعث هرج و مرج شویم به چرخه سینما فکر کنیم.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.