"سمت خدا" هیچ‌گاه از خطوط قرمز عبور نکرد/ "فردوسی‌پور" و "رامبد جوان" سرمایه‌های صدا و سیما هستند + فیلم

نجم‌الدین شریعتی، مجری برنامه‌ «سمت خدا» از دلایل موفقیت این برنامه در نظرسنجی «سه‌ستاره» گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه سمت خدا، برنامه پرطرفدار و جذاب شبکه سه سیما است که علی‌رغم مذهبی و تخصصی بودن، اما پربازدید و محبوب بوده و به همان نسبت کارشناسان این برنامه‌ و مجری آن نیز از محبوبیت خاصی در بین مخاطبان برخوردارند.
در همین راستا به سراغ مجری جوان، محبوب و دوست داشتنی این برنامه  نجم‌الدین شریعتی رفتیم و با ایشان به گفتگو نشستیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:
 
سین: لطفاً خودتون رو معرفی کنید؟
جیم: من نجم الدین شریعتی متولد 1359 هستم، اهل تنکابن و الان هم راهی و عازم «سمت خدا» هستم. (باخنده)
 
سین: خواهر و برادر دارید؟
جیم: یک برادر و یک خواهر دارم به نام آقا حسام الدین و زهرا خانم که از من کوچکتر هستند.
 
سین: متأهل هستید؟
جیم: بله، خیلی وقته که ازدواج کردم. آقا محی‌الدین هم به ما ملحق شدند که امسال ان شاالله 6 سالشون تموم میشه.
 
سین: در چه رشته‌ای تحصیل کردید؟
جیم: من در دانشگاه مهندسی نرم افزار کامپیوتر خواندم و بعد از اون یک سری مطالعات جمعی هم به اقتضای کارم در حوزه معارف و علوم دینی داشتم که خیلی جدی نبود.
 
سین: تحصیلات حوزوی هم دارید؟
جیم: کج‌دار و مریض، یعنی تا حدودی خواندم اما به صورت آکادمیک و دانشگاهی نبوده.
 
سین: خانواده شما مذهبی بودند؟
جیم: بله، پدربزرگ و جدم روحانی بودند و پدربزرگم که چند سال پیش از دنیا رفتند روحانی برجسته‌ای بودند، تربیت ایشون و نوع نگاهشون به من و مسیری که به آن گرایش پیداکردم، خیلی کمک کرد.
 
سین: چقدر اهل شعر و ادبیات هستید؟
جیم: زیاد، بهترین لحظات زندگی من با کتاب‌های شعر می‌گذرد و در چندسال اخیر آثار شاعران معاصر که بسیار خوش ذوق و قریحه هستند رو دنبال می‌کنم. هندسه شعرشون رو دوست دارم و خیلی خوشحالم که بخشی از اشعارشون رو هر روز و شب با خودم زمزمه می‌کنم و حسن مطلع برنامه «سمت خدا» با همین اشعار آذین شده است. 
 
سین: خودتون هم دست به قلم هستید؟
جیم: گهگاهی برای دل خودم می‌نویسم، اما شعر نمی‌گویم. البته خیلی دوست دارم، اما به نظرم شعر گفتن و شاعر بودن یک موهبت خدایی است که متاسفانه من از اون محرومم.
 
سین: شما از دوران کودکی هم همین قدر آروم بودید؟
جیم: این رو باید از پدر و مادرم بپرسید(باخنده). ولی به اذعان اطرافیان همین طور بودم. من فقط آنقدر می‌دونم که دوران بچگیم خیلی شر نبودم.
 
سین: این آرامش شما با هیجانی که لازمه اجراست، منافاتی نداره؟
جیم: بستگی داره که اجرا رو در چه حیطه‌ای بخواهیم تعریف کنیم. جنس برنامه ما با هیجان و چالش منافات داره و اتفاقاً مردم با این آرامش بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند، یعنی تا جایی که ما رصد می‌کنیم، غالب مخاطبان ما یکی از وجوه موفقیت برنامه «سمت خدا» رو در همین سادگی با محوریت گفتگو می‌دانند.
 
سین: با صدا و سیما از چه زمانی آشنا شدید؟
جیم: تقریبا سال 81 بود که من کار اجرا رو با برنامه «نیم رخ» شروع کردم که در زمان خودش یکی از برنامه های پربیننده برای نوجوانان بود، بعد  وارد شبکه سه و برنامه «زلال احکام» شدم که جدی‌ترین برنامه من بود و به صورت روتین پخش می‌شد که خیلی مورد استقبال بینندگان قرار گرفت. بعداز برنامه «زلال احکام» جرقه برنامه «سمت خدا» زده شد و من مجری آن شدم، اما برنامه دیگری اجرا نکردم. من خودم رو اولین مخاطب برنامه «سمت خدا« می‌دونم و برای من افتخار بزرگیه که نفس به نفس و چهره به چهره با کارشناسان برنامه صحبت و از علمشون استفاده می‌کنم.
 
سین: دلیل پربیننده بودن برنامه «سمت خدا» در بین برنامه‌های صداوسیما چه می‌دونید؟
جیم: عوامل و پارامترهای زیادی هستند که الحمدالله این برنامه رو پر بیننده کرده، بخشی به ساختار برنامه برمیگرده که یک برنامه گفتگو محور و ساده است و تمام تلاشمون این است که موضوعی رو بیان کنیم که مورد نیاز جامعه امروز باشه و وارد حواشی نشویم. از همه مهمتر ارتباط دوسویه‌ای که بین ما و مخاطبانمون برقرارشده، خیلی به ما کمک می کند. من هر بار که برنامه رو اجرا می‌کنم، این حس رو دارم که تک تک مخاطبان رو می‌بینم و رو در رو با اونها ارتباط دارم و این استرس‌ها و نگرانی‌ها باعث می‌شود تا در تنظیم برنامه دقت و ظرافت بیشتری را لحاظ کنیم.
 
سین: شما قبل از برنامه «سه ستاره» امسال هم برای برنامه «سمت خدا» و اجراتون جایزه ای گرفته بودید؟
جیم: دوسال پیش بود که یک برنامه «سه‌ستاره» مختص برنامه‌های 20 سال شبکه سه به مناسبت بیستمین سالگرد افتتاح شبکه برگزار شد که من هم در حوزه اجرا یکی از منتخبین مردم بودم.
 
سین: به نظرتون دلیل انتخاب برنامه «سمت خدا» در برنامه «سه ستاره» چی بوده؟
جیم: برنامه «سمت خدا» پیچیدگی خاصی ندارد و یک برنامه ساده ولی توام با صداقت است که این راستی رو من در جایگاه یک مخاطب درک می‌کنم. به جرات می‌توانم بگویم کارشناسان برنامه خودشون به موضوعاتی که درباره آن صحبت می کنند، عامل‌اند و این صداقت و صمیمیت برای من خیلی ارزشمند است. ما سعی می‌کنیم در برنامه از معارف و سیره اهل بیت(ع) استفاده کنیم که کلامشان نور است و بدون هیچ آراستگی و حاشیه ای بردل می‌نشیند. روایتی زیبا از امام رضا(ع) بسیار به دل من نشسته و سرلوحه کارهای من شده؛ ایشان می‌فرمایند: «فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» یعنی اگر مردم به زیبایی کلام ما پی می‌بردند خودشان راه ما را پیروی می‌کردند و از ما تبعیت می کردند و این کلام شریف سرلوحه کار ما در برنامه «سمت خدا» است.
 
سین: شما خودتون هم در انتخاب موضوعات ومهمانان برنامه نقش دارید؟
جیم: ما یک اتاق فکر داریم که اعضای آن را کارشناسان برنامه، تهیه کننده برنامه، بنده و پیامکهای مخاطبان و نظرات آنها برروی سایت سمت خدا تشکیل می‌دهند. این اتاق فکر هرروز قبل و بعداز برنامه برپا می‌شود و به یافتن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت برنامه می پردازد.
 
سین: به نظرتون در برنامه‌سازی چه مقدار به مجری - کارشناس نیاز داریم و آیا ظرفیت فعلی کفایت می‌کند؟
جیم: خیر، من در جلسات سازمان هم به مدیران سازمان گفته‌ام که اجرا باید تخصصی شود و حوزه اجرا بسیار پیچیده است لذا به همین سادگی نیست که هرکسی که صدا و چهره خوبی داشته باشد، بتواند هر برنامه‌ای را اجرا کند. هر شب برای من همانند شب امتحان است و بعد از سال‌ها هنوز اجرا برای من یک امر عادی نشده است. اجرا مطالعه می‌خواهد و باید به موضوع و خط مشی برنامه اشراف کامل داشته باشیم به عنوان مثال عادل فردوسی‌پور در حوزه ورزشی متخصص است و دلیل موفقیت او هم تخصصش در ورزش است و رامبد جوان در خندوانه موفق می‌شود به این دلیل که کارش طنز است و در طنز متخصص است. این افراد با این نوع اجرا از سرمایه‌های سازمان هستند.
 
سین: شما شغل دیگری هم دارید؟
جیم: درحال حاضر خیر، من در مقطعی در کنار اجرا به صورت حرفه‌ای تهیه کنندگی می‌کردم و این کار دغدغه من محسوب می‌شد و مدتی هم کار مستند انجام دادم. اما در حال حاضر تنها دغدغه من «سمت خدا» و اجرا در این برنامه است و هیچ جای دیگری مشغول نیستم.
 
سین: تا حالا شده در برنامتون موضوعی داشته باشید که بعد از برنامه به خاطرش تذکر دریافت کنید؟
جیم: نه تا به حال اتفاق نافتاده که تذکر دریافت کنیم. ما خطوط قرمز سازمان رو می‌شناسیم اما اصلی‌ترین موضوعی که اتفاق افتاده بود در این دو سال گذشته استعفای من بود که با جلسات و صحبتهایی که کردیم با یک غیبت سه، چهار روزه بنده مشکل حل شد و برنامه به روال عادی برگشت.
 
سین: شما اوقات فراغتتون رو چطور سپری می‌کنید؟
جیم: بخش اعظم اوقات فراغت من با خانواده سپری میشه و بخشهای دیگر اون به مطالعه کتاب و مجله و کمی هم فضای مجازی می‌گذرد.
 
سین: صحبت پایانی با مخاطبان برنامتون؟
جیم: من از لطف و محبت بینندگان خوبمون و عزیزانی که این گفتگو رو می‌خوانند صمیمانه سپاسگزارم، فقط استدعا دارم همه برای حل مشکلات دعا کنیم و دست به دست هم بدهیم تا گرفتاری‌های همنوعانمون رو حل کنیم . من فکر می‌کنم این بهترین شروع برای یک سال بهاری برای فرد فرد ما است. 
 
 
گفتگو از عطیه حاجی
 
 
برای مشاهده فیلم  اینجا کلیک کنید
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ممعصومه کشوری
۱۴:۰۲ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
میخواستم برای قربانی سهمی داشته باشم ولی نمیدانم چطوری
آخرین اخبار