«گرگ دختر» به تماشاخانه سنگلج می‌آید

نمایش «گرگ دختر» از 19 اردیبهشت تا اول ماه رمضان در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.

عباس عبدالله‌زاده پیرامون اجرای نمایش «گرگ دختر» به خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: نمایش «گرگ دختر» برای اولین بار سال پیش در جشنواره آیینی _ سنتی اجرا شد؛ این متن برای جشنواره انتخاب شد و ما در سالن چهارسو در یک روز دو اجرا داشتیم که مورد استقبال نیز قرار گرفت و برگزیده شد و در میان پنج نمایشی که در آن زمان به اجرای عمومی درآمدند، پر تماشاگرترین کار جشنواره هم شناخته شد.

وی ادامه داد: متن نمایشی «گرگ دختر» که توسط خود من نوشته شده است، متنی است بومی از خطه مازندران با قدمتی 150 ساله که یک واقعیت تاریخی را روایت می‌کند؛ البته با قصه اصلی متفاوت است. در اصل آن واقعه تاریخی برای من ایده بود که خودم قصه و بعد کاراکترهای آن را ساختم.

عبدالله‌زاده در ادامه گفت: نمایش «گرگ دختر» از 19 اردیبهشت تا اول ماه رمضان در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود؛ البته بنا بود که این نمایش زودتر به اجرا در بیاید اما به دلیل اینکه سالن سنگلج پر بود این اتفاق میسر نشد.

وی اضافه کرد: با توجه به عقب افتادن اجرا ناچار شدیم که بازیگران را عوض کنیم و به هر جهت در حال حاضر مشغول تمرین هستیم.  

این کارگردان راجع به شیوه اجرایی اثرش بیان کرد :من به طور معمول متن‌های خودم را کارگردانی می‌کنم و به شکل و شمایلی متفاوت آن را اجرا می‌کنم؛ به سمت سبک و سیاق نمایش ایرانی پیش نرفتم اما با استفاده از ویژگی‌های مدرن به طریقی دیگر از آنها استفاده کرده‌ام.

وی افزود: از شیوه‌های نمایش ایرانی و فولکلور (خطه مازندران) به شکلی خلاقانه استفاده کرده‌ام. به سمت اجرای صرف نمایش ایرانی نرفتم چون دوست داشتم نمایشم ارتباطی زنده و بصری با تماشاگر بر قرار کند و به نوعی قابل لمس و قابل درک باشد.

وی در ادامه بیان کرد: منظورم از اجرای مدرن کنار نهادن جهان توصیفی در اثر و ایجاد دنیایی پر از تغییر، ایجاد فضا و اعتبار دادن به ذهن سیال هنرمند برای عبور از جهان همیشه قطعی در نمایش‌هایی با رویکرد سنتی و کلاسیک است. اما در استفاده از آن‌ها به شکل سنتی و همیشگی پرهیز کردم.

کارگردان نمایش «فرار از زندان 2» راجع به فضای نمایشی اثرش گفت: این اتفاقی که پیشتر درباره آن صحبت کردیم در طراحی صحنه، موسیقی و لباس نیز افتاده است. به طور مثال در اجرا می توانستم لباس سنتی و محلی مازندران را داشته باشم و یا از رقص بومی آنجا بهره بگیرم اما در استفاده از آن‌ها به شکل سنتی و همیشگی پرهیز کردم. 

عبدالله‌زاده اضافه کرد: من به این فکر می‌کنم که نمایشم به چه چیزی احتیاج دارد و حضور آیین‌های سنتی و لباس‌ها چه کمکی به من می‌کند و به طور حتم اگر سنت محض به اجرای من کمک می کرد، بی شک از آن استفاده می‌کردم.
 
وی پیرو صحبت‌هایش ادامه داد: نمی‌توانم منکر این بشوم که هیچ استفاده‌ای از آیین‌ها و سنت‌ها در کارم نکردم؛ بلکه استفاده من از اینها به گونه‌ای متفاوت بوده است. 

لازم به ذکر است که در نمایش «گرگ دختر» افرادی چون مائده مدیری، پناه باقریان، یاسمن میرزایی، افشین غیاثی، احمد داوودی و مصطفی کلاته و ... به ایفای نقش می‌پردازند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.