کیوان کثیریان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

محدودیت زمانی و روادید برای حضور فیلمسازان مطرح جهان/ فیلم‌های 50 کشور در جشنواره جهانی فیلم فجر

نزدیکی زمانی به جشنواره کن و محدودیت‌های ناشی از تحریم و روادید مانع حضور فیلمسازان مطرح و معتبر می‌شود.

محدودیت زمانی و روادید برای حضور فیلمسازان مطرح جهان/ فیلم‌های 50 کشور در جشنواره جهانی فیلم فجرکیوان کثیریان منتقد سینما و مدیر روابط عمومی سی‌ و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اقدامات انجام شده در آستانه برگزاری این جشنواره گفت: سعی کردیم مقدمات کار خبرنگاران را با صدور کارت و حضور نظام‌مند در جشنواره فراهم کنیم. طبق روال جشنواره‌ها، اخبار جشنواره را برای رسانه‌ها و مطبوعات ارسال می‌کنیم و برای جشنواره یک کاتالوگ طراحی کرده‌ایم. همچنین راهنمای بازار داریم و اقدامات را به‌موقع اطلاع‌رسانی می‌کنیم. در نشست دوم خبری که هفته آینده در پردیس چارسو برگزار می‌شود، اطلاعات تکمیلی توسط دبیر جشنواره به اطلاع رسانه‌ها می‌رسد.

وی با اشاره به آمار کشورهای شرکت‌کننده در جشنواره بیان کرد: امسال بیش از 50 کشور در جشنواره حضور خواهند داشت. 51 اثر خارجی داریم که شامل فیلم بلند و 14 فیلم کوتاه می‌شود. همچنین 30 فیلم بلند و کوتاه بخش سینمای آسیا و کشورهای اسلامی و نیز بخش بازار. در نمایش‌های بخش بازار فیلم‌های ایرانی برای مهمانان خارجی در بخش پانوراما به نمایش در می‌آید. همراه با نمایش اکثر فیلم‌ها عوامل حضور خواهند داشت که ترکیب آن‌ها کارگردان با تهیه‌کننده یا بازیگر است. نمایش تمامی فیلم‌ها طی هماهنگی با کمپانی و تهیه‌کننده آثار انجام می‌شود و مثل سال‌های قبل نیست که گاهی بدون اطلاع و در برخی موارد نمایش نسخه غیرمجاز بوده است.

کثیریان در خصوص بخش‌های مختلف سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار داشت: 6 بخش اصلی داریم که شامل چند مسابقه می‌شود. مسابقه جام‌ جهان‌نما (مسابقه بین‌الملل)، بخش سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی، مسابقه محمد امین، فیلم کوتاه و بین المذاهب نیز از بخش‌های مسابقه ماست.

وی افزود: سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز مانند جشنواره‌های معتبر دنیا جوایزش کم است. بخش اصلی 6 عدد و بخش‌های سینمای آسیا و کشورهای اسلامی، محمد امین، بین‌المذاهب و فیلم کوتاه نیز هرکدام یک جایزه دارند. مجموع جوایز به 10عدد هم نمی‌رسد.

مدیر روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه عنوان کرد: آنچه ما از جشنواره می‌خواهیم استفاده از ظرفیت حضور مهمانان خارجی است. ورک شاپ‌هایی داریم که در طول برگزاری آن‌ها سعی در استفاده از فرصت آموزش سینماگران خارجی است. بخش دارالفنون را داریم که در آن جوانان مستعد، شناخته شده و علاقه‌مند زیر 30 سال حضور می‌یابند و این کارگاه خروجی عملی و تصویری و تجربه فیلمسازی نیز خواهد داشت.

کثیریان با بیان این مطلب در خصوص حضور فیلمسازان معتبر جهانی در جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: برای حضور در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از چهره‌های مطرح و معتبر سینمای جهان دعوت شده است. چند فیلمساز معتبر تمایل به حضور داشتند که دلایل مختلف و محدودیت‌هایی مانع حضورشان می‌شود. مثلا آقای کاستاریکا اعلام کرده است که علاقه‌مند به حضور بوده اما به دلیل حضور در جشنواره کن نمی‌تواند در این جشنواره حضور یابد. محدودیت‌های ما برای حضور سینماگران معتبر به دلیل نزدیکی زمانی با جشنواره کن و نیز محدودیت روادید است. ما دوست داریم جشنواره ما خلأ یک جشنواره حرفه‌ای و استاندارد را در منطقه پر کند. واقعیت این است که ما در منطقه جشنواره خوب و حرفه‌ای نداریم و این جشنواره قدم‌های اول را سپری می‌کند. ضمن اینکه در جشنواره‌های قبل فیلمسازی مثل فرانچسکو رزی و ... حضور داشتند. اما بنابر دلایلی اینکه اسپیلبرگ در جشنواره ما حضور یابد، توقع درستی نیست. اینکه چه کسی می‌آید یا نمی‌آید در درجات بعدی اهمیت است.

وی با اشاره به ویژگی‌های جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار داشت: جشنواره ما ویژگی‌های خاص خود را دارد و از هیات داوران قوی تشکیل شده است. این جشنواره باید در حوزه نفوذی خود خوب عمل کند و مقایسه آن با سایر جشنواره‌ها اشتباه است. هر جشنواره‌ای ویژگی‌های خاص خود را دارد. کن، ونیز، و ... ویژگی‌های مخصوص خود را دارند. چرا باید یک فیلمساز خارجی جشنواره فجر را به حضور در کن ترجیح بدهد؟ ما باید در فرصت زمانی و شرایطی که داریم جشنواره خودمان را با حفظ و رعایت ویژگی‎‌های مخصوص خودش برگزار کنیم. باید در هر قدم و هرسال بهتر شویم و در طول زمان به دستاوردهای مورد نظر خود برسیم. اولین قدم برگزاری استاندارد جشنواره فجر است. 

مدیر روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: ما چند فیلم داریم که برای اولین بار است نمایش داده می‌شود و این برای این جشنواره دستاورد بزرگی است. به هر حال فیلمسازان تمایل دارند فیلمشان اولین بار در یک جشنواره «الف» رونمایی شود. باید توقعاتمان در حد توان و اعتبارمان تنظیم شود.

وی با اشاره به تعداد فیلم‌های ایرانی مسابقه سینمای آسیا و کشورهای اسلامی بیان کرد: طبق روال و قواعد جشنواره‌ها، میزبان جشنواره نمی‌تواند همه فیلم‌های سینمای خود را در جشنواره شرکت دهد و ما هم سه فیلم خواهیم داشت که انتخاب آن‌ها برعهده دبیر جشنواره است. تصمیمات نهایی برعهده دبیر جشنواره است و نام فیلم‌های ایرانی را ایشان اعلام خواهد کرد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار