ساری،

تغییر زمین های زارعی مازندران به رنگ شالیزار اما با سایه سنگین واردات

چند روزی است که زمین های زارعی و شالیزار رنگ شخم شیار، خزانه و نشا برنج چه سنتی چه صنعتی را به خود گرفته است اما شالیکار همچنان با آغاز کشت و کار، قصه تکراری اما واقعی قاچاق برنج و صادرات بی برنامه آن را به دوش نحیف وخسته خود می کشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، تغییر کاربری شالیزارهای مرغوب به ویلاهای تفریحی، واحدهای دامی، باغ و دهها نوع مستغلات، از سال ها قبل به دغدغه مدیران، کشاورزان و مردم مازندران تبدیل شده است، زمین های مرغوبی که روزگاری مازندران را به آن می شناختند و برنج 26 میلیون ایرانی را تامین می کرد، آرام آرام از چرخه تولید خارج می شود.

برآیند آمارهای موجود نشان می دهد که 25 هزار هکتار شالیزار مازندران، با مجوزهای قانونی و بی مجوزهای قانونی تا کنون از چرخه تولید خارج و تبدیل به مستغلات شده است.

شالیکار هنوز نگران برنج های وطنی که در انبارها خاک می خورد است، دستش به کار است، اما دلش به برنج های خارجی بی کیفیت که بی برنامه و از ناکجا آباد وارد بازار مصرف می شود.

استاندار مازندران امروز در آیین راه اندازی نخستین نشا مکانیزه کشور در قائم‌شهر گفت: با پایان برداشت برنج، از واردات آن جلوگیری و با قاچاقچیان و عرضه کنندگان برنج برخورد می شود.

ربیع فلاح‌ جلودار با بیان اینکه برنج از محصولات آسیب‌پذیر مازندران است، افزود: 50 میلیارد تومان تسهیلات پارسال به کشاورزان مازندران پرداخت شد.

وی با تاکید بر افزایش تقاضای کشاورزی مکانیزه در استان گفت: در بخش مکانیزاسیون کشاورزی، اعتبارات به هر میزان در اختیار متقاضی گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه مازندران تنها استانی است که جمعیت روستایی و شهری آن تفاوت چندانی ندارد و در تولید برنج مقام نخست کشور را دارد، افزود: این استان در بخش صادرات برنج هم، مانند تولید محصولات کشاورزی، باید به مقام نخست برسد.

وی با بیان اینکه به علت بارش مناسب، سدهای استان نسبتا پر است، گفت: با این وجود نباید از بحران کم‌آبی غافل بود که در این راستا با جلو انداختن نشای برنج و آماده ‌کردن اراضی در فصل پرآبی می‌توانیم از آب‌های سطحی و زیرزمینی استفاده مطلوب داشته باشیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: ساری ، تغییر ، زمین ، زارعی ، شالیزار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار